Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1751270616637 3.0.14

Elektryczne samochody. Sprzedaż w poszczególnych regionach Polski

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
13 Sie '25
Elektryczne samochody. Sprzedaż w poszczególnych regionach PolskiŹródło: IBRM Samar

Samochody elektryczne z miesiąca na miesiąc zyskują coraz więcej zwolenników. Zobaczmy zatem, w jakim województwie kupuje się ich najwięcej, a w którym najmniej. Przekonajmy się jeszcze jaki rodzaj formy zakupu okazuje się najbardziej powszechny.

W pierwszych siedmiu miesiącach 2025 roku w Polsce sprzedano 335 554 nowe osobowe samochody. To o 4,83 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy to do klientów trafiło 320 091 pojazdów.

Jednak to nie jedyne dane, jakie zawarte są w aplikacji Mototrendy Pro+ opracowanej przez IBRM Samar. Na podstawie tego samego źródła wiemy, że wśród wszystkich sprzedanych modeli 18 065 to wersje w pełni elektryczne (BEV). To o 80,47 proc. więcej niż w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku. Wówczas na bezemisyjne pojazdy zdecydowało się 10 010 osób.

Źródło: Tesla

Wśród marek najpopularniejsza okazała się Tesla, którą wybrało 2291 kierowców. To jednak o 20,92 proc. mniej niż w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku (2897 sprzedanych pojazdów). Drugie miejsce przypadło w udziale BMW – 1447 wydanych aut, to o 11,32 proc. więcej niż przed rokiem, gdy sprzedano 688 pojazdów. Na najniższym stopniu podium znalazł się Hyundai, który dostarczył 1216 elektryków, czyli aż o 320,76 proc. więcej niż w 2024 roku (289 aut).

Źródło: BMW

Postanowiliśmy pójść o krok dalej i przeanalizowaliśmy także, jak kształtuje się sprzedaż nowych, osobowych elektryków w zależności od regionu kraju. Poza tym zweryfikowaliśmy średnie ceny kupowanych elektryków w poszczególnych województwach.

Samochody elektryczne – mazowieckie na czele

Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem fakt, że najwięcej elektrycznych modeli zarejestrowano w województwie mazowieckim. Wpływ na to ma nie tylko liczba mieszkańców, lecz także wielość firm, które mają siedzibę lub chociażby przedstawicielstwo w Warszawie. Poza tym to tutaj znajdują się banki czy firmy leasingowe.

BYD Seal 3.8SŹródło: IBRM Samar

W efekcie w stołecznym województwie od stycznia do lipca 2025 roku do ewidencji trafiło 6090 elektrycznych osobówek. To oznacza udział w rynku bezemisyjnych, osobowych modeli na poziomie 33,71 proc., a średnia cena kupowanych elektryków to 234 596 zł.

Na przeciwległym biegunie znalazło się województwo opolskie, gdzie w omawianym okresie na elektryczny pojazd zdecydowało się 237 kierowców. Udział w rynku wyniósł tym razem 1,31 proc., natomiast średnia cena nabytego samochodu to 212 776 zł.

Samochody elektryczne – sprzedaż w poszczególnych województwach

Mazowieckie – 6099 szt., udział w rynku – 33,71 proc., śred. cena – 234 596 zł

Śląskie – 2091 szt., udział w rynku – 11,57 proc., śred. cena – 205 331 zł

Wielkopolskie – 1698 szt., udział w rynku – 9,40 proc., śred. cena – 220 000 zł

Małopolskie – 1567 szt., udział w rynku – 8,67 proc., śred. cena – 218 594 zł

Pomorskie – 1229 szt., udział w rynku – 6,80 proc., śred. cena – 223 398 zł

Dolnośląskie – 1142 szt., udział w rynku – 6,32 proc., śred. cena – 222 212 zł

Łódzkie – 749 szt., udział w rynku – 4,15 proc., śred. cena – 227 288 zł

Kujawsko-pomorskie – 557 szt., udział w rynku – 3,08 proc., śred. cena – 202 769 zł

Zachodniopomorskie – 508 szt., udział w rynku – 2,81 proc., śred. cena – 216 045 zł

Podkarpackie – 499 szt., udział w rynku – 2,76 proc., śred. cena – 188 757 zł

Lubelskie – 489 szt., udział w rynku – 2,71 proc., śred. cena – 189 756 zł

Podlaskie – 303 szt., udział w rynku – 1,68 proc., śred. cena – 202 822 zł

Świętokrzyskie – 348 szt., udział w rynku – 1,93 proc., śred. cena – 186 209 zł

Lubuskie – 281 szt., udział w rynku – 1,56 proc., śred. cena – 188 316 zł

Warmińsko-mazurskie – 277 szt., udział w rynku – 1,53 proc., śred. cena – 205 906 zł

Opolskie – 237 szt., udział w rynku – 1,31 proc., śred. cena – 212 776 zł

Po przeanalizowaniu danych dotyczących sprzedaży nasuwa się jeszcze jeden wniosek – średnia cena kupowanych elektryków nie do końca współgra z popularnością aut tego typu w danym regionie. Wprawdzie to w będącym na czele zestawienia województwie mazowieckim klienci płacą najwięcej, ale już w drugim w rankingu województwie śląskim nabyte elektryczne samochody okazują się przeciętnie tańsze niż w kilku regionach, które mają niższą sprzedaż elektryków.

Citroen eC3 Aicross MAXŹródło: IBRM Samar

To samo dotyczy dolnej części zestawienia. To prawda, że w województwie śląskim kierowcy patrzą najmniej przychylnie na jazdę elektrykami, ale pod względem kwot, jakie na nie wydają plasują się w połowie stawki.

Podziel się ze znajomymi