Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Woń spalin w kabinie samochodu – skąd się bierze i czy jest niebezpieczna?

Porady
Redakcja
11 Paź '24
Woń spalin w kabinie samochodu – skąd się bierze i czy jest niebezpieczna?Źródło: Photo by Johan Funke on Unsplash

Jeśli woń spalin we wnętrzu auta utrzymuje się dłużej, niż kilka sekund, warto jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy. Wdychanie spalin jest niebezpieczne dla zdrowia. Na szczęście, w zdecydowanej większości przypadków powodem uszkodzenia są niedrogie elementy układu wydechowego. Można też zastosować proste środki do tymczasowych napraw.

Podstawowe informacje o układzie wydechowym

Układ wydechowy wykonuje trzy zadania:

• Odprowadza spaliny z silnika poza obrys karoserii samochodu, rura wydechowa znajduje się pod tylnym zderzakiem;

• Wycisza pracę układu wydechowego;

• Oczyszcza spaliny ze szkodliwych składników, za pomocą katalizatora, filtra cząstek stałych i częściowo układu SCR.

Trzeba pamiętać, że układ wydechowy pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Jest wystawiony na działanie drgań, wilgoci, uderzenia kamieni. Od środka jest rozgrzewany do temperatury kilkuset stopni i działa na niego bardzo wysokie ciśnienie. Sprawny układ wydechowy jest szczelny i cichy.

Źrodło: Wikimedia Commons

Czy spaliny mogą dostać się do wnętrza auta?

Mogą, oczywiście. Uruchamiamy silnik na parkingu, szukamy miejsca do parkowania, stoimy w korku albo na światłach, mamy otwarte okna, a wiatr wieje od tyłu auta. Spaliny wówczas mogą dostać się do wnętrza kabiny.

Woń spalin spowodowana przez dogrzewacz silnika / webasto

Webasto czyli ogrzewanie postojowe ma za zadanie ogrzać płyn chłodniczy, aby silnik łatwo się uruchomił (bez zimnego rozruchu) i aby nie emitował dużych ilości spalin po uruchomieniu. Ponadto webasto pozwala na korzystanie z ogrzewania kabiny na pełnej mocy zaraz po wejściu do auta i na ogrzewanie wnętrza kabiny podczas postoju, bez konieczności włączania silnika. W niektórych silnikach diesla webasto pełni automatycznie rolę tzw. dogrzewacza. Webasto jest wyposażone w swój własny przewód odprowadzający spaliny.

Jeśli auto ma silnik diesla i czuć w nim woń spalin tylko przez kilka sekund po uruchomieniu silnika, może to być powodowane przez dogrzewacz silnika. Jeśli woń spalin znika po kilku sekundach, nie ma powodów do niepokoju. Oczywiście, samo webasto też może się zepsuć, tak samo, jak jego przewód odprowadzający spaliny.

Woń spalin we wnętrzu auta nie znika po kilku sekundach

Jeśli woń spalin nie znika po kilku sekundach, jest to spowodowane przez nieszczelny układ wydechowy samochodu. I tutaj trzeba działać.

Źrodło: Photo by Matt Boitor on Unsplash

Skąd biorą się nieszczelności?

• Elementy układu wydechowego są narażone na działanie korozji, która może „wyżreć” dziurę w rurze wydechowej albo w innym elemencie układu.

• Układ wydechowy nie jest zamontowany sztywno, tylko na elastycznych wieszakach. Stosuje się w nim też tzw. plecionki metalowe, czyli elastyczne metalowe łączniki. Łącznik może stracić szczelność na skutek działania korozji albo uderzenia mechanicznego. A o takie uderzenie nietrudno, jeśli auto jest niskie i kierowca parkuje nim w mieście. Uderzenie większego kamienia podczas jazdy po szutrowej drodze też może uszkodzić plecionkę.

• Uszkodzona uszczelka kolektora wydechowego. Kolektor to pierwszy podzespół układu wydechowego, zamontowany do silnika. Kolektor wydechowy zbiera spaliny ze wszystkich cylindrów i kieruje je do rury wydechowej. Najczęściej wystarczy zdemontować kolektor i zamontować nowe uszczelki.

Prostszy, zazwyczaj tymczasowy, sposób naprawy to zastosowanie specjalnej pasty uszczelniającej, wysokotemperaturowej. Zastosowanie takiej pasty pozwoli doczekać do czasu odwiedzenia warsztatu. Powodem awarii może być też usterka samego kolektora, który może mieć gdzieś pęknięcie.

• Uszkodzony zawór recyrkulacji spalin EGR albo jego podłączenie do układu wydechowego i dolotowego. W takim przypadku woń spalin będzie wyczuwalna spod maski i po włączeniu wentylacji lub ogrzewania.

• Uszkodzone tłumiki znajdujące się pod kabiną auta – najczęściej tłumik środkowy. One również są podatne na działanie korozji i uszkodzenia mechaniczne.

Najszybszy sposób naprawy tłumika (najczęściej tymczasowej) to zastosowanie specjalnych opasek termicznych, którymi trzeba owinąć uszkodzone miejsca (jak bandażem). To również naprawa tymczasowa, która pozwala przetrwać dłuższy czas. Pamiętajmy, że czasami prowizorki są najtrwalsze.

Źrodło: Photo by Lechon Kirb on Unsplash

Czy to na pewno woń spalin?

Na koniec zasiejemy odrobinę niepewności. Czy to na pewno śmierdzą spaliny? Czasami silnik (nawet całkiem młody) ma nieszczelności związane z uszkodzeniem uszczelki pod pokrywą zaworów. Niewielkie ilości oleju silnikowego trafiają na rozgrzany kolektor wydechowy, tam się „grillują” i powstaje kwaśna woń przypominająca spaliny. Można się również pomylić i oskarżyć silnik o to, że spala olej silnikowy na skutek zużycia pierścieni tłokowych.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi