Cupra Formentor: charakterny "cross hatch"
Średnia ocena6.8
6.8Śr. ocena
Formentor to pierwszy model zaprojektowany specjalnie dla CUPRY. Hiszpańska marka, należąca do SEAT-a, a tym samym Grupy Volkswagena, pokłada w tym modelu duże nadzieje.
Formentor, to pierwszy całkowicie autorski model, który ma pomóc w rozwoju i popularyzacji marki. Dzięki niemu producent zamierza uzyskać lepsze wyniki niż pierwotnie zakładano i odnotować ponaddwukrotny wzrost sprzedaży. Auto ma stanowić 10 proc. pojazdów produkowanych w zakładach w Martorell.
Styl
Patrząc na dynamiczną sylwetkę nowej CUPRY, nie da się uniknąć porównań do modeli SEAT-a, a zwłaszcza do nowego Leona. W przedniej części Formentor do złudzenia przypomina SEAT-y, jednak odróżnia się od nich bardziej wyrazistym, sportowym designem. Wielu osobom wydawał się będzie nieco ostrzej narysowanym Leonem, z podwyższonym prześwitem i miedzianym logo marki. Kolor lakieru Petrol Blue Matt sprawiał, że mało kto mógł przejść obojętnie obok testowanego przez nas egzemplarza.
Niby już podobną stylizację widzieliśmy, np. w Subaru XV, japońskie auto nie ma jednak w sobie tej zadziorności i sportowego sznytu, jakie oferuje najmłodsze dziecko CUPRY. Formentor łączy w sobie cechy SUV-a coupe i podwyższonego kompaktu. Taki typ auta może się podobać wielu osobom i zdobyć serca klientów.
Napęd
CUPRA Formentor wjeżdża na motoryzacyjną arenę w specjalnej, inaugurującej model specyfikacji o nazwie Veloz (hiszp. „szybki”), sygnowanej skrótem VZ. Formentor VZ wyposażony jest w silnik 2.0 TSI o mocy 310 KM, automatyczną skrzynię 7-biegową oraz napęd 4Drive. Do 100 km/h rozpędza się w 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Odmiana modelu plug-in hybrid o mocy łącznej 245 KM, z zasięgiem na prądzie powyżej 50 km, pojawi się na rynkach na początku 2021 roku. Według zapewnień producenta, od 2021 roku gama napędów rozszerzy się do siedmiu wariantów.
Technologia
Podczas podróży Formentorem kierowca skorzysta z wirtualnego kokpitu o przekątnej 10,25 cala oraz systemu multimedialnego wyświetlanego na 12-calowym ekranie dotykowym. Wiele funkcji jest dostępnych również zdalnie, dzięki rozbudowanej funkcji rozpoznawania mowy i sterowania głosem. Kontakt online ze światem zapewnia system Full Link pozwalający na połączenie Mirror Link, Apple CarPlay lub Android Auto oraz po dwa gniazdka USB-C z przodu i z tyłu samochodu.
Najbardziej wymagający klienci będą mogli zamówić pakiet Petrol Blue, m.in. z obiciami przednich siedzeń z perforowanej skóry naturalnej Nappa i skóry ekologicznej w kolorze Petrol Blue oraz z pełną elektryczną regulacją fotela kierowcy z funkcją zapamiętywania ustawień. Kierowcy docenią również pakiet wspomagania XL m.in. z systemem rozpoznawania znaków drogowych, inteligentnym asystentem bezpieczeństwa czy sygnalizacją o zbliżającym się pojeździe w czasie wysiadania. Dodatkowo, w opcji, jest system ochrony pasażerów Pre-Crash Assist.
Poza rozbudowanym zestawem rozwiązań standardowych klienci mogą skorzystać z wielu opcji dodatkowych. Dotyczy to technologii poprawiających komfort prowadzenia, np. systemu kamer 360 stopni z widokiem z góry, jak również tych, zapewniających doświadczenia muzyczne, jak system nagłośnienia BeatsAudio.
Formentor VZ już w standardzie oferuje takie rozwiązania, jak: sportowa podgrzewana kierownica obszyta skórą z przyciskiem trybu CUPRA, kubełkowe przednie fotele z regulacją wysokości oraz podparcia odcinka lędźwiowego, czy ambientowe oświetlenie kokpitu LED z możliwością wyboru koloru. O sportowej naturze auta świadczą również detale wyposażenia, jak na przykład podświetlane nakładki progowe w przednich drzwiach w technologii LED czy sportowe nakładki na pedały.
Formentorem wygodnie mogą podróżować 4 osoby. Dla piątej nie ma już zbyt wiele miejsca. Fotele przednie są bardzo wygodne i dobrze trzymają z boku. Na uwagę zasługuje wirtualny zestaw wskaźników pozwalający na dostosowanie wyświetlanych danych do potrzeb kierującego, a także duży, czytelny wyświetlacz centralny, stosunkowo prosty w obsłudze. Producent powinien jeszcze trochę popracować nad oprogramowaniem, bo system potrafi się zawiesić.
Jest to jednak przypadłość wielu aut, więc trudno traktować ją jako wadę akurat tego modelu. Przyciski na kierownicy służące do włączania samochodu oraz do zmiany trybu jazdy, podkreślają sportowy charakter Formentora. Zwłaszcza dźwięk silnika w trybie Cupra spodoba się miłośnikom aut sportowych. W trybie Comfort pojazd nie jest za sztywny i dobrze wybiera nierówności.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, wszystko zależy od trybu jazdy oraz od nogi użytkownika. Spalanie poza miastem w trybie Cupra, który skłania do dynamicznej jazdy, jest zdecydowanie wyższe niż podaje producent. W trakcie naszych prób komputer doszedł do poziomu 15 litrów/100 km. Na co dzień Formentor nie nadwyręży za bardzo naszej kieszeni i spali ok. 7,7 l/100 km.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Koszty
Jak zapewnia producent, do polskich salonów model trafić ma jeszcze w październiku br. Auto z silnikiem 2.0 TSI o mocy 310 KM dostępne będzie w opcji leasingowej od 1 130 złotych miesięcznie przy wpłacie minimalnej w wysokości 30 proc. lub za 194 500 zł przy jednorazowej płatności.
Podsumowanie
Cena niespełna 200 tys. zł za auto dysponujące mocą 300 KM, wydaje się rozsądna na tle oferty innych marek. Tyle samo mniej więcej kosztuje bowiem np. Opel Grandland X Hybrid4, czyli 300 konna hybryda PHEV, bazująca na Peugeocie 3008. Konkurenci w postaci Mercedesa GLA, BMW X2 M, czy Audi Q3 Sportback z silnikami o zbliżonej do Formentora mocy, kosztują o co najmniej 30 tys. zł więcej.
Cena to jednak nie wszystko. CUPRA Formentor oferuje bowiem potencjalnemu nabywcy coś więcej: to, że jego auto długo będzie odróżniało się od konkurencji.