BMW X1 xDrive 25e: najmniejszy, ale już dojrzały
Średnia ocena6
6Śr. ocena
BMW X1 zadebiutowało w 2009 roku i było czymś pośrednim między crossoverem, a kombi. Z czasem jednak dojrzało na tyle, by stać się prawdziwym SUV-em i znacznie zyskać na atrakcyjności.
Model X1 noszący oznaczenie E84, wytwarzano w latach 2009-2015, głównie z myślą o rynku europejskim. W 2015 roku producent z Bawarii zaprezentował model drugiej generacji (F48).
Od początku BMW X1, technicznie spokrewnione było z popularną serią 3. W 2019 roku przeszło facelifting. Zmiany nie były rewolucyjne. W 2020 roku ofertę uzupełniła wersja hybrydowa. Testowaliśmy właśnie taki, hybrydowy model.
Styl
O ile pierwsze X1 nie grzeszyło urodą i było chyba najmniej ciekawym wizualnie autem BMW pierwszej połowy drugiej dekady XXI wieku, o tyle zmieniło się to w 2015 roku, kiedy światło dzienne ujrzała II generacja. Auto przypomina obecnie większe SUV-y marki, a nie podwyższone i niezbyt urodziwe kombi.
BMW F48 do tego stopnia jest podobne do swych większych braci, że niewprawne oko mogłoby je pomylić z nieco większym X3. Przeprowadzony w 2019 roku facelifting jeszcze bardziej upodobnił X1 do gamy modelowej BMW, czego najbardziej jaskrawym przykładem jest wielki grill w typowym dla bawarskiej marki kształcie.
Funkcjonalność
Model drugiej generacji BMW X1 ma znacząco zmienione proporcje nadwozia, co najlepiej pokazuje porównanie wymiarów obu aut. Długość BMW F48 wynosi 4439 mm, szerokość 1821 mm, wysokość 1598 mm, zaś rozstaw osi 2670 mm. Auto jest zatem od poprzednika: o 1.5 cm krótsze, o 2.3 cm szersze, o 5.3 cm wyższe i ma o 9 cm krótszy rozstaw osi.
Prześwit w BMW X1 F48 wynosi 18.3 cm i jest o 4 mm większy niż w E88. Z kolei bagażnik F48 pomieści 505 litrów bagażu, czyli aż o 85 litrów więcej niż w modelu E84. Zatem mimo mniejszego rozstawu osi, obecne BMW X1 zyskało na funkcjonalności: jest szersze i wyższe, a w dodatku pomieści więcej bagażu.
Technologia
Trzeba przyznać, że łatwość obsługi multimediów i dobra ergonomia auta, to jego niewątpliwe plusy. System multimedialny I-Drive, który we wcześniejszych modelach BMW wzbudzał kontrowersje z uwagi na trudną obsługę, w X1 po kuracji odmładzającej jest dopracowany.
Testowany egzemplarz wyposażony był w system nagłośnienia Harman Kardon Premium (dopłata 3580 zł) z 12 głośnikami, który bardzo uprzyjemniał jazdę tym interesującym pojazdem. Ponadto X1 miało w opcji system nawigacyjny Plus (dopłata 13 420 zł), z 8,8 calowym wyświetlaczem, funkcją podziału ekranu oraz możliwość korzystania z funkcji Real Time Traffic Information.
Pełnokolorowy wyświetlacz BMW Head-Up prezentuje z kolei informacje istotne podczas jazdy w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, nie rozpraszając jego skupienia na drodze. Wyświetla między innymi aktualną prędkość i - w zależności od wyposażenia - wskazówki systemu nawigacyjnego, informacje Speed Limit Info ze wskazaniem zakazu wyprzedzania, oraz informacje i ostrzeżenia systemów asystujących kierowcy.
Napęd
Gama silnikowa BMW X1 jest dość bogata i obejmuje zarówno silniki benzynowe jak i jednostki wysokoprężne, a także napęd hybrydowy typu plug-in. Silniki benzynowe mają pojemność 1.5 oraz 2 litry. Słabsze jednostki osiągają moce: 136 KM oraz 140 KM. Dwulitrowy silnik występuje w trzech wariantach mocy: 178 KM, 192 KM oraz 231 KM. Diesle, mają pojemność 1.5 (116 KM) litra oraz 2 litry, a moc: 150, 190 oraz 231 KM. Hybrydowe BMW X1 xDrive 25e, ma moc systemową 220 KM. Napęd ów składa się z jednostki benzynowej 1.5 125 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 95 KM.
Jazda
X1 xDrive 25e ma baterie o pojemności 9,7 kWh, który to zapas energii powinien wystarczyć na przejechanie średnio 57 km. Różnie jednak z tym bywa, gdyż efektywność jazdy na prądzie zależy od wielu czynników, w tym także od tego, czy kierowca ma „ciężką nogę”. Według producenta średnie zużycie hybrydowego X1 wynosi ok. 2,2 litra. Kiedy jednak energia zgromadzona w baterii skończy się, trzeba liczyć się ze sporym wzrostem apetytu benzynowego silnika, który przy spokojnej jeździe w cyklu mieszanym zużywał ok. 9,8 l/100 km.
Warto także wspomnieć, że hybrydowe BMW X1 przyśpiesza (według danych producenta) od zera do setki w 7 sekund, a jego prędkość maksymalna, to 192 km/h. Silnik spalinowy przenosi moc na przednią oś, zaś jednostka elektryczna na oś tylną. Szaleństwa jeśli chodzi o moc nie ma, ale to bardzo przyjemny, niewielki SUV, który zachowuje się pewnie i daje dużą przyjemność z jazdy, typową dla produktów tej marki.
Koszty
Segment premium rządzi się swoimi prawami i pewnych rzeczy, jak wysokie ceny, nie przeskoczymy. X1 w bazowej specyfikacji wyposażenia Standard sDrive z najmniejszym benzynowym silnikiem 1.5 18i 136 KM, ze skrzynią manualną i napędem na przednią oś, oferowane jest w cenie od 133 900 zł. Najmocniejsza „benzyna”, czyli 2.0 25i 231 KM z ośmiostopniowym automatem Steptronic w wersji Advantage xDrive, to już wydatek 188 500 zł.
W wersji Business Edition, ze 150 konnym turbodieslem 2.0 18d z napędem na obie, zapłacimy 148 700 zł. Za BMW X1 xDrive 25e w topowej specyfikacji wyposażenia M Sport - minimum 205 800 zł, przy czym wystarczy wybrać kilka dodatków z listy producenta, by kwota ta zbliżyła się do ok. 250 tys. zł. Nie jest to mało, jak na małego SUV-a.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Podsumowanie
Naszym zdaniem BMW X1 to pojazd, który z uwagi na niezbyt duże, kompaktowe wymiary, dobrą widoczność i zwrotność, przypadnie do gustu zwłaszcza paniom. Podczas jazd zaobserwowaliśmy, że testowe auto w atrakcyjnym, niebieskim kolorze Misano (dopłata 3300 zł), przyciąga damskie spojrzenia jak magnes. Zdarzyło się nawet, że przedstawicielki płci pięknej robiły sobie z nim tzw. selfie. I wcale się paniom nie dziwimy, bo ten ładny, niemiecki SUV-ik wkradł się także w nasze serca.