Nowe Ferrari 849 Testarossa zaprezentowane
Ferrari zaprezentowało dwa najnowsze modele, które wyznaczają przyszłość marki – 849 Testarossa i 849 Testarossa Spider. To następcy SF90 Stradale i SF90 Spider, łączący tradycję legendarnej nazwy Testa Rossa z najbardziej zaawansowaną technologią hybrydową.
Sercem obu modeli jest przeprojektowany silnik V8 4.0 biturbo, umieszczony centralnie z tyłu. Jednostka benzynowa generuje 830 KM – o 50 KM więcej niż w SF90 – dzięki rozwiązaniom z motorsportu, m.in. turbosprężarkom z łożyskami niskotarciowymi i lekkim kolektorom wydechowym z Inconelu®.
Silnik wspierają trzy jednostki elektryczne:
- dwa na przedniej osi (system RAC-e) – zapewniają napęd na 4 koła i wektorowanie momentu obrotowego,
- MGU-K na tylnej osi – inspirowany Formułą 1, odpowiada za odzysk energii i dodatkowe wsparcie przy przyspieszaniu
Łączna moc układu wynosi 1050 KM, z czego 220 KM pochodzi z silników elektrycznych. Energia dostarczana jest przez baterię umożliwiającą jazdę w trybie czysto elektrycznym na dystansie do 25 km.
Osiągi
Ferrari nie podało jeszcze oficjalnych czasów, ale przy tej konfiguracji parametry dorównują topowym hipersamochodom:
- 0–100 km/h: ~2,0 sekundy
- 0–200 km/h: poniżej 6,5 sekundy
- prędkość maksymalna: ponad 340 km/h
- docisk aerodynamiczny: 415 kg przy 250 km/h (o 25 kg więcej niż w SF90)
Nowe aktywne spojlery, przeprojektowane wloty powietrza i podłoga z generatorami wirów zwiększają stabilność przy wysokich prędkościach.
Ferrari zastosowało też system FIVE (Ferrari Integrated Vehicle Estimator) – cyfrowego bliźniaka pojazdu, który analizuje dynamikę w czasie rzeczywistym i precyzyjnie kontroluje trakcję, ABS i dyferencjały.
Spider – wolność w 14 sekund
Ferrari 849 Testarossa Spider to wariant z chowanym dachem RHT, który można otworzyć lub zamknąć w 14 sekund przy prędkości do 45 km/h. Specjalna przegroda wiatrowa za fotelami minimalizuje turbulencje w kabinie, gwarantując komfort podczas jazdy „en plein air”.
Oba modele powstały w Ferrari Styling Centre. Nadwozia inspirowane są prototypami z lat 70., a jednocześnie podkreślają futurystyczny charakter hybrydowej technologii.
We wnętrzu dominuje kokpit skupiony na kierowcy, cyfrowy HMI oraz ikoniczny przycisk Engine Start. Do wyboru są nowe kolory nadwozia – Rosso Fiammante i Giallo Ambra – oraz szerokie opcje personalizacji.
Dane techniczne Ferrari 849 Testarossa / Spider
- Układ napędowy: V8 4.0 biturbo + 3 silniki elektryczne (PHEV)
- Moc systemowa: 1050 KM (830 KM V8 + 220 KM elektryczne)
- Napęd: 4x4 (dzięki silnikom elektrycznym na przedniej osi)
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, dwusprzęgłowa, dostrojona do 1050 KM
- Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 2,0 s
- Przyspieszenie 0–200 km/h: < 6,5 s
- Prędkość maksymalna: > 340 km/h
- Zasięg w trybie elektrycznym: 25 km
- Docisk aerodynamiczny: 415 kg przy 250 km/h