Manta i Ascona – legendy Opla obchodzą 50–te urodziny
W tym roku mija dokładnie 50 lat od premiery modeli Ascona B i Opel Manta B, które w 1975 roku zadebiutowały podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie. Druga generacja tych legendarnych już modeli Opla kontynuowała sukces swoich poprzedników, stając się ikonami sportowego stylu, komfortu i efektywności.
Modele Ascona B i Manta B, choć oparte były na tej samej platformie i technice, różniły się charakterem. Ascona przyciągała kierowców ceniących przestrzeń i wygodę podróżowania, natomiast sportowa Manta B stała się ulubieńcem fanów dynamicznej jazdy. Dzięki bardziej aerodynamicznej sylwetce i przemyślanej konstrukcji, obydwa auta oferowały lepsze prowadzenie oraz niższe zużycie paliwa.
Entuzjazm wśród miłośników motoryzacji dodatkowo podsycały sportowe odmiany – Manta GT/E, Ascona 400 i Manta 400. Szczególnie Ascona 400 zapisała się w historii, zdobywając tytuł mistrza świata w rajdach w 1982 roku za sprawą legendarnego kierowcy Waltera Röhrla. Manta 400 z kolei odniosła sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec i Francji.
Produkcja Manty B trwała aż 13 lat, co czyni ją najdłużej wytwarzaną generacją w historii marki. Jej współczynnik oporu powietrza (cW 0,352) wciąż imponował na tle konkurencji. Po niej pałeczkę przejął model Calibra, który w latach 90. stał się symbolem aerodynamicznego designu i bardzo pożądanym modelem, zwłaszcza wśród młodych.
Pół wieku po premierze Ascona B i Manta B pozostają dowodem na to, że innowacja i pasja do motoryzacji mogą tworzyć legendy, które nie starzeją się z czasem. Dziś Opla Mantę lub Asconę spotkać można na zlotach miłośników klasyków oraz w muzeach motoryzacji.