Jeep Compass II – nadchodzi czas pożegnania
Średnia ocena7.8
7.8Śr. ocena
Druga generacja kompaktowego SUV-a, jakim jest Jeep Compass, powoli odchodzi, przygotowując miejsce następcy. Nowego Compassa można już zamawiać, tymczasem poprzednik wciąż jeszcze jest w ofercie.
Compass to średniej wielkości SUV Jeep'a, pozycjonowany między małym modelem Renegade, a dużym Grand Cherokee. Przez blisko 50 lat Jeep oferował jeszcze model Cherokee, jednak jego produkcja zakończyła się w 2023 roku, a producent zadecydował, że następcy nie będzie. W ten sposób Compass stał się dla marki bardzo ważnym modelem i idealną ofertą dla tych fanów Jeep'a, dla których Avenger i Renegade są za małe, a Grand Cherokee zdecydowanie za wielki. Dziś Jeep Compass II nieco już trąci myszką, jednak w dalszym ciągu jest uniwersalnym pojazdem, który w przeciwieństwie do wielu podobnych do siebie azjatyckich modeli ma swój wyrazisty styl, a z napędem hybrydowym typu plug-in okazuje się całkiem ekonomiczny.
Jeep Compass II – wymiary, funkcjonalność
Opisywany model ma długość wynoszącą 4404 mm, 1874 mm szerokości i 1659 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2636 mm, a prześwit - 201 mm. Standardowa pojemność bagażnika w wersji 4xe, czyli hybrydzie typu plug-in (PHEV) wynosi 420 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy zyskujemy przestrzeń bagażową o pojemności 1230 litrów.
Nowy Jeep Compass III - wymiary
Nowa, trzecia generacja Compassa nieco urosła. Auto ma 4552 mm długości, 1928 mm szerokości i 1652 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2795 mm, a prześwit 200 mm. Nowy Compass jest zatem o 148 mm dłuższy, o 54 mm szerszy, i ma o 159 mm dłuższy rozstaw osi. Bagażnik ma pojemność 550 litrów i jest większy niż u poprzednika o 130 litrów.
Jeep Compass II – silniki, moc
W końcówce produkcji Compass II generacji oferowany jest wyłącznie z napędami hybrydowymi. Podstawowy napęd dla tego modelu to tzw. miękka hybryda (MHEV) oparta na benzynowym silniku 1.5 GSE T4 o mocy 130 koni mechanicznych. Compassa można także kupić jako tzw. hybrydę z wtyczką, czyli z baterią ładowaną z gniazdka – a wersja ta nosi oznaczenie 4xe – co ma symbolizować zelektryfikowany napęd na wszystkie koła. Hybryda PHEV oparta jest na silniku benzynowym 1.3 GSE T4 i występuje w dwóch wariantach mocy: 190 oraz 240 KM. Pojemność baterii netto wynosi 11,4 kWh, co pozwala przejechać na prądzie dystans do ok. 50 km.
Jeep Compass II – cena
Żeby stać się użytkownikiem Compassa II w bazowej wersji wyposażenia Attitude, z miękką hybrydą 1.5 GSE T4 130 KM i napędem na przednią oś, trzeba dysponować kwotą 160 900 zł. Bogatsza wersja North Star wyceniona została na 171 800 zł, a flagowa Summit - na 180 900 zł. Hybryda plug-in, czyli Compass 4xe, w słabszej wersji 190-konnej i podstawowej wersji wyposażenia Attitude kosztuje 200 900 zł. Compass 4xe w wersji 240-konnej, w specyfikacji North Star ma cenę 211 800 zł, a w flagowej Summit - 220 900 zł.Dla porównania – nowy Jeep Compass III generacji, którego w wersji First Edition można już zamawiać w polskich salonach, w wersji 1.2 eHybrid MHEV T4 Turbo 145 KM kosztuje 161 500 zł, zaś wariant elektryczny o mocy 213 KM, z baterią 74 kWh to wydatek rzędu 215 200 zł.
Jeep Compass 4xe – wrażenia z jazdy
Produkowany od prawie 20 lat Compass długo dojrzewał, a przez większą część tego okresu skrywał się w cieniu swych bardziej znanych kuzynów, jak Jeep Wrangler, Jeep Cherokee czy Jeep Grand Cherokee. Z czasem jednak wyrósł na całkiem dorodnego Jeep'a, szczególnie od czasu gruntownej restylizacji, jakiej został poddany w 2011 roku. Wówczas to zbliżył się wyglądem do flagowego modelu Grand Cherokee. Kierunek ewolucji Compassa został najwyraźniej zaakceptowany przez klientów i gdy w 2016 roku został zaprezentowany model drugiej generacji, tak upodobnił się do Grand Cherokee WK2, że zyskał miano „baby Grand Cherokee” (w złośliwej wersji: „Grand Cherokee dla ubogich”). Zakończenie produkcji modelu Cherokee sprawiło, że Compass dostał swoją szansę na wyjście z cienia. I z niej skorzystał. Pod koniec swego istnienia Compass drugiej generacji prezentuje się całkiem solidnie, nie przynosi wstydu rodzinie Jeep'a.
Nieuchronne zmiany techniczne prowadzą do zastąpienia mechanicznego napędu na obie osie elektrycznym i Compass temu trendowi się nie oparł. Wersja 4xe (PHEV) jest zresztą jedyną obecnie dostępną z napędem 4x4. Jednak dla większości użytkowników (może poza ortodoksyjnymi miłośnikami off-road'u) zmiana ta nie będzie odczuwalna. Do jazdy w terenie zupełnie wystarczy. Na tle wielu konkurentów z segmentu crossoverów i SUV-ów i tak Compass wyróżnia się możliwościami jazdy w terenie. Szlachetne geny Jeep'a zobowiązują. Ale Compass nie tylko nadaje się do jazdy poza utwardzonymi szlakami, jest także rzetelnym towarzyszem podróży po asfalcie. Dłuższe trasy są mu niestraszne, a pasażerowie nie są narażeni na niewygody, bujanie, odbicie nerek i wypadnięcie dysku jak w dawnych terenówkach.
Napęd hybrydowy w Compassie ma swoje wady i zalety. Wadą jest mały zbiornik paliwa, które razem z prądem wystarczy na przejechanie góra 400 km. Na samym prądzie auto w teorii pokonuje dystans 50 km, w praktyce jednak 45 km jest o wiele bardziej prawdopodobnym wynikiem. Zaletą hybrydy PHEV jest oszczędność na paliwie, pod warunkiem że użytkownik regularnie ładuje swoje auto prądem, a na co dzień przejeżdża dystans ok. 50 km. Wówczas można uzyskać średnie spalanie nawet na poziomie poniżej 1 litra.
Historia Compassa trwać będzie, choć już w nowych szatach. Odchodzący model pozostawia po sobie dobre wspomnienie i dla swego następcy stanowić będzie solidny punkt odniesienia.