Volkswagen Golf eTSI - zelektryfikowany na miękko
Średnia ocena9
9Śr. ocena
Tego modelu nikomu nie trzeba przedstawiać. Volkswagen Golf to jedna z ikon motoryzacji i jednocześnie popularny model kompaktowy. W gamie napędowej Golfa znalazła się między innymi tzw. miękka hybryda (mhev).
Gdy zadebiutował w 1974 roku, udanie zastępując przestarzałego już mocno Volkswagena garbusa, wydawał się przybyszem z innego świata. Nie był to przypadek, skoro Golfa pierwszej generacji projektowało włoskie studio Ital Design, na czele którego stał słynny Giorgetto Giugiaro.
Obecna, ósma już generacja Volkswagena Golfa pojawiła się na rynku w 2019 roku i oferowana jest z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatchback oraz jako kombi. Niemiecki producent planował stopniowo zastępować Golfa elektrycznym modelem ID.3. Rzeczywistość jednak brutalnie zweryfikowała te plany, klienci Volkswagena wolą auta z tradycyjnym napędem spalinowym, a produkcja modelu ID.3 w Niemczech została nawet czasowo wstrzymana w związku z brakiem popytu. Kompromisem między wyborem auta spalinowego, a elektrycznego może być auto z napędem zelektryfikowanym. W ofercie Volkswagena Golfa znalazły m.in. miękkie hybrydy (mhev).
Volkswagen Golf – silniki, moc
Bestseller z Wolfsburga oferowany jest z silnikami benzynowymi: 1.5 TSI EVO 130 KM oraz 1.5 TSI EVO 150 KM. Wariant 2.0 TSI 245 KM zarezerwowany jest dla usportowionej wersji GTI, zaś 2.0 TSI 320 KM do najmocniejszej odmiany Golf R. Miękka hybryda oferowana jest w słabszych wersjach benzynowych: 1.5 eTSI EVO 130 KM oraz 1.5 eTSI EVO 150 KM. Ponadto w gamie Golfa występują silniki wysokoprężne: 2.0 TDI o mocy: 115, 150 oraz 200 koni mechanicznych.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Volkswagen Golf – wymiary, funkcjonalność
Wymiary Golfa wynoszą: 4284 mm długości, 1789 mm szerokości i 1491 mm wysokości, a rozstaw osi mierzy 2619 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 381 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń przewozowa powiększa się do 1237 litrów. Masa własna auta w wersji 1.5 eTSI 130 KM, w specyfikacji R-Line wynosi 1231 kg.
Volkswagen Golf – wrażenia z jazdy
Do naszej redakcji trafił Golf z układem miękkiej hybrydy, rozwijający moc 130 koni mechanicznych, z automatyczną przekładnią DSG. Topowy wariant wyposażenia R-Line zdecydowanie poprawia wygląd auta i uprzyjemnia korzystanie z niego. Kompaktowy Volkswagen od zawsze słynie z dobrego prowadzenia się i nie inaczej jest z jego aktualną generacją, która wydaje się wręcz przyklejona do drogi.
Układ mild hybrid sprawia, że auto jest oszczędniejsze. Według danych WLTP auto średnio zużywa 5,4 l/100 km, a dane NEDC mówią o średnim spalaniu na poziomie 4,7 l/100 km. W naszym teście Golf z miękką hybrydą spalał w cyklu mieszanym ok. 5,6 l/100 km, co jest przyzwoitym wynikiem. Maksymalna prędkość hybrydowego Golfa wynosi 213 km/h, a od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 9,4 sekundy. Maksymalny moment obrotowy Golfa eTSI 130 KM to 200 Nm, czyli całkiem sporo. Napęd ten wydaje się optymalny do kompaktowego hatchbacka ważącego nieco ponad 1200 kilogramów.
Volkswagen Golf – cena
Żeby stać się właścicielem niemieckiego kompaktu z nadwoziem hatchback, trzeba dysponować kwotą co najmniej 124 590 zł, gdyż na taką wyceniono auto w bazowej wersji Style z sinikiem 1.TSI EVO 130 KM i skrzynią manualną sześciobiegową. Testowana przez nas wersja 1.5 eTSI EVO 130 KM ze skrzynią DSG, w topowej wersji wyposażenia R-Line kosztuje 135 690 zł, a z praktyczniejszym nadwoziem kombi o 18 900 zł więcej. Mocniejsze wersje Golfa są odpowiednio droższe. Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI 245 KM DSG wyceniony został na 176 890 zł, a najmocniejsza odmiana R, z silnikiem 2.0 TSI 320 KM i skrzynią DSG 228 590 zł.
Volkswagen Golf – podsumowanie
Golf to trzeci po T-Roc'u i Passacie najczęściej wybierany model Volkswagena w Polsce. Według danych IBRM Samar zajmuje w Polsce szóste miejsce w rankingu TOP10 kompaktów, przegrywając z takimi rywalami, jak: Toyota Corolla, Skoda Octavia, Kia Ceed, Hyundai i30 oraz Skoda Scala. Warto jednak zaznaczyć, że w okresie od stycznia do sierpnia br. w Polsce zarejestrowano 15 678 Corolli i 10 119 Octavii, a Golfów jedynie 2696.
Mimo szóstej lokaty, pozycja Golfa nie jest więc wcale taka mocna, jak by się wydawało. Inni rywale niemieckiego kompaktu to m.in. SEAT Leon, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308, Citroen C4, Renault Megane, Honda Civic oraz Mazda 3. Golf broni się wysokimi wartościami rezydualnymi, jednak najlepsze lata popularności ma już niestety za sobą.
Konfigurator Volkswagena Golfa znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek i Robert Brykała