Volkswagen Touareg – ostatnia szansa na tańsze Cayenne

Testy i prezentacje
23 Wrz '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: IBRM Samar

Po ponad 20 latach obecności na rynku, największy SUV w gamie Volkswagena powoli kończy karierę. Jeśli zatem ktoś chciałby jeździć autem tej klasy, co Porsche Cayenne, ale nieco tańszym, jest to ostatni moment na jego zakup.

Źródło: IBRM Samar

Rok 2002 przyniósł dwa interesujące modele w Grupie Volkswagena. Były to luksusowy SUV segmentu D – Porsche Cayenne - oraz mocno z nim spokrewniony Volkswagen Touareg. Nazwa modelu nawiązuje do berberyjskiego, koczowniczego plemienia Tuaregów, pochodzącego z rejonu Sahary w Afryce Północnej. Touareg, choć solidny i bardzo dobrze wyposażony, nigdy nie był postrzegany jako auto tak luksusowe jak Porsche Cayenne. I jest to zrozumiałe, choćby z powodu pozycjonowania marki Volkswagen jako popularnej, a nie zaliczanej do segmentu premium. Trzecia generacja flagowego SUV-a Volkswagena ma już 7 lat, a ostatni facelifting auto przeszło w 2023 roku. Niedawno okazało się, że następcy nie będzie, a produkcja Touarega zostanie zakończona w 2026 roku.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Touareg – wymiary, funkcjonalność

Touareg III ma 4902 mm długości, 1984 mm szerokości i 1693 mm wysokości, a rozstaw osi mierzy 2899 mm. Prześwit jest pneumatycznie regulowany i w trybie ulicznym ma 190 mm, a w trybie terenowym do 260 mm. Bagażnik ma pojemność 665 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy 1675 litrów.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Touareg – silniki, moc

W końcowym etapie produkcji flagowy SUV Volkswagena oferowany jest z dwoma dieslami oraz jako hybryda plug-in, czyli ładowana z gniazdka, w dwóch wariantach mocy. Trzylitrowy diesel V6 TDI występuje w wersji 231- oraz 286-konnej. Hybrydy PHEV także oparte są na jednostce 3.0 V6, tyle że benzynowej, i mogą mieć moc 381 bądź 462 KM. Niezależnie od wersji napędu, każdy Tiguan standardowo wyposażony jest w napęd 4Motion oraz automatyczną skrzynię biegów.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Touareg eHybrid R – wrażenia z jazdy

Mimo niemałej masy własnej, wynoszącej prawie 2,5 tony, Touareg w topowej wersji R jest bardzo szybkim SUV-em. Moc auta wynosi w tym przypadku 462 konie mechaniczne, maksymalny moment obrotowy 450 Nm, sprint do setki zajmuje autu zaledwie 5,2 sekundy, a prędkość maksymalna to aż 250 km/h. To osiągi godne wyścigówki, a nie wielkiego auta o podwyższonym prześwicie.

Źródło: IBRM Samar

Flagowa wersja R ma spory apetyt na paliwo, zwłaszcza w sytuacji zużycia prądu z baterii. Wtedy średnie zużycie benzyny może wynieść ok.13 l/100 km. Bateria ma pojemność brutto 17,9 kWh i pozwala przejechać na prądzie do 51 km. Prowadząc Touarega R trzeba ostrożnie obchodzić się z pedałem gazu, gdyż to naprawdę auto i piorunujących osiągach i łatwo można pożegnać się z prawem jazdy.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Touareg – cena

Choć od swego bliźniaka ze Stuttgartu-Zuffenhausen nieco tańszy, Volkswagen Touareg nie należy do tanich aut. Podstawowa wersja Elegance z 231-konnym silnikiem 3.0 V6 TDI SCR kosztuje 338 090 zł, a w mocniejszym wariancie 286-konnym równo 10 tys. zł więcej. Mocniejszy diesel w topowej specyfikacji R-Line wyceniony został na 388 090 zł.

Za ładowaną z gniazdka hybrydę trzeba już zapłacić sporo więcej. Słabsza odmiana 3.0 V6 TFSI 381 KM w wersji wyposażenia Elegance kosztuje 412 190 zł. Flagowy Touareg 3.0 V6 TFSI w wersji R to wydatek rzędu 453 590 zł.

Źródło: IBRM Samar

Volkswagen Touareg – podsumowanie

Opracowanie nowej generacji, czy nowego modelu, to bardzo kosztowny i długotrwały proces. Z tego względu zarząd Volkswagena podjął decyzję, że czwartej generacji Touarega nie będzie, a marka skupi się na produkcji nieco mniejszych, ale przynoszących wyższe marże modelach Tiguan i Tayron. To wprawdzie bardzo przyzwoite auta, jednak nawet w topowych konfiguracjach nawet po części nie tak luksusowe, jak Touareg. Z kolei Porsche Cayenne IV generacji będzie już autem w pełni elektrycznym. Może to ostatnie także wpłynęło na decyzję o zakończeniu produkcji Touarega, gdyż aut elektrycznych sprzedaje się jednak mniej, a tym bardziej tych dużych, luksusowych. Jeśli ktoś chce jeździć nowym SUV-em tej klasy, a nie musi mieć logo Porsche na masce, radzimy się pospieszyć, gdyż pewnie niebawem ruszą wyprzedaże ostatnich, wyprodukowanych Touaregów.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Szczegółowa ocena auta: Volkswagen Touareg III

Osiągi i ekonomia
10/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
9/10
Wyposażenie
9/10
Cena
6/10
Własności jezdne
9/10

Tagi