Dacia Bigster i Dacia Duster. Nowe wersje silnikowe

Nowości
9 Wrz '25
Tomasz Kamiński
Źródło: Dacia

Dacia Bigster oraz Dacia Duster jeszcze w tym roku doczekają się nowych odmian silnikowych. Dzięki nim rumuńskie SUV-y nie tylko będą miały więcej koni mechanicznych pod maskami, lecz także staną się wyjątkowe w porównaniu z rynkowymi konkurentami.

Na początek trochę statystyk. Z informacji zgromadzonych przez IBRM Samar w aplikacji Mototrendy Pro+ wynika, że w okresie styczeń-sierpień 2025 roku liderką sprzedaży była Dacia Duster, na którą zdecydowało się 5772 klientów. Drugie miejsce przypadło w udziale Dacii Sandero (3523 sprzedane pojazdy), a trzecie Dacii Jogger (2406 szt.).

Źródło: Dacia

Dopiero na czwartym miejscu wylądowała Dacia Bigster, którą wybrało 1697 polskich kierowców. Pamiętajmy jednak, że ten samochód uzupełnił ofertę rumuńskiego producenta wiosną. Ranking zamyka elektryczna Dacia Spring, którą wydano 631 razy.

Dacia Duster i Dacia Bigster i ich silniki

Obecnie gama silnikowa Dacii Duster to wersja Eco-G 100, której 100-konny benzyniak może być zasilany także LPG. W tej postaci auto kosztuje od 82 000 zł. W ofercie jest też 130-konna miękka hybryda z napędem na przód (od 97 600 zł) lub na wszystkie koła (od 111 900 zł). Paletę jednostek napędowych uzupełnia hybryda, której układ generuje 140 KM, a ceny startują od 112 100 zł.

Źródło: Dacia

Dacia Bigster kosztuje minimum 99 900 zł, a za taką kwotę otrzymuje się 140-konną miękką hybrydę. Ten sam silnik wykorzystywany jest także w wersji mild hybrid G-140, a zatem z instalacją LPG (od 101 400 zł).

Na pokładzie można mieć też 130-konną miękką hybrydę, która w standardzie ma napęd na wszystkie koła (od 111 500 zł). Najmocniejsza propozycja to hybryda z układem produkującym łącznie 157 KM. Za taki samochód zapłacimy minimum 124 900 zł.

Dacia Duster i Dacia Bigster – silnikowe nowości od jesieni

W obu samochodach jeszcze w tym roku pojawi się odmiana hybrid-G 150 4x4. W tym przypadku na pokładzie znajdzie się 48-woltowa miękka hybryda o mocy 154 KM. Ta wartość to wynik zastosowania benzyniaka 1.2 o mocy 140 KM oraz elektrycznej jednostki produkującej 31 KM.

Źródło: Dacia

Benzynowa jednostka współpracuje z 6-stopniową, dwusprzęgłową przekładnią, a elektryczna z 2-biegową skrzynią. Zmianę przełożeń można powierzyć automatowi lub samemu je wybierać łopatkami przy kierownicy. To rozwiązanie zastosowano pierwszy raz w Dacii. Kierowca może cieszyć się z napędu 4x4 podczas jazdy z prędkością do 140 km/h.

Zarówno w Dacii Duster, jak i w Dacii Bigster napęd może pracować w jednym z sześciu trybów

Auto – układ samoczynnie przełącza się między trybami 4x2 i 4x4

Eco – zapewnia maksymalną oszczędność paliwa, a jednocześnie pozwala na włączenie napędu 4x4 w przypadku niedostatecznej przyczepności

Snow – pewna jazda w trybie 4x4 na drogach o słabej przyczepności

Mud/Sand – wymusza tryb 4x4 na grząskiej nawierzchni

Lock – do offroadowej jazdy z niską prędkością, na wymagającym terenie

Hill Descent Control – zapewnia kontrolę nad układem kierowniczym i umożliwia utrzymanie stałej prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia (w zakresie prędkości od 3 do 30 km/h)

Dacia Duster oraz Dacia Bigster w nowej wersji silnikowej zasilana jest nie tylko benzyną, lecz także gazem. W aucie zainstalowano dwa zbiorniki – każdy o pojemności 50 l. W efekcie samochód ma zasięg nawet do 1500 km. Samochody z nowym napędem trafią do sprzedaży w Polsce jeszcze pod koniec 2025 roku.

Dacia Duster – więcej koni pod maską

W Dacii Duster pojawią się jeszcze trzy odmiany silnikowe z większą liczbą koni mechanicznych niż dotychczas. W efekcie zamiast odmiany hybrid 140 będzie wersja hybrid 155, mild hybrid 140 zastąpi model mild hybrid 130, a dotychczasowe Eco-G 100 zasilane LPG stanie się Eco-G 120.

Dacia Duster hybrid 155 ma na pokładzie benzynowy silnik generujący 109 KM oraz dwie elektryczne jednostki – 50-konną oraz wysokonapięciowy rozrusznik-generator. Za dostarczenie momentu obrotowego do kół odpowiadają dwie skrzynie – 4-biegowa współpracuje z benzynowym silnikiem, a 2-stopniowa z elektrycznym.

Źródło: Dacia

Dacia Duster mild hybrid 140 to 48-woltowa, miękka hybryda wykorzystująca 130-konny, benzynowy silnik 1.2. W tym przypadku na pokładzie jest 6-biegowa skrzynia manualna, a średnie zużycie paliwa to 5,4 l/100 km.

Dacia Duster Eco-G 120 zasilana benzyną oraz gazem, podobnie, jak hybrydowa wersja ma na pokładzie dwa zbiorniki paliwa. Każdy z nich ma pojemność 50 l. Łączny zasięg samochodu wynosi 1380 km.

Tagi