Volkswagen Tayron, czyli nowy Tiguan Allspace

Testy i prezentacje
9 Wrz '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Siedmioosobowy model Volkswagen Tayron to w zasadzie przedłużony Tiguan, drobinę inaczej stylizowany. W naszym teście Tayron ze 193-konnym silnikiem 2.0 TDI.

Źródło: IBRM Samar

Protoplasta opisywanego modelu, czyli Volkswagen Tiguan, to jeden z najpopularniejszych, kompaktowych SUV-ów. Druga generacja Tiguana, produkowana w latach 2016-2024 oferowana była także w przedłużonej wersji Tiguan Allspace, z trzecim rzędem siedzeń. W 2024 roku zadebiutował Tiguan III generacji, a wkrótce potem do oferty Volkswagena dołączył Tayron – następca Tiguana Allspace.

Źródło: IBRM Samar
Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Tayron – wymiary, funkcjonalność

Tayron ma 4792 mm długości, 1852 mm szerokości i 1666 mm wysokości, a rozstaw osi mierzy 2790 mm. Ten ostatni wymiar jest taki sam, jak w Tiguanie, którego nadwozie jest krótsze o 253 mm. Na uwagę zasługuje duży bagażnik, który w wersji pięciomiejscowej ma pojemność aż 885 litrów. Dla porównania – standardowa pojemność bagażnika w modelu Tiguan wynosi 652 litry, czyli także niemało. Prześwit Tayrona to 187 mm.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Tayron – gama napędowa

Bogata gama napędowa zawiera zarówno silniki benzynowe, hybrydy, jak również jednostki wysokoprężne. Bazowy silnik benzynowy 1.5 eTSI 150 KM wyposażony jest tzw. układ miękkiej hybrydy (MHEV). Nieco większy silnik 2.0 TSI może mieć 204 KM lub 265 KM w flagowej wersji R-Line 4Motion i R-Line Plus 4Motion. Amatorzy diesli mają do wyboru jednostkę 2.0 TDI 150 KM z napędem na przednią oś lub 2.0 TDI 193 KM z napędem 4Motion. Tayron dostępny jest także w hybrydowej wersji typu plug-in: 1.5 TSI eHybrid 204 KM oraz 1.5 TSI eHybrid 272 KM, przy czym mocniejsza wersja oferowana jest w specyfikacjach wyposażenia R-Line i R-Line Plus.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Tayron – cena, wersje wyposażenia

Osoby marzące o powiększonym Tiguanie, czyli Tayronie, musimy uprzedzić – tanio nie jest. Bazowa wersja Life, z podstawowym napędem 1.5 eTSI 150 KM kosztuje 183 690 zł. Mocniejszy silnik benzynowy 2.0 TSI 204 KM plus specyfikacja wyposażenia Life Plus 4Motion, to wydatek rzędu 209 690 zł. Tayron ze słabszym dieslem 2.0 150 KM kosztuje od 194 390 zł (Life) do 212 690 zł (Elegance). Diesel 193-konny w wersji Elegance kosztuje 236 890 zł, R-Line 241 190 zł, a R-Line Plus 247 190 zł. Jeśli chodzi o hybrydy typu plug-in (PHEV), słabsza wersja 204-konna z wyposażeniem Elegance wyceniona została na 215 790 zł, a mocniejszy wariant 272-konny w wersji R-Line Plus - na 236 390 zł. Flagowy Tayron 2.0 TSI 265 KM w wersji R-Line Plus 4Motin kosztuje 250 290 zł.

Volkswagen Tayron – wrażenia

Do naszej redakcji trafił Volkswagen Tayron w wersji wyposażenia Elegance, z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 193 koni mechanicznych i co za tym idzie – napędem 4Motion, czyli na wszystkie koła. Wizualnie nie sposób uciec od skojarzeń z Tiguanem, choć subtelne różnice w stylizacji obu modeli są. Z uwagi na dłuższe o 25,3 cm nadwozie, Tayron wydaje się jednak zdecydowanie większy od swojego brata. Wymiary Tayrona są niemal identyczne jak spokrewnionej z nim Skody Kodiaq II generacji, a pod względem funkcjonalności oba auta są bardzo zbliżone. Tayron prezentuje się atrakcyjnie i nowocześnie, a liczne kanty, których sporo miał Tiguan II Allspace, zostały zastąpione przez krągłości. Sylwetka Tayrona wydaje się przy tym dość lekka i dynamiczna, mimo iż w opisywanej wersji auto waży ponad 1,7 tony.

Źródło: IBRM Samar

Diesel 2.0 TDI 193 KM standardowo napędza wszystkie koła, a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm. Sprint do setki zajmuje tej wersji auta 8 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 221 km/h. Zużycie paliwa według WLTP to średnio 6,4 l/100 km. Z naszych doświadczeń wynika, że raczej będzie to ok. 7,5 – 8 l/100 km, czyli nie tak mało, jak na diesla. Mamy jednak do czynienia ze sporym, ciężkim SUV-em siedmioosobowym, od którego trudno oczekiwać, by był autem małolitrażowym.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Tayron – podsumowanie

Kompaktowych SUV-ów jest na rynku sporo, jednak znakomita większość z nich, to auta pięcioosobowe. Jeśli komuś zatem zależałoby na aucie siedmioosobowym, do wyboru ma m.in. takie modele, jak: Renault Espace, Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, czy opisywany Volkswagen Tayron. Inne, jak np. Kia Sorento, występują w konfiguracji sześciomiejscowej. Są też budżetowe auta siedmiomiejscowe, jak Dacia Jogger, czy chiński minivan Forthing U-Tour. Volkswagen Tayron do najtańszych nie należy, jednak wśród ww. modeli to naprawdę top i auto godne rozważenia.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Volkswagen Tayron I

Osiągi i ekonomia
8/10
Przestrzenność wnętrza
9/10
Komfort podróżowania
8/10
Wyposażenie
9/10
Cena
7/10
Własności jezdne
9/10

Tagi