Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1750682394467 3.0.14

Renault 5 E-Tech – miejski zawadiaka

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
27 Cze '25
Średnia ocena8.3
Renault 5 E-Tech – miejski zawadiakaŹródło: IBRM Samar
8.3Śr. ocena

Mały, prezentujący się bardzo nowocześnie jak tamte czasy, hatchback zadebiutował w 1972 roku. Renault 5 dość szybko zdobyło europejskie rynki, a w rodzimej Francji zyskało wręcz status kultowy. Po latach historia zatoczyła koło i w ub.r. Renault zaprezentowało nową „piątkę”, która powróciła jako samochód w pełni elektryczny.

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Krótka historia Renault 5

W 1972 roku, czyli dwa lata zanim rewolucyjny Volkswagen Golf zastąpił przestarzałego „Garbusa”, Francuzi wprowadzili do produkcji mały, zgrabny i ładny model – Renault 5. Pojazd ten prezentował się dużo nowocześniej od produkowanego od 1961 roku Renault 4. Początkowo Renault wytwarzano z nadwoziem trzydrzwiowym, później dołączyła także odmiana pięciodrzwiowa. Co ciekawe, w hiszpańskiej filii FASA-Renault w latach 1974 – 1984 produkowany był czterodrzwiowy sedan o nazwie Siete (siedem), oferowany wyłącznie Hiszpanii.

Źródło: Renault
Źródło: Renault

Renault 5 w swoim czasie był prawdziwą lokomotywą sprzedażową francuskiej marki, a w latach 1972 – 1996 z taśm produkcyjnych zjechało prawie 5,5 mln sztuk. Starsi fani motoryzacji mogą pamiętać, że Renault 5 odniosło również duży sukces w motorsporcie. Słynna usportowiona wersja Renault 5 Alpine zadebiutowała w 1976 roku, a w Wielkiej Brytanii odmiana ta nosiła nazwę Renault 5 Gordini. W roku 1982 wprowadzono mocniejszy wariant – Renault 5 Alpine/Gordini Turbo, zaś najmocniejszą wersją modelu było Renault 5 Turbo – z tylnym napędem i silnikiem umieszczonym centralnie.

Źródło: Renault

Rok 1983 przyniósł drugą generację opisywanego auta, nazwaną przez Francuzów „Supercinq”, czyli super 5. Nowe Renault 5 urosło i stało się bardziej nowoczesne od poprzednika. Renault 5 GT Turbo było najmocniejszą wersją i wytwarzano je do 1991 roku. Belgijska firma EBS wyprodukowała także Renault 5 cabrio, w liczbie 1500 sztuk. Super piątka oferowana była aż do 1996 roku, zaś następcą modelu było wytwarzane już od 1990 roku Renault Clio.

Renault 5 E-Tech – wyrazisty, sportowy styl

Historia lubi się powtarzać, a producenci samochodów często sięgają po nazwy modeli produkowanych przed laty. Na tej fali powróciły na rynek takie nazwy, jak np. Ford Capri, czy Opel Frontera. W 2024 roku marka Renault wprowadziła nie jeden, a dwa modele nawiązujące nazwą do historii. Renault 5 i Renault 4 powróciły jednak do życia jako samochody w pełni elektryczne. O ile „czwórka” ma bardziej charakter zwykłego auta do codziennego użytku, tak „piątka” wygląda nieco zadziornie i sportowo i trudno nie odnieść wrażenia, że francuski producent chciał stworzyć trochę zawadiackie autko, bardzo zwracające na siebie uwagę i mierzące w małe elektryki segmentu premium, jak np. MINI.

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Renault 5 E-Tech – funkcjonalność i wymiary

Wymiary elektrycznego Renault 5 wynoszą: 3922 mm długości, 1774 mm szerokości i 1498 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2540 mm, a prześwit - 145 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 326 litrów, po złożeniu oparć tylnej kanapy można uzyskać przestrzeń bagażową o pojemności 1106 litrów.

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Renault 5 E-Tech – zasięg, pojemność baterii, moc

Pod maskę Renault 5 trafił udoskonalony napęd elektryczny, stosowany w zeroemisyjnym Megane V E-Tech. W „piątce” silnik jest lżejszy i mniejszy. W sprzedaży są dwie wersje mocy silnika i pojemności baterii. Wariant podstawowy Urban Range ma baterię o pojemności 40 kWh i silnik elektryczny o mocy 122 koni mechanicznych. Mocniejsza odmiana Comfort Range ma silnik rozwijający moc 150 KM.

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Renault 5 E-Tech – cena

Żeby stać się właścicielem Renault 5 E-Tech z mniejszą baterią Urban Range, w podstawowej wersji Evolution, trzeba dysponować kwotą 120 900 zł. Odmiana Techno kosztuje 129 900 zł, a topowa Iconic Cinq - 138 900 zł. Mocniejsza wersja 150-konna Comfort Range z baterią o pojemności 52 kWh jest sporo droższa i w wersji Techno wyceniona została na 142 900 zł, Iconic Cinq na 151 900 zł, zaś w edycji specjalnej Rolland Garros - na 157 900 zł. Każda wersja Renault 5 E-Tech mieści się w limitach cenowych określonych przez rządowy program NaszEauto, z którego można dostać dopłatę do zakupu elektryka w maksymalnej wysokości nawet 40 tys. zł.

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Renault 5 E-Tech – wrażenia z jazdy

Elektryczna „piątka” wspaniale się prezentuje i nie gorzej jeździ. Styliści Renault postarali się połączyć charakterystyczną, dość kanciastą, choć ciekawą, sylwetkę historycznego modelu 5 z trendami designerskimi, w jakich dziś projektuje się nowe modele. Efekt jest naprawdę świetny, a auto prezentuje się spektakularnie, zwłaszcza w lakierze niemetalizowanym o nazwie: Żółty Pop.

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Jeśli chodzi o osiągi, wersja Urban Range z baterią 40 kWh na jednym naładowaniu powinna według producenta przejechać 300 km, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 sekund, a prędkość maksymalna to 150 km/h. Mocniejszy wariant Comfort Range także maksymalnie pojedzie z prędkością 150 km/h, jednak od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,8 sekundy, a na jednym naładowaniu przejechać powinien ok. 410 km. Zasięg w obu wersjach to oczywiście czysta teoria, wszystko zależy bowiem od stylu jazdy i warunków drogowych i pogodowych, a wiemy doskonale, że realnie auta elektryczne przejeżdżają zwykle krótsze dystanse, niż te deklarowane przez producentów. Średnie zużycie w mieście wyniosło w trakcie naszego testu 10 kWh/100 km, co jest świetnym wynikiem. Jednak podczas bardzo spokojnej jazdy w trasie, z prędkością ok. 100 km/h zużycie podniosło się już do 15 kWh. To dalej dobry wynik, jednak zasięg realny jest już mniejszy od podawanego przez producenta.

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Renault 5 E-Tech – podsumowanie

Renault 5 E-Tech to bez wątpienia jeden z najładniejszych i najciekawszych małych samochodów elektrycznych. Kosztuje mniej niż małe crossovery w postaci Fiata 600e, Jeepa Avengera, czy Alfy Romeo Junior. Kosztuje też, nawet w flagowej wersji z większą baterią nieco mniej niż MINI z napędem BEV, a które wyraźnie celuje. W podobnej cenie, co średnią wersję Renault 5 można kupić Peugeota e208, czy bliźniaczego Opla Corsę e. To jednak trochę inny poziom. Leciwe już nieco ww. modele od Stellantisa nie dają tej frajdy z jazdy, nie są wykończone tak przyjemnymi materiałami jak „piątka” i nie wyglądają tak zawadiacko, łącząc przy tym stylle retro i noiwoczesny. Jeśli dla kogoś Renault 5 E-Tech zbyt mocno zwraca na siebie uwagę, a chciałby małego, nowoczesnego elektryka, może przymierzyć się do nowego Renault 4 E-Tech, które może nie wygląda tak spektakularnie jak model 5, a korzysta z tych samych rozwiązań i jest także godnym rozważenia małym samochodem zeroemisyjnym

RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC iconic cinqŹródło: IBRM Samar

Nowe Renault 5 E-Tech pojawi się w polskich salonach wiosną 2025 r. Jak twierdzą przedstawiciele Renault Polska, nad Wisłą ceny auta zaczynać się będą od ok. 120-125 tys. zł, czyli mniej niż Fiat 500e z najmniejszą baterią, którego ceny startują od ok. 131 tys. zł. Nie jest to mało, jak na pojazd segmentu B. Jednak, dzięki dotacji z programu Mój Elektryk, nowym Renault 5 E-Tech będzie można jeździć za nieco ponad 100 tys. zł. Rywale Renault 5 E-Tech, oprócz wspomnianego Fiata 500e, to m.in. elektryczne MINI, Peugeot e-208 oraz Opel Corsa e. Nowej 5-ce życzymy powodzenia, gdyż oferuje naprawdę wiele i może się podobać.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Renault 5 III

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
9/10
Cena
6/10
Własności jezdne
9/10
Podziel się ze znajomymi