DS 9: francuska limuzyna klasy de luxe
Do modeli DS 3 Crossback, DS 4 oraz DS 7 Crossback dołączyła elegancka limuzyna DS 9.
Dawniej przymiotnik DS otrzymywały luksusowe modele Citroena. W 2014 roku koncern PSA zadecydował jednak o utworzeniu niezależnej marki DS, produkującej luksusowe auta. Obecnie marka, która miała być dla koncernu PSA tym, czym Lexus dla Toyoty, oferuje 4 modele sprzedawane w salonach DS Store.
Stylistyka
Choć to oczywiście rzecz gustu, trudno nie przyznać, że DS 9 to ładne, eleganckie auto, które wydaje się być uszlachetnioną odmianą Peugeota 508 sedan II generacji. Częściowo DS 9 korzysta z tej samej, koncernowej płyty podłogowej EMP2, jednak rozstaw osi został powiększony o 10,2 cm. Dzięki temu zabiegowi auto prezentuje się bardziej okazale, na czym skorzystają pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie.
Przednia część auta jest połączeniem cech stylistycznych Peugeota 508 z grillem znanym z modeli marki DS. Linia boczna prezentuje się zarazem elegancko i dyskretnie, ten model nie narzuca się stylistyką. W tylnej części znalazł się pas świetlny, podobny do tego z Peugeota 508. Ciekawym elementem są kierunkowskazy tylne, umieszczone… na dachu, niczym w historycznych Citroenach DS. Z przodu zaś auto wyróżnia chromowany pas umieszczony na środku maski i ciągnący się od grilla, aż po przednią szybę.
Od krawędzi przedniego zderzaka do końcówki rury wydechowej DS 9 mierzy 4,93 metra, zaś rozstaw osi to 2,90 m. Na podkreślenie zasługuje fakt, że od liftbacka firmy Peugeot „dziewiątka” jest dłuższa aż o 18 centymetrów, natomiast rozstawem osi góruje nad nim o niemal 11 centymetrów. Pojemność bagażnika wynosi 510 litrów (23 litry więcej niż w 508)
Mocne strony nowego modelu marki DS Automobiles, to szeroka paleta elementów wykończeniowych, dodatków i akcesoriów oraz wysoki komfort akustyczny w kabinie. Na uwagę zasługują także, przydatny podczas jazdy nocą system Night Vision z kamerą na podczerwień, jak również zawieszenie Active Scan Suspension, które reaguje z wyprzedzeniem na nierówności drogi, sterując na bieżąco pracą amortyzatorów.
Benzyna i hybrydy
DS 9 oferowany jest w wersji z silnikiem benzynowym PureTech o mocy 225 koni lub z hybrydowym napędem typu Plug-In/225 KM (w nomenklaturze grupy wspomniany układ nosi nazwę E-Tense). Ten ostatni składa się z doładowanego silnika spalinowego oraz jednostki elektrycznej, zaś dzięki zastosowaniu akumulatora o mocy 11,9 kWh samochód może pokonać w trybie bezemisyjnym dystans w granicach około 48 kilometrów.
Jak informuje producent, ukoronowaniem gamy modelowej będzie czteronapędowy wariant z układem hybrydowym o mocy 360 KM, do którego dołączy jeszcze 250-konna odmiana E-Tense o zwiększonym zasięgu.
Eleganckie wyposażenie
Oferta modelowa obejmuje dwie wersje wyposażenia, które nazwano Performance Line+ oraz Rivoli+. Ta pierwsza wyróżnia się chromowanymi elementami ozdobnymi karoserii, osłoną chłodnicy w kolorze czarnym oraz 19-calowymi obręczami kół (wzór „Monako”). W kabinie pasażerskiej uwagę zwracają fotele pokryte Alcantarą i czarną skórą ekologiczną, ozdobione przeszyciami w kolorze karmazynowym i złotym. Eleganckie materiały znajdziemy również na desce rozdzielczej, konsoli środkowej oraz panelach bocznych drzwi. Elementy sterujące, umieszczone pod centralnym wyświetlaczem, mają kryształowe wykończenie, natomiast wielofunkcyjna kierownica została obszyta perforowaną skórą licową.
W wersji DS 9 Rivoli+ wnętrze samochodu ozdobiono skórą z ziarnistą fakturą w kolorze czarnym bazaltowym. Jeszcze lepsze wrażenie robi dostępny opcjonalnie pakiet Opera, który obejmuje wykonane z bordowej skóry Nappa materiały na fotelach, kanapie, konsoli środkowej oraz poszerzonej desce rozdzielczej. Tylny podłokietnik centralny oferuje gniazda USB i przełączniki funkcji masażu, podgrzewania i wentylacji foteli.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Koszty
Ceny DS 9 zaczynają się w Polsce od 205 900 złotych za wersję Performance Line+ PureTech 225 KM z napędem benzynowym. Jak wynika z informacji przekazanych przez generalnego importera, dostawy samochodów na polski rynek rozpoczną się we wrześniu bieżącego roku. Dostępne w ofercie są już także odmiany: DS 9 Rivoli+ PureTech 225: od 224 900 złotych (napęd benzynowy) oraz DS 9 Rivoli+ E-Tense 225 KM od 254 900 złotych (napęd hybrydowy).
Konkurencja
Rynkowi rywale DS 9 to luksusowe auta segmentu E, jak m.in. Lexus ES, BMW serii 5, Mercedesy Klasa E oraz CLS, Audi A6, Jaguar XF czy Volvo S90. Kształtem DS 9 najbardziej przypomina Lexusa ES, jednak francuskie auto jest nieco krótsze, szersze, wyższe i ma o 25 mm większy rozstaw osi. Atutem francuskiej limuzyny jest na pewno cena, nieco niższa niż niemieckiej czy japońskiej konkurencji. Oferty zakupu DS 9 znaleźć można w Autokatalog.pl.