Mercedes Citan Tourer: kangur z gwiazdą na masce
Premiera Mercedesa Citana odbyła się w 2012 w Hanowerze. Auto dostępne jest jako blaszany furgon oraz wersja osobowa. Technicznie pojazd bazuje na Renault Kangoo drugiej generacji.
Mercedes Citan to mały samochód dostawczy, zaliczany do segmentu kombi vanów. Auto jest owocem kooperacji niemieckiego producenta z francuskim Renault. Można śmiało powiedzieć, że Citan to tak naprawdę nieco inaczej wystylizowane Kangoo. Nazwa modelu powstała przez połączenie słów „Titan” oraz „City”. Modelem bliźniaczym Citana jest także Nissan NV250.
Styl
Wygląd Citana nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z modelem spod znaku gwiazdy. Jest więc szeroka osłona chłodnicy z trzema perforowanymi żaluzjami, chromowane logo oraz elegancki, nowoczesny kształt lamp. Z przodu „oblicze” auta optycznie poszerzają trapezoidalne wloty powietrza w zderzaku. I właściwie zasadnicze różnice między francuską i niemiecką wersją modelu na przodzie auta się kończą.
Widok z boku i z tyłu jest niemal taki sam. Co innego we wnętrzu. Inna niż w Renault jest deska rozdzielcza. Można śmiało powiedzieć, że Citan to takie ładniejsze, szlachetniejsze Kangoo, choć to do pewnego stopnia rzecz gustu. Pamiętajmy jednak, że samochód ten nie został stworzony do udziału w konkursach piękności czy elegancji, a do ciężkiej pracy.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Napęd
Gama silników zawiera trzy turbodiesle o pojemności 1,5 litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w wariantach mocy: 75 KM, 95 KM oraz 116 KM. Noszą one oznaczenia odpowiednio 108 CDI, 109 CDI oraz 111 CDI. Wszystkie jednostki wysokoprężne seryjnie uzbrojono w filtr cząstek stałych. Zależnie od wersji, siła napędowa płynie do przednich kół za pośrednictwem pięcio- lub sześciostopniowej przekładni mechanicznej. Sześciobiegowa skrzynia występuje wyłącznie w połączeniu z najmocniejszym silnikiem 111 CDI, osiągającym moc 116 koni mechanicznych.
Funkcjonalność
Początkowo Citan, tak jak i jego francuski odpowiednik, dostępny był w trzech wariantach: blaszanego furgonu, przeszklonego kombi oraz jako przedłużony, pięciodrzwiowy Mixto. Dostosowana do szerokiego zakresu zastosowań gama furgonów obejmowała aż trzy długości nadwozia: 3,94 m, 4,32 m oraz 4,71 m.
Obecnie mały kombivan Mercedesa oferowany jest w wersji osobowej Tourer oraz jako blaszany furgon o długości nadwozia 4321 mm albo jako furgon czterodrzwiowy, ekstra długi, czyli z nadwoziem o długości 4705 mm. Odmiana osobowa mieści w kabinie pięć osób i na życzenie może zostać wyposażona w przesuwne drzwi po obu stronach pojazdu. Dostępna jest jednak wyłącznie z nadwoziem o długości 4,32 m. Dostawczy Mercedes Citan - w zależności od wersji - oferuje ładowność od 415 do 735 kilogramów. W odmianie osobowej Tourer bagażnik ma aż 685 litrów pojemności.
Wnętrze Citana urządzono z właściwą dla niemieckich aut osobowych starannością. Wyprofilowanie przednich foteli zapewnia właściwie podparcie dla ud i pleców, a przyjazna dla ciała tapicerka jest łatwa w pielęgnacji i wytrzymała. Kierowcy innych Mercedesów poczują się tu „jak w domu” i to nie tylko ze względu na znane logo na kierownicy. Sterowanie poszczególnymi funkcjami zorganizowano wedle sprawdzonych standardów. Kokpit został zaprojektowany zgodnie z zasadami ergonomii, a wykonany z przyjemnych w dotyku materiałów. Seryjne wyposażenie obejmuje przydatne elementy funkcjonalne, takie jak regulacja wysokości kolumny kierowniczej, zdalnie sterowany centralny zamek oraz regulowane od wewnątrz lusterka boczne.
Technologia
Najmniejsze użytkowe auto spod znaku trójramiennej gwiazdy jest dość bogato wyposażone. Już w standardzie ma system stabilizacji toru jazdy Adaptive ESP, rozpoznający zmiany obciążenia pojazdu oraz układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania ABS. Ponadto w Citanie montowany jest układ kontroli pod- i nadsterowności VDC, układ kontroli trakcji TCS, a także system zapobiegania poślizgowi podczas przyspieszania ASR. W serii testów zderzeniowych przeprowadzanych zgodnie z wytycznymi organizacji Euro NCAP Citan uzyskał trzy gwiazdki.
Jazda
Do naszej redakcji trafił Mercedes Citan Tourer 111 CDI z najmocniejszym silnikiem diesla o pojemności 1,5 litra, rozwijającym moc 116 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm. Silnik ten spełnia normę Euro 6. Auto w tej konfiguracji oferowane jest wyłącznie z sześciobiegową skrzynią manualną, co sprawia, że w eksploatacji jest dosyć oszczędne. Według norm WLTP średnie zużycie paliwa wynosi 5,4 l/100 km. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że podczas jazdy w cyklu mieszanym Citan Tourer zużywa ok. 7,5 l/100 km. Przy niskiej masie własnej, wynoszącej 1320 kg, użytkowe auto Mercedesa ze 116 konnym silnikiem wysokoprężnym radzi sobie całkiem nieźle. Przydałby się automat. Z drugiej jednak strony, zmiana biegów przebiega łatwo i precyzyjnie, a samochód, mimo swego użytkowego charakteru, prowadzi się przyjemnie. W końcu to jednak Mercedes.
Koszty
Ceny osobowego Mercedesa Citana Tourer z pięciodrzwiowym nadwoziem typu kombi van zaczynają się od 92 250 zł za wersję 108 CDI. Wariant z silnikiem 95- konnym, czyli 109 CDI kosztuje 93 972 zł, zaś najmocniejsza odmiana 111 CDI, osiągająca moc 116 KM, oznacza wydatek 98 646 zł.
Czterodrzwiowy furgon z nadwoziem o długości 4321 mm, określany przez producenta jako długi, w wersji 108 CDI kosztuje 83 148 zł, 109 CDI wyceniono na 84 870 zł, zaś cena wersji 111 CDI wynosi 89 544 zł. Citan blaszany furgon ekstradługi, czyli z nadwoziem o długości 4705 mm, z jednostką napędową 109 CDI kosztuje 92 127 zł, zaś z najmocniejszym 111 CDI - 96 801 zł.
Podsumowanie
Citan jest jednym ze słabiej sprzedających się w Polsce modeli Mercedesa. Według danych IBRM Samar w 2018 roku udział modelu w sprzedaży niemieckiej marki wyniósł zaledwie 1,56 proc., zaś w 2019 roku 1,41 proc. Być może przyczyną tej sytuacji jest cena, nieco wyższa niż konkurencyjnych modeli innych producentów, do których zaliczają się m.in. Citroen Berlingo, Peugeot Rifter/Partner, Opel Combo, Fiat Doblo, Volkswagen Caddy oraz bliźniaczy z Citanem Renault Kangoo. Co ciekawe, udział Renault Kangoo w sprzedaży marki jest jeszcze mniejszy niż Citana, na co wpływ ma zapewne fakt, że druga generacja modelu dostępna jest na rynku już 12 lat. Cóż, kto chce jeździć autem z gwiazdą na masce, musi za ten prestiż zapłacić więcej.
Naszym zdaniem Mercedes Citan to całkiem przyjemne auto, które świetnie zda egzamin w firmie jako pojazd użytkowy. W osobowej wersji Tourer, którą mieliśmy przyjemność jeździć, świetnie sprawdzi się jako taksówka lub np. praktyczny samochód dla rodziny z dziećmi. Citan nie zrobił wielkiej kariery na rynku i nie sprzedaje się tak dobrze, jak większe modele niemieckiego producenta, Vito czy Sprinter. Trudno przewidzieć, czy Mercedes-Benz zdecyduje się wprowadzić kolejną generację.
zdjęcia: Krzysztof Panek