Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747901390991 3.0.14

Testy zderzeniowe Euro NCAP. Jedno z badanych aut zasłużyło na 3 gwiazdki

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
22 Maj '25
Testy zderzeniowe Euro NCAP. Jedno z badanych aut zasłużyło na 3 gwiazdkiŹródło: Euro NCAP

Euro NCAP przetestował kolejne nowe samochody osobowe i dostawcze. Niestety, nie wszystkie modele zasłużyły na maksymalną notę pięciu gwiazdek. Co gorsza jeden z pojazdów otrzymał tylko trzy gwiazdki.

W 2025 roku Euro NCAP już kilkukrotnie publikował raporty dotyczące testów zderzeniowych. W ostatnim z nich przedstawiono siedem samochodów, abyły nimi: Audi A6, chiński BYD Sealion 7, Cupra Terramar, Geely EX5, Hongqi E-HS9, Jaecoo 7 PHEV i Polestar 3. Wcześniej przetestowano tylko dwa modele: MINI Coopera E i Audi A6 e-trona.

Podczas testowania kolejnych nowych samochodów stowarzyszenie Euro NCAP zwróciło uwagę, że samochody stają się coraz cięższe. W ciągu ostatnich 10 lat masa aut wzrosła średnio o 100 kg. W dużej mierze wynika to z dużej popularności SUV-ów, które w Europie stanowiły w 2024 roku 54 proc. sprzedawanych nowych aut.

Euro NCAP - auta stają się coraz cięższe

Wśród pojazdów, które organizacja sprawdziła w ostatnim czasie rzeczywiście to SUV-y stanowią największą grupę. Poza tym znalazły się pojazdy małe, przedstawiciele klasy średniej, a także dostawczaki.

Wyniki pokazują, że bezpieczeństwo samochodów jest na coraz wyższym poziomie. Nie oznacza to jednak, że w tym zakresie nie ma już nic do zrobienia. Tym bardziej, że nie wszystkie modele zasługują na maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Duży wpływ na poziom bezpieczeństwa ma nie tylko konstrukcja samochodu, lecz także wyposażenie. To dlatego nowa Kia EV3 otrzymała dwie noty – cztery lub pięć gwiazdek. Pierwszy wynik dotyczy egzemplarza bez pakietu bezpieczeństwa, a drugi już z tym wyposażeniem. Z kolei Dacia Bigster musi zadowolić się tylko trzema gwiazdkami. To wynik braku niektórych elementów poprawiających ochronę pasażerów.

Audi A5 – pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 87 proc.

Ochrona dzieci – 88 proc.

Ochrona pieszych – 78 proc.

Systemy asystujące – 77 proc.

Audi Q5 – pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 85 proc.

Ochrona dzieci – 86 proc.

Ochrona pieszych – 79 proc.

Systemy asystujące – 77 proc.

Dacia Bigster – trzy gwiazdki

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 69 proc.

Ochrona dzieci – 85 proc.

Ochrona pieszych – 60 proc.

Systemy asystujące – 57 proc.

Ford Tourneo Custom – cztery gwiazdki

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 86 proc.

Ochrona dzieci – 86 proc.

Ochrona pieszych – 79 proc.

Systemy asystujące – 66 proc.

Kia EV3 (standard/pakiet bezpieczeństwa) – cztery gwiazdki/pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 83 proc.

Ochrona dzieci – 84 proc.

Ochrona pieszych – 77/78 proc.

Systemy asystujące – 67/78 proc.

MG MGS5 EV – pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 90 proc.

Ochrona dzieci – 82 proc.

Ochrona pieszych – 82 proc.

Systemy asystujące – 78 proc.

Opel/Vauxhall Grandland – cztery gwiazdki

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 82 proc.

Ochrona dzieci – 85 proc.

Ochrona pieszych – 79 proc.

Systemy asystujące – 62 proc.

Peugeot 3008 – cztery gwiazdki

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 82 proc.

Ochrona dzieci – 85 proc.

Ochrona pieszych – 79 proc.

Systemy asystujące – 62 proc.

Peugeot 5008 – cztery gwiazdki

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 82 proc.

Ochrona dzieci – 85 proc.

Ochrona pieszych – 79 proc.

Systemy asystujące – 62 proc.

Renault 4 E-Tech Electric – cztery gwiazdki

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 79 proc.

Ochrona dzieci – 85 proc.

Ochrona pieszych – 73 proc.

Systemy asystujące – 68 proc.

Tesla model 3 – pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 90 proc.

Ochrona dzieci – 93 proc.

Ochrona pieszych – 89 proc.

Systemy asystujące – 87 proc.

Toyota C-HR – pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 85 proc.

Ochrona dzieci – 86 proc.

Ochrona pieszych – 86 proc.

Systemy asystujące – 79 proc.

Volkswagen Tayron – pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 87 proc.

Ochrona dzieci – 85 proc.

Ochrona pieszych – 83 proc.

Systemy asystujące – 80 proc.

Volkswagen Transporter – cztery gwiazdki

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 86 proc.

Ochrona dzieci – 86 proc.

Ochrona pieszych – 79 proc.

Systemy asystujące – 66 proc.

Voyah Courage – pięć gwiazdek

Źródło: Euro NCAP

Ochrona pasażerów – 90 proc.

Ochrona dzieci – 88 proc.

Ochrona pieszych – 76 proc.

Systemy asystujące – 87 proc.

Podziel się ze znajomymi