Ssangyong Musso Grand (2022) – teraz nieco bardziej Grand
Średnia ocena8
8Śr. ocena
W ciągu niespełna 30 lat obecności Musso na rynku motoryzacyjnym, auto przeszło ewolucję od pojazdu terenowego do pick-upa, a w jego nazwie pojawił się wiele obiecujący przydomek Grand. Czy po ostatnich modyfikacjach Musso Grand może stanowić konkurencję dla bardziej popularnych pick-upów?
W Europie SsangYong jest najmniej znanym i najbardziej tajemniczym południowokoreańskim producentem samochodów. Mimo, iż jest to najstarsza koreańska marka samochodowa, nie udało się jej zdobyć na Starym Kontynencie renomy Kii czy Hyundaia. Szkoda, bo SsangYong może pochwalić się nie tylko długo tradycją, ale specjalizacją w produkcji aut z napędem na cztery koła.
W Polsce marka jest obecna już ćwierć wieku, ale z licznymi przerwami. Wchodziła na polski rynek kilkakrotnie, by za każdym razem po pewnym czasie z niego zniknąć. Aktualnie za import koreańskich aut odpowiada firma SsangYong Auto Polska i należy trzymać kciuki za jej trwalszą obecność na rynku, bo marka, którą reprezentuje jest zdecydowanie warta lepszego poznania.
SsangYong Musso Grand – historia
Po raz pierwszy nazwa Musso pojawiła się w 1993 roku i odnosiła się do średniej klasy SUV-a SsangYonga zbudowanego w kooperacji z Mercedesem. Producent zadbał o właściwości terenowe pojazdu, osadzając nadwozie tradycyjnie na ramie. Za napęd odpowiadały: silnik i skrzynia biegów Mercedesa, dostawcą układu przeniesienia napędu był BorgWarner, a mostów napędowych Dana Corporation (dostawca mostów dla Jeepa).
Gdy w drugiej połowie lat 90-tych SsangYong został zakupiony przez Daewoo Motors model przybrał nazwę Daewoo Musso. Mało kto dziś pamięta, że był to czas, gdy Musso montowano w Lublinie. Po bankructwie Daewoo w 1999 roku SsangYong odzyskał niezależność, a model powrócił do nazwy SsangYong Musso, pod którą dotrwał do 2005 roku, gdy zaprzestano jego produkcji.
Trzy lata wcześniej zadebiutowało auto o nazwie Musso Sport - pick-up z czterodrzwiową, czteromiejscową kabiną pasażerską i skrzynia ładunkową o długości 1,2 m, szerokości 1,5 m i głębokości 30 cm. Jego produkcję zakończono już po trzech latach. SsangYong Musso Sport został zastąpiony przez model Actyon Sports.
Do nazwy Musso firma powróciła po 13 latach przerwy, tym razem nadając ją wyłącznie pick-upowi. Od swego dalekiego przodka nowy pick-up miał nieco większe wymiary „paki”: 1300 mm długości 1570 mm szerokości, i 570 mm wysokości. Rok po debiucie „zwykłego” Musso, południowokoreański producent wprowadził na rynek większy wariant modelu o nazwie Musso Grand, którego przedział transportowy wydłużono do 1610 mm. W 2021 roku SsangYong Musso przeszedł facelifting. Obecnie na polskim rynku jest oferowana wyłącznie wersja Grand.
SsangYong Musso Grand – funkcjonalność, wymiary, paka
W przypadku ostatnich zmian, którym poddano Musso Grand facelifting jest określeniem wyjątkowo na miejscu. Zmodernizowany pick-up zwraca bowiem uwagę nową stylistyką przedniego pasa, głównie okazałą atrapą chłodnicy z chromowanymi listwami, a także pionowymi światłami w kształcie litery C. W kabinie natomiast trudno dostrzec jakiekolwiek zmiany. Deskę rozdzielczą dominuje 8-calowy ekran dotykowy. Do bogatszych wersji można zamówić nawigację GPS z wyświetlaczem o przekątnej 9,2 cala oraz kamerą cofania ( z kamerami 360 stopni). System informacyjno-rozrywkowy ma funkcję Android Auto oraz Apple CarPlay.
Materiały, którymi wykończono wnętrze auta mają bardzo przyzwoitą jakość. Fotele są wygodne, w wyższych specyfikacjach modelu siedziska obu rzędów są podgrzewane, a fotele z przodu dodatkowo wentylowane.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Musso Grand jest bogato wyposażony w systemy bezpieczeństwa. Oferuje m.in. system wykrywania martwego pola, asystenta zmiany pasa jazdy, funkcję ostrzegania o prostopadłym ruchu z tyłu, elektroniczny program stabilności, ochronę przed dachowaniem i system wspomagania hamulców.
Wymiary zewnętrzne Musso Grand nie zmieniły się w stosunku do modelu sprzed liftu i wynoszą: 5405 mm długości, 1950 mm szerokości, 1855 mm wysokości. Rozstaw osi to 3210 mm, a prześwit - przyzwoite 220 mm (choć trzeba przyznać, że pick-upy konkurencji mają przeważnie większy prześwit).
Nie zmieniły się również wymiary przestrzeni ładunkowej, które wynoszą: 1610 mm długości, 1570 mm szerokości oraz 570 mm wysokości, co łącznie daje 1 262 litry pojemności. Koreański pick-up ma zatem jedną z największych przestrzeni ładunkowych w segmencie.
SsangYong Musso Grand – silnik, moc, napęd
Nabywcy Musso Grand nie mają wielkiego wyboru jednostek napędowych. Południowokoreański pick-up jest oferowany wyłącznie z jednym, wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2,2 litra i mocy 181 KM w wersji z ręczną, sześciobiegową skrzynią biegów, bądź 187 KM z automatyczną przekładnią o sześciu przełożeniach. Auto może mieć napęd na tylną oś lub na wszystkie koła (z reduktorem i blokadą tylnego mostu). Prędkość maksymalna Musso Grand, to 178 km/h, a średnie zużycie paliwa według NEDC wynosi 9,1 l/100 km dla auta z napędem na cztery koła i automatyczną przekładnią biegów.
SsangYong Musso Grand – wrażenia z jazdy
Musso Grand pozytywnie zaskakuje kulturą jazdy, oczywiście w kategorii pick-pów. Wysokoprężny silnik przyjmuje z dużym spokojem każdą próbę uruchomienia go, czy wprowadzenia na wyższe obroty, nie wydając z siebie typowych dla starszych diesli odgłosów bulgotania rodem ze zdezelowanego traktora. Sprawia przy tym wrażenie zaskakująco dynamicznego.
Auto prowadzi się lekko i można szybko zapomnieć o jego sporych gabarytach. W terenie duży prześwit oraz napęd na cztery koła pozwolą bezpiecznie zapuścić się w nieco bardziej odległy od cywilizacji teren, choć trzeba pamiętać, że Musso Grand jest pick-upem, a nie samochodem terenowym, a jego rozmiary i waga ok. 3 ton mogą utrudnić jazdę po bezdrożach.
SsangYong Musso Grand – cena
Ceny SsangYonga Musso Grand z napędem na tylną oś i ręczną skrzynią biegów zaczynają się od 138 978 zł (bazowa specyfikacja Crystal). Za takie samo auto, lecz z automatyczną przekładnią trzeba zapłacić 147 588 zł. Pośrednia odmiana Quartz kosztuje 167 268 zł, zaś najbogatsza Sapphire – 180 798 zł.
SsangYong Musso Grand z napędem na cztery koła kosztuje w wersji Crystal 156 198 zł, w odmianie Quartz – 175 878 zł, zaś najwyższej Sapphire – 189 408 zł. I jeśli myśleć o zakupie Musso Grand to zdecydowanie lepiej wybrać wersję 4x4, która jest po prostu bardziej wszechstronna.
SsangYong Musso Grand – podsumowanie
Musso Grand konkuruje w segmencie, który od dawna jest mocno obsadzony, a rywale (m.in. Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan Navara, VW Amarok, Mitsubishi L200 czy Isuzu D-Max) dobrze znani. Na ich tle południowokoreański pick-up prezentuje się bardzo interesująco i nie ma powodów do kompleksów.
Minusem auta jest słabe postrzeganie marki na rynku, co skutkuje niskimi wartościami rezydualnymi modeli SsangYonga. Jednak, jeśli bardziej od modnego znaczka na masce zależy nam na godnym zaufania, wszechstronnym pick-upie, który bez problemów (i wstydu) sprawdzi się w pracy, na wakacjach, a również (tak, tak) jako rodzinna limuzyna, to SsangYong Musso Grand jest wart rozważenia. Tym bardziej, że zamiast wydawać jednorazowo całą kwotę na zakup auta, można rozłożyć wydatek na raty, korzystając z formy leasingu, kredytu samochodowego, bądź wynajmu długoterminowego.