Elektryczne samochody. Sprawdziliśmy kto kupuje je najczęściej
Samochody elektryczne kupują przede wszystkim… No właśnie kto? Osoby prywatne, firmy korzystające z leasingu, a może jest jeszcze inna forma wchodzenia w posiadanie bezemisyjnego modelu. Sprawdziliśmy to na bazie danych zgromadzonych przez IBRM Samar w aplikacji Mototrendy Pro+.
Na podstawie aplikacji Mototrendy Pro+, w której dane opracowane zostały przez IBRM Samar zweryfikowaliśmy już, jak dużo nowych, elektrycznych samochodów sprzedało się w Polsce w okresie styczeń-lipiec 2025 roku. Korzystając z tego źródła dowiedzieliśmy się, że najchętniej wybieranym modelem była w tym czasie Tesla Model Y (1288 sprzedanych pojazdów), na drugim miejscu znalazła Tesla Model 3 (990 egzemplarzy), a na trzecim – Citroen C3 (916 sztuk).
Dowiedzieliśmy się także ile elektrycznych samochodów wydano w poszczególnych województwach naszego kraju. Czas na kolejne dane. Tym razem przekonamy się, jaka forma zakupu dominuje zarówno w całym kraju, jak i w poszczególnych regionach.
Samochody elektryczne – leasing dominuje
W pierwszych siedmiu miesiącach 2025 roku udało się w naszym kraju sprzedać łącznie 18 065 egzemplarzy elektrycznych modeli (BEV). W tym aż 12 370 sztuk nabyto korzystając z leasingu. To stanowi 68,47 proc. rynku nowych, elektrycznych osobówek.
Z tej formy zakupu najczęściej korzystano w województwie mazowieckim, w którym odebrano 4542 auta, a udział w rynku wyniósł w tym przypadku 36,72 proc. Średnia cena nabytego pojazdu to 207 072 zł.
Samochody elektryczne – leasing w poszczególnych województwach
Mazowieckie – 4542 szt., udział w rynku – 36,72 proc., śred. cena – 207 072 zł
Śląskie – 1455 szt., udział w rynku – 11,76 proc., śred. cena – 214 883 zł
Małopolskie – 1090 szt., udział w rynku – 8,81 proc., śred. cena – 226 761 zł
Wielkopolskie – 1037 szt., udział w rynku – 8,38 proc., śred. cena – 238 063 zł
Pomorskie – 878 szt., udział w rynku – 7,10 proc., śred. cena – 217 632 zł
Dolnośląskie – 737 szt., udział w rynku – 5,96 proc., śred. cena – 237 199 zł
Łódzkie – 443 szt., udział w rynku – 3,58 proc., śred. cena – 238 688 zł
Kujawsko-pomorskie – 367 szt., udział w rynku – 2,97 proc., śred. cena – 205 683 zł
Podkarpackie – 333 szt., udział w rynku – 2,69 proc., śred. cena – 192 941 zł
Zachodniopomorskie – 322 szt., udział w rynku – 2,60 proc., śred. cena – 227 139 zł
Świętokrzyskie – 260 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 182 334 zł
Warmińsko-mazurskie – 206 szt., udział w rynku – 1,67 proc., śred. cena – 207 072 zł
Podlaskie – 201 szt., udział w rynku – 1,62 proc., śred. cena – 199 457 zł
Lubuskie – 199 szt., udział w rynku – 1,61 proc., śred. cena – 193 815 zł
Opolskie – 158 szt., udział w rynku – 1,28 proc., śred. cena – 227 067 zł
Lubelskie – 142 szt., udział w rynku – 1,15 proc., śred. cena – 219 778 zł
Zauważcie, że średnio najdroższe elektryki leasingowane są w województwie łódzkim, które pod względem liczby zamawianych aut znalazło się na siódmym miejscu. Z kolei liderujące województwo mazowieckie pod względem przeciętnych kosztów zakupu uplasowało się na siódmym miejscu wspólnie z warmińsko-mazurskim.
Samochody elektryczne – prywatni odbiorcy też lubią elektryki
Drugą grupę nabywców elektrycznych modeli stanowią osoby fizyczne. Odpowiadają one za zakup 3196 pojazdów, a to oznacza udział w rynku na poziomie 17,69 proc.
Wśród tych klientów także przewodzi województwo mazowieckie, w którym dostarczono 530 aut, a to oznacza udział w rynku 16,58 proc. Jednak w tej kategorii przewaga nad drugim w rankingu województwem śląskim nie jest zbyt duża. W tym regionie dostarczono 477 elektryków, a udział w rynku to 14,92 proc.
Samochody elektryczne – prywatne zakupy w poszczególnych województwach
Mazowieckie – 530 szt., udział w rynku – 16,58 proc., śred. cena – 190 064 zł
Śląskie – 477 szt., udział w rynku – 14,92 proc., śred. cena – 161 865 zł
Małopolskie – 388 szt., udział w rynku – 12,14 proc., śred. cena – 184 728 zł
Wielkopolskie – 343 szt., udział w rynku – 10,73 proc., śred. cena – 174 375 zł
Dolnośląskie – 243 szt., udział w rynku – 7,60 proc., śred. cena – 187 602 zł
Pomorskie – 210 szt., udział w rynku – 6,57 proc., śred. cena – 193 642 zł
Łódzkie – 201 szt., udział w rynku – 6,29 proc., śred. cena – 176 314 zł
Podkarpackie – 131 szt., udział w rynku – 4,10 proc., śred. cena – 152 493 zł
Kujawsko-pomorskie – 124 szt., udział w rynku – 3,88 proc., śred. cena – 170 814 zł
Zachodniopomorskie – 121 szt., udział w rynku – 3,79 proc., śred. cena – 174 386 zł
Lubelskie – 109 szt., udział w rynku – 3,41 proc., śred. cena – 185 327 zł
Podlaskie – 81 szt., udział w rynku – 1,72 proc., śred. cena – 186 093 zł
Opolskie – 67 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 175 796 zł
Świętokrzyskie – 67 szt., udział w rynku – 2,10 proc., śred. cena – 174 325 zł
Warmińsko-mazurskie – 55 szt., udział w rynku – 1,72 proc., śred. cena – 192 607 zł
Lubuskie – 49 szt., udział w rynku – 1,53 proc., śred. cena – 164 144 zł
Samochody elektryczne – kupione od samego siebie
Skąd u dilerów czy u importerów pochodzą samochody? Tego typu podmioty też muszą je kupić. Później auta wykorzystywane są jako modele demonstracyjne, służą do jazd próbnych z klientami, a nam dziennikarzom użyczane są do testu.
Tego typu zakupy elektrycznych aut w okresie styczeń-lipiec 2025 roku stanowiły 11,25 proc. rynku bezemisyjnych modeli (2033 szt.). W tym kanale sprzedaży także przewodzi województwo stołeczne.
To naturalne zważywszy nie tylko na liczbę salonów, lecz także na fakt, że to tutaj znajdują się siedziby niemal wszystkich importerów. Drugie miejsce też nas nie szokuje, bo za część zakupów odpowiada w tym przypadku w dużej mierze Grupa Volkswagena, która tutaj ma siedzibę (z wyjątkiem Porsche).
Samochody elektryczne – zakupy dilerskie w poszczególnych województwach
Mazowieckie – 857 szt., udział w rynku – 42,15 proc., śred. cena – 264 717 zł
Wielkopolskie – 248 szt., udział w rynku – 12,20 proc., śred. cena – 212 543 zł
Lubelskie – 232 szt., udział w rynku – 11,41 proc., śred. cena – 160 830 zł
Dolnośląskie – 149 szt., udział w rynku – 7,33 proc., śred. cena – 197 164 zł
Pomorskie – 110 szt., udział w rynku – 5,41 proc., śred. cena – 298 400 zł
Śląskie – 100 szt., udział w rynku – 4,92 proc., śred. cena – 264 932 zł
Łódzkie – 86 szt., udział w rynku – 4,23 proc., śred. cena – 293 391 zł
Kujawsko-pomorskie – 54 szt., udział w rynku – 2,66 proc., śred. cena – 257 576 zł
Małopolskie – 51 szt., udział w rynku – 2,51 proc., śred. cena – 255 432 zł
Zachodniopomorskie – 47 szt., udział w rynku – 2,31 proc., śred. cena – 260 623 zł
Lubuskie – 31 szt., udział w rynku – 1,52 proc., śred. cena – 194 313 zł
Podkarpackie – 19 szt., udział w rynku – 0,93 proc., śred. cena – 338 236 zł
Podlaskie – 17 szt., udział w rynku – 0,84 proc., śred. cena – 304 586 zł
Świętokrzyskie – 17 szt., udział w rynku – 0,84 proc., śred. cena – 265 280 zł
Warmińsko-mazurskie – 11 szt., udział w rynku – 0,54 proc., śred. cena – 222 962 zł
Opolskie – 4 szt., udział w rynku – 0,20 proc., śred. cena – 257 682 zł
Samochody elektryczne – bezpośrednie zakupy firm w poszczególnych województwach
To najmniej wykorzystywany kanał pozyskiwania elektrycznych samochodów. Dość powiedzieć, że stanowi on zaledwie 2,53 proc. rynku elektryków. W omawianym okresie nabyto w ten sposób 457 pojazdów.
Mazowieckie – 156 szt., udział w rynku – 34,14 proc., śred. cena – 249 933 zł
Wielkopolskie – 70 szt., udział w rynku – 15,32 proc., śred. cena – 216 987 zł
Śląskie – 59 szt., udział w rynku – 12,91 proc., śred. cena – 242 917 zł
Małopolskie – 36 szt., udział w rynku – 7,88 proc., śred. cena – 286 806 zł
Pomorskie – 29 szt., udział w rynku – 6,35 proc., śred. cena – 315 447 zł
Łódzkie – 19 szt., udział w rynku – 4,16 proc., śred. cena – 230 735 zł
Zachodniopomorskie – 18 szt., udział w rynku – 3,94 proc., śred. cena – 211 634 zł
Podkarpackie – 16 szt., udział w rynku – 3,50 proc., śred. cena – 202 348 zł
Dolnośląskie – 13 szt., udział w rynku – 2,84 proc., śred. cena – 237 770 zł
Kujawsko-pomorskie – 12 szt., udział w rynku – 2,63 proc., śred. cena – 212 806 zł
Opolskie – 8 szt., udział w rynku – 1,75 proc., śred. cena – 234 457 zł
Lubelskie – 6 szt., udział w rynku – 1,31 proc., śred. cena – 230 725 zł
Warmińsko-mazurskie – 5 szt., udział w rynku – 1,09 proc., śred. cena – 258 643 zł
Podlaskie – 4 szt., udział w rynku – 0,88 proc., śred. cena – 241 865 zł
Świętokrzyskie – 4 szt., udział w rynku – 0,88 proc., śred. cena – 244 557 zł
Lubuskie – 2 szt., udział w rynku – 0,44 proc., śred. cena – 182 640 zł