Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Dacia Sandero Stepway: można nią jeździć bez końca

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
17 Lip '20 (aktualizacja 22 Lut '21)
Dacia Sandero Stepway: można nią jeździć bez końcaŹródło: IBRM Samar

Mało jest na rynku nowych aut, które oferują tak wiele, za tak niewiele. I choć wkrótce spodziewany jest następca, Sandero II z LPG w dalszym ciągu jest atrakcyjnym samochodem.

Pierwsza generacja Dacii Sandero zaprezentowana została w 2007 roku w... Brazylii. Na rynkach Ameryki Łacińskiej auto występowało pod marką Renault Sandero, gdyż marka Dacia tam nie występuje. Sandero II zaprezentowano na salonie w Paryżu w 2012 roku. W 2016 roku Sandero II poddano face liftingowi. Mimo upływu ośmiu lat od debiutu, to niewielkie auto wciąż wyróżnia się nowoczesnym designem. Szczególnie atrakcyjnie wygląda podwyższona wersja Stepway.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Styl

Tak jak inne modele Dacii, Sandero zaprojektowana jest w sposób prosty, wręcz ascetyczny. W końcu to marka budżetowa i nie ma co spodziewać się tutaj stylistycznych fajerwerków. Nie oznacza to jednak z drugiej strony, że auto jest brzydkie, bo tak nie jest. Zaś wersja Stepway ze zwiększonym prześwitem, relingami dachowymi i nakładkami na zderzaki i nadkola, naprawdę może się podobać. Przód jest identyczny jak w modelu Logan II.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Napęd

Auto oferowane jest z dwoma trzycylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności jednego litra. Słabsza, wolnossąca jednostka osiąga moc 73 KM i ma wielopunktowy wtrysk paliwa. Nowocześniejszy, turbodoładowany motor 1.0 TCe osiąga moc 100 KM i oferowany jest także z instalacją LPG. Dla fanów diesli przygotowano znany z modeli Renault silnik 1.5 Blue dCi 95 KM.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Dacia Sandero ma 50-litrowy bak na benzynę, zaś w wersji zasilanej LPG dodatkowo 32-litrowy zbiornik na gaz, umieszczony w bagażniku, w miejscu przewidzianym na koło zapasowe. Sandero w cyklu mieszanym spala średnio 4,9 litra benzyny na 100 km, zaś podczas jazdy na gazie, zużywa go średnio 6,1 l/100 km. W zależności od stylu jazdy, Dacią Sandero z instalacją LPG można przejechać o 300-400 km więcej niż jeżdżąc wyłącznie na benzynie.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Jazda

Druga generacja Sandero w odmianie Stepway ma wiele zalet. Podwyższony prześwit docenią zwłaszcza mieszkańcy mniejszych miejscowości oraz wsi, gdzie podróże nierzadko odbywają się mocno zużytymi drogami lub wręcz bezdrożami. Tam małe auto z prześwitem wynoszącym blisko 20 cm sprawdzi się doskonale. Ale ten niemal crossover, bo takie wrażenie sprawia opisywany model, doskonale sprawdzi się także w mieście, gdzie nie brak dziurawych ulic, wysokich krawężników, czy licznych progów zwalniających. Z takimi przeszkodami to auto radzi sobie doskonale.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Sandero Stepway prowadzi się dosyć pewnie i precyzyjnie, a dzięki podniesionemu nadwoziu widoczność jest lepsza niż w standardowej „niskiej” odmianie. Osoby preferujące aktywny styl życia docenią funkcjonalne i estetyczne relingi, do których można łatwo przymocować bagażnik na rowery. Minusem jest toporna skrzynia biegów, mało precyzyjna, o dość długich przełożeniach. Na codzień nie jest to uciążliwy problem, da się z nim żyć. Podobnie jest z dość sztywno działającym wspomaganiem układu kierowniczego.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Sandero jest typowym przedstawicielem segmentu B. W wersji Stepway ma 4069 mm długości, 1733 mm szerokości, 1519 mm wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 2589 mm. Prześwit w tej odmianie liczy 193 mm, podczas gdy w zwykłej wersji - 148 mm. Standardowa pojemność bagażnika to 320 litrów. Dzięki stosunkowo wysokiemu nadwoziu, autem wygodnie mogą podróżować z tyłu nawet rośli pasażerowie.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Technologia

Sandero II ma już swoje lata, dlatego nie należy spodziewać się, że jest nafaszerowane elektroniką. To proste, funkcjonalne i niedrogie auto. Podróżowanie uprzyjemni jednak siedmiocalowy ekran oraz system multimedialny Dacia Plug&Radio z funkcją obsługi telefonu przez Bluetooth, audiostreamingiem oraz gniazdami jack i USB na konsoli centralnej. Ponadto auto ma funkcjonalną nawigację. Do tego dochodzi sterowanie radiem za pomocą modułu umieszczonego za kierownicą, co znane jest z modeli Renault.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Seryjnie samochód wyposażony jest dość skromnie, jeżeli chodzi o elementy podnoszące komfort i bezpieczeństwo podróżowania, ma jednak ESP i cztery poduszki powietrzne. Podobnie jak reszta modeli Dacii, Sandero objęte jest gwarancją producenta na 3 lata lub do 100 tys. km przebiegu. Minusem testowanego egzemplarza był brak komputera pokładowego, plusem natomiast - kamera cofania i automatyczna klimatyzacja oraz przyzwoity, mimo że niemarkowy, system nagłośnienia.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Koszty

Dacia Sandero to jedno z najtańszych nowych aut oferowanych na polskim rynku. W bazowej specyfikacji Access, z 73-konnym silnikiem benzynowym, auto kosztuje 32 900 zł. Bogato wyposażona odmiana Laureate z benzynową jednostką 1.0 TCe 100 KM wyceniona została na 46 900 zł, zaś z 95-konnym dieslem na 51 300 zł. Najdroższa odmiana SL Celebration 1.5 dCi 95 KM, to wydatek rzędu 59 tys. zł.

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Ceny Sandero Stepway zaczynają się od 49 800 zł, czyli aż o 16 900 zł więcej, niż w wersji z niższym prześwitem. Stepway oferowany jest tylko z mocniejszym silnikiem benzynowym oraz turbodieslem. Na uwagę zasługuje odmiana Stepway Laureate z instalacją gazową, w cenie od 50 800 zł.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Podsumowanie

Mała Dacia konkuruje na rynku z takimi autami segmentu B, jak m.in.: Peugeot 208, Citroen C3, Opel Corsa, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Kia Rio, Hyundai i20, Mazda 2 czy (korzystające w części z tych samych rozwiązań) Renault Clio. Atutem rumuńskiego pojazdu jest przede wszystkim cena, dużo niższa niż u wielu konkurentów. W Polsce Sandero to po Dusterze drugi pod względem sprzedaży model Dacii. Według danych IBRM Samar w ub.r. jego udział w całej sprzedaży marki w Polsce wyniósł 20,90 proc. (Duster aż 43,16 proc.).

Dacia Sanadero StepwayŹrodło: IBRM Samar

Sandero Stepway z instalacją gazową zaskoczyło nas bardzo pozytywnie. Ekonomiczne dzięki LPG auto, z podwyższonym prześwitem i przyzwoitym wyposażeniem, w cenie nieco ponad 50 tys. zł, to więcej niż dobra oferta. Sandero na LPG można jeździć i jeździć, a zasoby paliwa zdają się nie mieć limitu. Minusem jest na pewno jakość tworzyw sztucznych użytych we wnętrzu, dużo niższa niż np. u niemieckich konkurentów. Ale za to cena jest odpowiednio niższa, a jej stosunek do jakości bardzo korzystny. Czekamy zatem z niecierpliwością na następcę. Jeśli producent nie przestrzeli z ceną, Sandero III ma gwarantowany sukces.

Podziel się ze znajomymi