Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Mazda CX-30: crossover z dużymi ambicjami

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
4 Gru '20 (aktualizacja 16 Lut '21)
Średnia ocena5
Mazda CX-30: crossover z dużymi ambicjamiŹródło: IBRM Samar
5Śr. ocena

W ubiegłym roku model CX-30 wypełnił lukę między większą Mazdą CX-5, a mniejszą CX-3. Choć wydaje się tylko podwyższonym kompaktem, to interesujący i funkcjonalny crossover.

CX-30 jest odpowiedzią na oczekiwania klientów Mazdy, dla których CX-3 jest za mały, z kolei przeskok do większego CX-5 jest zbyt wymagający cenowo, a samo auto - za duże. W to miejsce, pomiędzy nimi, idealnie wpisuje się Mazda CX-30. Dlaczego jednak nie CX-4? Ponieważ taki model Mazda oferuje już na rynku chińskim, zaś CX-30 nie ma z nim nic wspólnego.

Styl

Wystarczy jeden rzut oka na CX-30, by poznać, że mamy do czynienia z Mazdą. Dostrzec to można zwłaszcza w charakterystycznej stylistyce aut japońskiej marki, która w przypadku tego modelu jest jego wielkim atutem. Crossover Mazdy wygląda atrakcyjnie i drapieżnie, ze smukłymi, głęboko umieszczonymi reflektorami, nisko poprowadzoną linią dachu, a także mocnymi przetłoczeniami na drzwiach. To zresztą bardzo interesujący efekt, ponieważ zamiast prawdziwych przetłoczeń widzimy tylko grę światła. Taka sztuczka udała się japońskim projektantom także w przypadku obecnej generacji kompaktowej Mazdy 3.

Deska rozdzielcza jest prawie identyczna z tą zastosowaną w kompaktowej „trójce”. Zachowano klasyczny styl zegarów, uzupełnionych nowoczesnym ekranem multimediów kompatybilnych z systemami Apple CarPlay i Android Auto. Środek auta charakteryzuje się eleganckim i nieprzeładowanym detalami stylem, zaś deska rozdzielcza jest skierowana w stronę kierowcy. Pozycja za kierownicą i przestronność sprzyjają również wysokim osobom. Przydałyby się jeszcze siedziska z wysuwaną przednią częścią, znane z samochodów klasy premium, w których kierunku to kierunku zmierza japońska marka.

Źrodło: IBRM Samar

Napęd

Mazda konsekwentnie kontynuuje tradycję przeciwstawiania się downsizingowi, w związku z czym bazowy silnik Skyactiv-G ma 2 litry pojemności i moc 122 KM bądź 150 KM. I takim właśnie 150 konnym autem, w wersji wyposażenia Hikari 4WD, z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, mieliśmy okazję jeździć.

W jednostce Skyactiv-G zastosowano system odłączania cylindrów, w którym przy małym obciążeniu pracują tylko dwa z nich, a także układ mikrohybrydowy. Na ten ostatni składają się: rozrusznik zintegrowany z alternatorem, bateria litowo-jonowa oraz 24-voltowa instalacja. Układ ten pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania i zasilać nią pokładową elektronikę. Tym samym ogranicza zużycie paliwa, które według producenta wynosi średnio 6,2 l/100 km. Nasze doświadczenia wskazują raczej na ok. 8 l/100 km.

Silnik dobrze wywiązuje się ze swoich obowiązków podstawowego źródła napędu, ale nie oferuje wiele więcej. Nie jest przesadnie głośny, liniowo rozwija moc, ma całkiem duży moment obrotowy, jak na liczbę koni mechanicznych (213 Nm) i zapewnia zadowalającą dynamikę (sprint do 100 km/h w 8,8 s. u2013 dane producenta).

Źrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Crossover Mazdy zapewnia wygodne i praktyczne wnętrze oraz przestrzeń, która komfortowo pomieści czworo dorosłych osób ,gwarantując przyjemność podróżowania. Jeśli chodzi o przestronność, Mazda CX-30 plasuje się pomiędzy mniejszą CX-3, a większą CX-5. Długość 4395 mm oraz rozstaw osi wynoszący 2655 mm sprawiają, że bliżej jej do większego SUV-a Mazdy, co znajduje odzwierciedlenie szczególnie na tylnej kanapie, gdzie pasażer o wzroście ponad 180 cm ma sporo miejsca na wysokości kolan, a także nad głową.

Bagażnik mieszczący 430 litrów mógłby być nieco większy. Można go jednak wyposażyć w system podwójnej podłogi, co poprawia funkcjonalność, mimo iż schowek pod spodem nie jest wielki. Ruchoma podłoga składa się z trzech połączonych ze sobą elementów, które można składać albo ustawić w poprzek kufra, zabezpieczając bagaże przed przesuwaniem. Prześwit Mazdy CX-30 wynosi 175 mm, czyli o 3 mm więcej niż w konkurencyjnej Kii XCeed.

Źrodło: IBRM Samar

Technologia

Mazda nie przesadza z wyposażaniem wnętrz modeli w najnowsze zdobycze techniki. I tak w miejscu cyfrowego kokpitu, jaki stosuje coraz więcej producentów, nadal są tu zegary z analogowymi wskazówkami. Z kolei centralny ekran jest wysunięty poza zasięg rąk. Ekranu tego nie da się obsługiwać dotykowo w czasie jazdy. Takie rozwiązanie niekoniecznie musi być jednak minusem, gdyż coraz więcej osób woli obsługiwać infotainment za pomocą łatwo dostępnych, intuicyjnych pokręteł i przycisków.

Dostępny jako opcja system nagłośnienia Bose z 12 głośnikami pasuje do gustownego oraz przyjemnie wykończonego wnętrza CX-30. Tym bardziej, że Mazda niskim poziomem hałasu i wibracji stwarza dobre warunki do delektowania się muzyką. Inżynierowie z Kraju Kwitnącej Wiśni dogłębnie przebadali karoserię i wprowadzili zmiany, które wyeliminowały nieprzyjemne dla pasażerów drgania. Mazda CX-30 jest solidnie wykonanym autem. Testowana przez nas wersja Hikari jest standardowo wyposażona w system kamer 360 stopni, zapewniający dobrą jakość obrazu.

Źrodło: IBRM Samar

Koszty

Jak przystało na auto japońskie, Mazda CX-30 nie należy do najtańszych. Ceny startują od 101 900 zł za bazową specyfikację Kai, z silnikiem benzynowym 2.0 SkyActiv-G 122 KM ze skrzynią manualną. Za "średni" wariant wyposażenia Kanjo ze 122 konnym silnikiem i skrzynią automatyczną, zapłacimy 116 900 zł lub 122 900 zł, gdy auto doposażymy w napęd na wszystkie koła.

Bogata specyfikacja Hikari plus silnik o mocy 150 KM i skrzynia manualna, to wydatek rzędu 123 900 zł. Testowany przez nas egzemplarz wyceniony został na 133,9 tys. zł. Najdroższa odmiana Enso z napędem 4WD i silnikiem SkyActiv-X 180 KM z manualną przekładnią, to wydatek 151 900 zł.

Źrodło: IBRM Samar

Podsumowanie

Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, trzeba przyznać, że CX-30 jest podobny do innych modeli Mazdy. Prowadzenie jest przyjemne dzięki wygodnej pozycji za kierownicą. Bezpośredni układ kierowniczy pozwala na precyzyjną jazdę. Układ jezdny stanowi udany kompromis między komfortem jazdy, a prowadzeniem. Mazda CX-30 pewnie i przewidywalnie zachowuje się na szybko pokonywanych łukach, zapewniając przy tym dobry komfort, nawet na dużych nierównościach. Ceną za to są wyraźne przechyły karoserii na zakrętach. Trudno jednak uniknąć tego ostatniego w pojeździe z podwyższonym nadwoziem.

Opisywany model Mazdy, dzięki swym walorom użytkowym, ma spore szanse na wywalczenie sobie mocnej pozycji w segmencie kompaktowych crossoverów. CX-30 jednak nie jest tani (delikatnie mówiąc). Ceny modelu startują z poziomu aż o ponad 20 tys. zł wyższego, niż w przypadku konkurencyjnego modelu Kia XCeed w bazowej wersji. Czy Japończykom uda się przekonać rynek, że CX-30 faktycznie reprezentuje segment premium, jak np. Volvo XC40, Audi Q2 czy Mercedes GLA? Mazda wiąże ambitne plany z opisywanym modelem.

Szczegółowa ocena auta: Mazda CX-30 I

Osiągi i ekonomia
5/10
Przestrzenność wnętrza
5/10
Komfort podróżowania
5/10
Wyposażenie
6/10
Cena
3/10
Własności jezdne
6/10
Podziel się ze znajomymi