Citroen C5 Aircross: wygodny fotel na kółkach
W segmencie kompaktowych SUV-ów, to jedno z ładniejszych i bardziej komfortowych aut - Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech 130 KM z automatyczną skrzynią biegów.
C5 Aircross to flagowy model marki Citroen na rynku europejskim, wytwarzany od 2017 roku. Zastąpił model C5, czyli auto klasy średniej i konkurenta raczej dla VW Passata, niż dla Tiguana.
Pierwowzorem koncepcyjnym modelu był prototyp C-Aircross Concept. Wersja produkcyjna zbudowana została na płycie podłogowej PSA EMP2 Platform, którą auto dzieli m.in. Peugeotem 3008. Z tym ostatnim C5 Aircross jest zresztą blisko spokrewniony pod względem konstrukcyjnym.
Styl
C5 prezentuje zdecydowany, ale nieagresywny styl, z bogatą ofertą personalizowanych, kolorowych elementów, które stały się wyróżnikiem marki. Budowa i wymiary (długość 4500 mm, szerokość 1969 mm, wysokość 1689 mm, rozstaw osi 2730 mm i prześwit 219 mm) plasują C5 w segmencie SUV-ów C. Nowy model zwraca uwagę dużymi kołami o średnicy 720 mm i oferuje gamę obręczy o rozmiarach 17, 18 i 19 cali.
Szeroki przód z logo marki, charakterystycznym układem reflektorów LED umieszczonych w dwóch rzędach oraz potężnym grillem jest spójny ze stylistyką innych modeli marki. Blok górnych reflektorów ze światłami do jazdy dziennej i kierunkowskazami jest przedłużeniem rozciągniętego na całą szerokość samochodu logo marki i łączy się płynnie z blokiem dolnego oświetlenia. Pokrywa silnika z przetłoczeniami, prezentuje się solidnie, a boczne wyloty powietrza poszerzają optycznie nadwozie. Kolorowe wstawki ożywiają z kolei przód auta. C5 Aircross wyposażony jest w osłony nadkoli i progi typowe dla SUV-ów, dodatkowo wyeksponowane grafiką paneli Airbump, czyli szerokich listew na drzwiach, znanych np. z modelu Cactus pierwszej generacji, z kolorową wstawką, która dodaje nowoczesności.
Napęd
Gama jednostek napędowych, z jakimi obecnie dostępny jest SUV Citroena, obejmuje dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Jednostki benzynowe mają pojemności 1,2 i 1,6 litra, moce odpowiednio: 130 KM i 180 KM. Diesle oferowane w francuskim SUV-ie, to: 1,5 130 KM oraz 2,0 177 KM. Hybrydowa wersja C5 PHEV napędzana jest zestawem z jednym silnikiem elektrycznym i napędem wyłącznie na przód. Łączna moc to 225 KM. Nie jest natomiast przewidywane wprowadzenie wersji całkowicie elektrycznej dla tego modelu.
Flagowy SUV Citroena nie jest dostępny z napędem na obie osie. Osoby, które zdecydują się na zakup auta, zadowolić się muszą napędem na przednią oś, wspomaganym przez Grip Control, czyli zaawansowany system przeciwpoślizgowy, który optymalizuje trakcję samochodu w różnych warunkach drogowych i dostosowuje pracę kół do specyfiki jednego z pięciu trybów: Standard, Piasek, Off Road, Śnieg oraz ESP OFF.
Funkcjonalność
Szerokie fotele, dzięki podwyższonej pozycji, pozwalają lepiej widzieć drogę, dają pasażerom poczucie wygody nawet w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni. Fotele z systemem Advanced Comfort, stanowiące element wariantów wnętrza dostępnych w opcji (Wild Grey, Metropolitan Beige, Metropolitan Gray i Hype Brown), zawierają m.in. pikowanie i piankę o grubości 15 mm. Mogą zostać wyposażone, poza podgrzewaniem, w wielopunktowy masażer, który współpracuje z ośmioma pneumatycznymi poduszkami rozmieszczonymi w oparciu. System umożliwia kierowcy i pasażerowi niezależny wybór jednego z pięciu programów masażu odcinka lędźwiowego, pleców i ramion. Trzy indywidualne, składane, przesuwane i odchylane fotele z tyłu są m.in. przesuwane wzdłuż o 150 mm, mają pięć pozycji odchylania oparcia, od 19 do 26,5 stopni. Składają się tak, że z tyłu auta powstaje całkowicie płaska podłoga.
C5 Aircross ma największy bagażnik w segmencie. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi od 580 do 720 l pod tylną półką przy rozłożonych fotelach w drugim rzędzie i sięga 1630 l przy złożonych fotelach. Szeroki otwór załadunkowy (1017 mm) i prostokątny kształt bagażnika (długość 999 mm, a nawet do 1907 mm przy złożonych tylnych fotelach, wysokość pod tylną półką 583 mm) ułatwiają załadunek nawet największych przedmiotów. Dla wygodniejszego dostępu do bagażnika, C5 Aircross jest wyposażony w system bezdotykowego otwierania tylnej klapy, wystarczy przesunąć stopą pod tylnym zderzakiem. Opisywany model C5 ma też pomysłowe i funkcjonalne schowki, w tym podłokietnik w konsoli środkowej z pojemnym, chłodzonym wnętrzem, czy też duży schowek z przodu konsoli środkowej, umożliwiający bezprzewodowe ładowanie dużych smartfonów czy innych urządzeń elektronicznych.
Technologia
C5 Aircross wyposażony jest w zaawansowane systemy, zapewniające dostęp do ulubionych aplikacji. Dotykowy tablet z 8-calowym ekranem i systemem rozpoznawania głosu stanowi centrum pracy auta. Pozwala ustawić jego parametry, uzyskać dostęp do systemu multimedialnego oraz telefonu, klimatyzacji czy też nawigacji. Funkcja Mirror Screen współpracuje z Android Auto, Apple CarPlay i MirrorLink i umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie za pośrednictwem dotykowego tabletu pokładowego.
System nawigacji 3D Citroen Connect Navi oferuje wiele usług mobilnych najnowszej generacji, takich jak TomTom Traffic, które informują o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, lokalizacji i cenach paliw na stacjach benzynowych, lokalizacji parkingów, jak również o pogodzie oraz umożliwiają lokalne wyszukiwanie punktów POI (Point Of Interest). Z kolei Citroen Connect Box z Pakietem SOS i assistance to bezpłatne połączenie alarmowe oraz assistance z funkcją lokalizacji samochodu, dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. System umożliwia przekazywanie wiadomości do odpowiednich służb ratunkowych. Sygnał jest wysyłany automatycznie przez samochód lub po naciśnięciu przycisku „SOS” (alarm) lub przycisku z logo marki (assistance).
C5 Aircross wyposażony jest także w bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. We wsporniku lusterka wstecznego znajduje się kamera ConnectedCAM Citroen, wykorzystująca technologię Full HD i GPS, która działa niezależnie od systemu multimedialnego samochodu. Karta pamięci (16 GB) umożliwia przechowywanie zdjęć, a dzięki połączeniu Wi-Fi, zarejestrowane dane można przesłać na smartfon. Kamera pozwala na zrobienie zdjęcia lub nakręcenie filmu wideo z obrazem sprzed samochodu, a następnie przesłanie ich mailem lub publikację w sieciach społecznościowych. Ponadto kamera stale rejestruje drogę przed przednią szybą i w razie wypadku automatycznie zapisuje nagrania wideo.
Jazda
C5 Aircross wyróżnia się wygodnym wnętrzem oraz funkcjonalnością. Poza komfortem, typowym dla francuskiej marki, samochód oferuje innowację, jaką jest zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi (Progressive Hydraulic Stops). Jest ono szeroko stosowane w różnych modelach marki. Technologia została opracowana na podstawie doświadczeń Citroena w wyścigach samochodowych. Oferujące większy skok zawieszenia ograniczniki hydrauliczne, pozwalają na lepsze tłumienie wstrząsów, w szczególności przy opadaniu auta.
W samochodzie zastosowano zaawansowaną izolację akustyczną – klejone, podwójne szyby przednie z warstwą izolującą, która tłumi hałasy z układu jezdnego i szumy aerodynamiczne. To rozwiązanie daje pasażerom poczucie przebywania w kokonie oddzielającym ich od świata zewnętrznego. Szczególną wagę przywiązano również do wyciszenia komory silnika. Auto jest cichutkie.
Testowany przez nas egzemplarz, z trzycylindrowym silnikiem 1,2 PureTech 130 KM z automatyczną skrzynią, w cyklu mieszanym spalał średnio 9,2 l/100 km. Nie jest to niestety mało, jak na stosunkowo niewielką jednostkę napędową. Napęd wyróżnia się wysoką kulturą pracy i momentami nie czuć, że jedziemy autem z silnikiem trzycylindrowym, który czasem daje się podróżnym we znaki w mniejszych, słabiej wyciszonych autach.
Koszty
Ceny największego SUV-a z szewronem ma masce zaczynają się od 91 900 zł. Za tę kwotę kupimy auto w bazowej wersji wyposażenia Live z silnikiem benzynowym 1,2 PureTech 130 KM, ze skrzynią manualną, sześciobiegową. Diesel 1,5 130 KM z automatem ośmiostopniowym, w wersji Feel, wyceniony został na 115 800 zł. Topowo wyposażona odmiana Shine z silnikiem benzynowym 1,6 kosztuje 138 700 zł, zaś z mocnym 177 konnym dieslem 2,0 i automatem, 145 200 zł.
Podsumowanie
Citroen C5 Aircross to naprawdę ładne, a w dodatku przestronne i świetnie jeżdżące auto. Ceny na tle konkurencji, także wydają się rozsądnie skalkulowane. W tym segmencie wiele samochodów ma jednak napęd na obie osie, którego C5 Aircross nie oferuje.
Szkoda tylko, że opisywany model oferowany jest wyłącznie ze słabszą 225-konną hybrydą. Dla porównania, techniczni bliźniacy C5 Aircrossa, czyli Peugeot 3008 oraz opel Grandland X, występują w 300-konnej odmianie Hybrid4 (PHEV) oraz z napędem 4x4. Mimo to, Citroen C5 Aircross jest jedną z ciekawszych propozycji w swojej grupie. A ma z kim walczyć, bo jego rywalami są m.in. Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Skoda Karoq, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage czy Nissan Qashqai oraz Renault Kadjar.