Co zrobić, kiedy wlejemy nieodpowiedni płyn eksploatacyjny?
Współczesne samochody nie mogą istnieć bez płynów eksploatacyjnych. Każdy z nich ma swoje przeznaczenie. I każdy z nich trzeba wlewać do odpowiedniego miejsca. Niestety, brak doświadczenia u młodych kierowców, roztargnienie, nieuwaga, brak informacji na opakowaniu płynu i pojawia się problem. Co kierowca powinien zrobić, jeśli wleje nieodpowiedni płyn eksploatacyjny do nieodpowiedniego miejsca?
Co zrobić, jeśli wleję…?
Olej napędowy do auta z silnikiem benzynowym. Czy można jechać? Nie. Nie włączać silnika! Co zrobić? Wezwać lawetę. Auto musi trafić do warsztatu samochodowego. W warsztacie należy wypompować paliwo ze zbiornika, a cały układ paliwowy dokładnie wyczyścić.
Benzynę do auta z silnikiem diesla. Czy można jechać? Nie. Nie włączać silnika! Co zrobić? Wezwać lawetę. Auto musi trafić do warsztatu samochodowego. W warsztacie należy wypompować paliwo ze zbiornika, a cały układ paliwowy dokładnie wyczyścić.
Czasami w starszych samochodach z silnikami benzynowymi, do których trafiła niewielka ilość oleju napędowego, dopuszcza się rozwiązanie, w którym kierowca ryzykuje jazdę. Wcześniej jednak musi zatankować benzynę pod korek, aby znacząco zmniejszyć stosunek oleju napędowego do benzyny. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów znów zaleca się dolać benzyny.
Jakikolwiek inny płyn do zbiorniczka wyrównawczego układu chłodniczego albo chłodnicy, zamiast płynu chłodniczego. Czy można jechać? Można zaryzykować jazdę na dystansie kilku kilometrów. Co zrobić? Odczekać, aż silnik ostygnie (do 40 minut). Odkręcić korek chłodnicy i zlać płyn. Zakręcić korek chłodnicy, wlać do układu płukankę do układu chłodzenia. Postępować zgodnie z zaleceniami producenta płukanki do układu chłodzenia. Zlać płukankę przez odkręcony korek chłodnicy. Zalać układ nowym płynem chłodzenia. Odpowietrzyć układ.
Jakikolwiek inny płyn do układu smarowania silnika, zamiast oleju silnikowego. Czy można jechać? Nie, należy wezwać lawetę i zabrać auto do warsztatu. Mechanicy wleją do układu płukankę do układu smarowania, a po kilku minutach pracy silnika, usuną całość z silnika. Kolejny krok to montaż nowego filtra oleju i zalanie układu nowy olejem, odpowiednio dobranym, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Wszystko zależy od tego, jaka substancja została wlana do układu smarowania i w jakiej ilości. Być może uruchomienie silnika i zastosowanie płukanki będzie zbyt ryzykowne. Wówczas mechanik najpierw zleje stary olej z dodatkową substancją.
Olej silnikowy o innej specyfikacji, zamiast oleju silnikowego o specyfikacji ustalonej przez producenta auta. Czy można jechać? Tak, jeśli w układzie jest odpowiednia ilość oleju silnikowego. Można przejechać nawet bardzo duży dystans, albo jeździć przez kilka dni.
Warto pamiętać, że stosowanie oleju o innej specyfikacji, niż zalecana przez producenta samochodu może doprowadzić do przyspieszonego zużycia elementów układu korbowo-tłokowego, turbosprężarki i innych części. Co zrobić? Kupić właściwy olej silnikowy, o odpowiedniej specyfikacji, zgodnej z zaleceniami producenta samochodu, a także filtr oleju. Udać się do warsztatu i dokonać wymiany.
Jakikolwiek inny płyn do układu wspomagania kierownicy, zamiast płynu wspomagania. Czy można jechać? Nie, należy wezwać lawetę. Mechanicy przeprowadzą płukanie układu i zaleją go nowym, świeżym płynem do wspomagania.
Jakikolwiek inny płyn do zbiorniczka układu hamulcowego, zamiast płynu hamulcowego. Czy można jechać? Tak, przez krótki okres, do kilku kilometrów. Należy udać się do warsztatu. Mechanicy usuną stary płyn hamulcowy, z dodatkową substancją z układu hamulcowego. Następnie zastosują nowy płyn i odpowietrzą układ.
Jakikolwiek inny płyn do zbiornika płynu do spryskiwaczy. Czy można jechać? Tak, jeśli do zbiorniczka został wlany jakiś tłusty płyn, jak olej, nie wolno uruchamiać spryskiwaczy. Należy udać się do warsztatu. Mechanicy wymontują zbiornik płynu do spryskiwaczy, oczyszczą go i elektryczną pompkę, jaka jest zanurzona w dolnej części zbiorniczka.
Jakikolwiek inny płyn do zbiornika AdBlue. Czy można jechać? Nie. Jakikolwiek inny płyn, niż AdBlue, może doprowadzić do uszkodzenia bardzo drogiego układu SCR. Należy wezwać lawetę. W warsztacie układ zostanie przepłukany i oczyszczony.
Czy uzupełnianie płynów jest trudne?
Nie. Wystarczy robić to w ostrożny sposób. Na każdym korku wlewu znajduje się symbol, który pozwala określić, jaki płyn należy wlać do danego wlewu.
Michał Lisiak