Opel Astra - diesel plus kombi – to nadal ma sens
Hatchback
Postępująca elektromobilność szybko zmienia rynek motoryzacyjny. Wciąż jednak atrakcyjna i bogata jest oferta „klasycznych”, spalinowych modeli kompaktowych, a Opel Astra kombi z silnikiem diesla jest tego świetnym przykładem.
Nazwa marki pochodzi od nazwiska jej założyciela Adama Opla, który w niemieckim Russelsheim w 1862 roku skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia i został jej producentem. Z czasem do oferty dołączyły rowery. W latach 1929 – 2017 Opel należał do amerykańskiego koncernu General Motors. W 2017 roku marka została sprzedana francuskiemu koncernowi Groupe PSA, a po fuzji tego ostatniego z FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Opel stał się częścią powstałego w ten sposób konglomeratu pod nazwą Stellantis.
Spis treści
Model Astra zastąpił w 1991 roku popularnego w latach 80. Opla Kadett'a i szybko stał się rywalem Volkswagena Golfa, a później także Forda Focusa. Aktualna, czyli szósta generacja Astry produkowana jest od 2021 roku i siłą rzeczy dzieli platformę, silniki oraz wiele rozwiązań technicznych z francuskimi modelami i jest blisko spokrewniona z Peugeotem 308 oraz Citroenem C4.
Opel Astra Sports Tourer – wymiary, funkcjonalność
Astra L, bo takie nosi oznaczenie producenta, oferowana jest jako pięciodrzwiowy hatchback oraz z jako kombi o nazwie Sports Tourer. Wymiary Astry kombi to: 4642 mm długości, 1860 mm szerokości i 1481 mm wysokości, zaś rozstaw osi mierzy 2732 mm. Standardowa pojemność bagażnika Astry L Sports Tourer wynosi 516 litrów w wersji hybrydowej PHEV i z napędem elektrycznym. W wersji z silnikiem wysokoprężnym Astra Sports Tourer ma bagażnik o pojemności 587 litrów, a po złożeniu oparć tylnej kanapy do dyspozycji mamy przestrzeń o pojemności 1634 litrów.
Opel Astra Sports Tourer – silniki, moc
Astra Sports Tourer dostępna jest z silnikami benzynowymi PureTech 1.2 o mocy 110 oraz 130 koni mechanicznych i jako tzw. miękka hybryda (MHEV) o mocy 136 KM. W ofercie jest także hybryda typu plug-in (PHEV) oparta na silniku benzynowym 1.6 litra, dostępna w dwóch wariantach mocy: 180 i 225 KM. Astrę można nabyć także z napędem elektrycznym, który ma silnik o mocy 156 KM oraz baterię o pojemności 54 kWh.
Opel Astra Sports Tourer – cena
Najtańsza Astra Sports Tourer Edition z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech 110 KM i skrzynią manualną kosztuje 118 tys. zł. Wersja wysokoprężna z automatyczną skrzynią biegów w podstawowej specyfikacji Edition kosztuje 140 500 zł, a w topowym wariancie GS 154 450 zł. Dla porównania, elektryczna Astra kombi GS wyceniona została na 184 900 zł, a hybrydowa (PHEV) wersja 225 KM w specyfikacji GSe na 199 950 zł.
Opel Astra kombi diesel – wrażenia z jazdy
Z uwagi na przynależność Opla do grupy Stellantis, siłą rzeczy współczesna Astra ma wiele elementów i rozwiązań technicznych opracowanych przez inżynierów z Francji. Nie jest to minusem, gdyż bliźniaczy Peugeot 308 III generacji, produkowany także od 2021 roku, to ładny i dopracowany kompakt, mający wiele do zaoferowania. Zasadnicza różnica jest w stylistyce, a Astra przy bogatym w stylistyczne smaczki Peugeocie 308 wydaje się niemal ascetyczna i wyciosana siekierką. To jednak tylko pozory, gdyż Astra L prezentuje się ultranowocześnie i jest jednym z ciekawszych kompaktów.
Wnętrze Astry L podobnie jak stylistyka nadwozia, z jednej strony wydaje się uboga, a z drugiej strony trudno jej odmówić funkcjonalności. Na uwagę zasługuje fakt, że mimo sprzedaży marki Opel Francuzom, te niegdyś niemieckie auta zachowały certyfikat niemieckiej akcji na rzecz zdrowego kręgosłupa AGR (Aktion Gesunder Rücken). Certyfikat AGR od lat przyznawany jest fotelom stosowanym w Oplach. Ogromnym atutem Astry kombi z silnikiem wysokoprężnym jest przede wszystkim jej niskie spalanie, które w trasie wyniosło ok.4 - 4,5 l/100 km, zaś w mieście nie przekroczyło 6 l/100 km. Kolejny plus to ogromny bagażnik o pojemności blisko 600 litrów, w dodatku o regularnych kształtach i bardzo ustawny, co bardzo podnosi praktyczność i atrakcyjność tego auta.
Opel Astra Sports Tourer – podsumowanie
Opel Astra Sports Tourer, model z silnikiem diesla 1.5 130 KM we flagowej wersji GS, jest tańszy o 30 450 zł od wersji elektrycznej. Ta różnica w cenie, to mniej więcej wysokość dofinansowania, jakie można będzie otrzymać z nowego programu dopłat samochodów elektrycznych NaszEauto, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej (NFOŚiGW).
Pytanie jednak, czy gra będzie warta świeczki, gdyż Astra kombi z silnikiem diesla dysponuje zasięgiem (według producenta) nawet do 1153 km, podczas gdy zasięg Astry BEV z baterią o pojemności brutto jedynie 54 kWh to zaledwie 429 km według danych producenta, a realnie mniej niż 350 km w cyklu mieszanym, co potwierdził w przeszłości nasz krótki test. Opel Astra Sports Tourer, czyli kombi, z silnikiem diesla, wciąż może się okazać dla wielu osób atrakcyjną ofertą i świetnie się sprawdzi jako ekonomiczne i praktyczne kombi.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała