Honda Jazz: trzy w jednym
Średnia ocena5.8
5.8Śr. ocena
W czasach, gdy sprzedaż minivanów spada na rzecz crossoverów, Honda idzie własną drogą. Japoński producent zaprezentował właśnie nowe wcielenie popularnego modelu Jazz. Na uwagę zasługuje odmiana Jazz Crosstar.
Pierwsza generacja Jazza zadebiutowała w 2001 roku, z praktycznym nadwoziem pięciodrzwiowym, proporcjami przypominającym minivana. Na niektórych rynkach, np. w Japonii, auto występowało pod nazwą Honda Fit. Jazz dobrze przyjął się w Europie i nie tylko, na co dowodem jest blisko 20-letnia produkcja modelu.
O tym, że Jazz jest autem o ugruntowanej pozycji na rynku świadczy także fakt, że właśnie zaprezentowana czwarta generacja pozostała niewielkim minivanem, a nie stała się modnym crossoverem, jak to bywa często u innych producentów. Jeśli jednak ktoś chciałby mieć tego typu małe auto od Hondy, może wybrać stylizowaną na SUV-a odmianę Jazz Crosstar o zwiększonym prześwicie. Nowy Jazz podąża także za modą na elektromobilność i jest oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym.
Styl
Wizualnie czwarta generacja Jazza niczym szczególnym nie porywa. To wciąż ten sam mały, praktyczny minivan, oferujący wiele przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu, przy stosunkowo niewielkich wymiarach zewnętrznych. Chętni na wyróżnienie się mogą wybrać odmianę Crosstar, która szczególnie „bojowo” będzie wyglądać z pakietem Off-road, zawierającym m.in. dolne nakładki zderzaka przedniego i tylnego.
Jeśli jednak ktoś niekoniecznie lubi stylistykę charakterystyczną dla crossoverów, może zamówić „zwykłego” Jazza z pakietem Functional Finesse. Pakiet ten ma na celu dodanie autu ekskluzywnego charakteru i zawiera m.in. ozdobną listwę przedniego grilla, lakierowane listwy ochronne drzwi ze srebrnym elementem, srebrną listwę dekoracyjną tylnego zderzaka oraz welurowe dywaniki z serii Elegance.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Napęd
Japońskie auto oferowana jest tylko i wyłącznie w wersji hybrydowej, która obejmuje dwa elektryczne silniki współpracujące z jednostką spalinową 1.5 DOHC i-VTEC oraz baterię litowo-jonową. Według danych producenta, tak wyposażony Jazz rozwija moc 109 koni mechanicznych oraz do 253 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zabiera Hondzie około 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów przeniesienie napędu realizuje elektronicznie sterowana, jednostopniowa przekładnia (e-CVT) o stałym przełożeniu.
Kierowca Jazza ma do wyboru trzy profile jazdy: tryb elektryczny EV Drive (akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy), hybrydowy Hybrid Drive (motor benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd, przekazywany następnie do silnika elektrycznego), a także tryb silnika spalinowego Engine Drive (mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i kołami).
Funkcjonalność
Jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym atutem Jazza, jest praktyczność. Długość auta to 4044 mm, szerokość 1814 mm, wysokość 1526 mm, zaś rozstaw osi 2517 mm. Pojemność bagażnika w nowym Jazzie nie imponuje, gdyż wynosi jedynie 304 litry. Coś za coś - baterie litowo-jonowe gdzieś trzeba było umieścić. Prześwit standardowej wersji Jazza wynosi 136 mm. W wersji Crosstar jest on jednak powiększony do 152 mm, co pozwala autu konkurować z crossoverami segmentu B.
Na uwagę zasługuje system składania siedzeń Magic Seats. Daje on dużo możliwości konfiguracji tylnych siedzeń, których oparcia dzielone są w stosunku 60:40. Jednym ruchem ręki można unieść siedziska i zablokować je w pozycji pionowej, co tworzy przestrzeń załadunkową za przednimi fotelami, w której można przewozić wysokie przedmioty.
Technologia
W japońskim minivanie zastosowano nowy system multimedialny Honda Connect, który według producenta działa o 58 proc. szybciej niż poprzedni. Standardowym wyposażeniem jest radio cyfrowe DAB. Panel wskaźników został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwić szybki podgląd najważniejszych informacji. Poziomy, siedmiocalowy wyświetlacz TFT zastąpił przestarzałe wskaźniki analogowe. Z kolei dziewięciocalowy ekran dotykowy systemu multimedialnego jest prosty w obsłudze i umożliwia integrację z telefonem za pomocą Android Auto oraz Apple Car Play.
Jazz 2020 jest pierwszym modelem tego producenta, z którym można się połączyć także zdalnie przy użyciu aplikacji My Honda+. Oferuje ona szereg funkcjonalności, jak m.in. zdalne odblokowywanie i blokowanie drzwi lub przesyłanie adresu i miejsc docelowych bezpośrednio do nawigacji samochodu.
Koszty
Na polskim rynku Honda Jazz kosztuje od 93 900 złotych za bazową wersję Comfort. W skład wyposażenia standardowego wchodzą takie udogodnienia jak klimatyzacja automatyczna, elektrycznie regulowane lusterka boczne, podgrzewane przednie fotele, układ składania tylnej kanapy Magic Seats, system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu (ESS), wspomaganie ruszania pod górę (HSA) czy tempomat adaptacyjny. Wariant Elegance wyceniony został na 98 900 zł, zaś topowa odmiana Executive 105 900 zł.
Chętni na odmianę Crosstar, dostępną wyłącznie w topowej specyfikacji wyposażenia Executive, muszą dysponować kwotą co najmniej 112 900 zł. To samo auto z modnym, czarnym dachem kosztuje 114 400 zł.
Podsumowanie
Honda Jazz jest jednym z nielicznych minivanów w segmencie B. Alternatywą dla niego są przestarzałe już dziś Hyundai ix20 oraz Fiat 500L. Jazz to bez wątpienia model udany, choć drogi. Podczas polskiej prezentacji padły słowa, że przeciętny nabywca Hondy Jazz to mężczyzna w wieku ponad 60 lat. Dodano jednak, że producent liczy na odmłodzenie targetu do okolic 40-ki, w czym pomóc ma wersja Crosstar.
Według danych IBRM Samar model Jazz ma dość stabilny udział w całej sprzedaży Hondy w Polsce, który w 2018 roku wyniósł 7,61 proc., zaś w 2019 r. 9,02 proc. Nowe wcielenie Jazza to atrakcyjna propozycja w segmencie aut małych. Dlaczego trzy w jednym? Dlatego, że wybierając Hondę Jazz Crosstar, mamy: minivana, crossovera i jeszcze hybrydę w jednym opakowaniu. Czego chcieć więcej? Chyba tylko niższych cen.