Seat Ateca FR Black: z czernią jej do twarzy
Ten kompaktowy crossover zaprezentowany został w 2016 roku. W gamie SUV-ów Seata zajmuje miejsce pomiędzy mniejszą Aroną, a większym Tarraco. W 2020 roku Ateca przeszła face lifting.
Seat Ateca zbudowany został na platformie MQB, jest bliźniakiem Skody Karoq produkowanym razem z nią w Czechach. Do naszej redakcji trafiła Ateca w najbogatszej odmianie FR Black. Był to wprawdzie egzemplarz sprzed face liftingu, za to z najmocniejszym silnikiem benzynowym 2.0 TSI 190 KM i napędem 4Drive, czyli na obie osie. Warto przy tym zaznaczyć, że FR-ka nie jest w pełni sportową odmianą modelu. Tę rolę przejęła Cupra Ateca, należąca teraz do oddzielnej hiszpańskiej sportowej submarki Cupra.
Styl
Ateca, zwłaszcza w atrakcyjnie stylizowanej wersji FR Black, zalicza się naszym zdaniem do ładniejszych SUV-ów. Ostre, tak modne dziś, linie nadwozia w połączeniu z równie mocną czerwienią lakieru i nietuzinkowymi, czarnymi, sportowymi felgami oraz czarną atrapą chłodnicy robią wrażenie. Odmiana FR zapewnia nabywcy wiele dodatków, chociażby srebrne listwy na progach z przodu jak i z tyłu samochodu. Ciekawie wypadły dyskretne, plastikowe nadkola pomalowane w tym samym kolorze co nadwozie.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Nad szybą tylną góruje ogromny spoiler, zaś z tyłu mamy podwójny tłumik. Ale wszystko jest delikatne i nie przeładowane, stylizacja wyszła dobrze. Całkiem nieźle prezentuje się też wnętrze, znajdziemy w nim wiele elementów zaczerpniętych z modelu Leon. Są też liczne dodatki (w końcu to FR) np. czerwone przeszycia na fotelach, na spłaszczonej u dołu, pokrytej skórą kierownicy czy lewarku przekładni DSG. Atrakcyjnie prezentuje się LED-owe podświetlenie na drzwiach i aluminiowych pedałach (szkoda, że zabrakło go po stronie pasażera).
Funkcjonalność
Jedną z wielu zalet aut typu SUV, jest praktyczność. Na plus zaliczyć można m.in. łatwe zajmowanie miejsc w SUV-ach, bezproblemowe wysiadanie z nich, pojemny bagażnik. Ateca ma wszystkie wymienione cechy. Świetna widoczność na wszystkie strony, intuicyjna obsługa klimatyzacji za pomocą tradycyjnych pokręteł, równie prosta obsługa radia (choć niestety już z poziomu ekranu dotykowego). Co ważne, jakość użytych materiałów wykończeniowych i solidność montażu są pierwszorzędne. Na tle SUV-ów podobnej wielkości, Ateca wypada w tej dziedzinie bezkonkurencyjnie.
Na przednich fotelach siedzi się komfortowo, na tylnej kanapie też i dotyczy to nie tylko młodzieży, ale osób dorosłych (nawet o wzroście 190 cm). Bagażnik oferuje więcej niż przyzwoite 510 litrów pojemności i jest otwierany z kluczyka lub przesunięciem nogi pod tylnym zderzakiem (bardzo praktyczne rozwiązanie).
Napęd
Testowy egzemplarz wyposażony był dwulitrową jednostkę benzynową TSI o mocy 190 KM i sporym momencie obrotowym 350 Nm oraz napęd 4x4. Nietrudno zgadnąć, iż Ateca z takim mocnym napędem porusza się żwawo. Przyspieszenie do setki ważącego ponad półtorej tony samochodu udało się obniżyć poniżej 8 sekund, to już naprawdę nieźle. Auto jest bardzo dynamiczne w mieście, ze skrzynią DSG w nieustających od rana do wieczora korkach w Warszawie spalało jednak prawie 12 litrów benzyny na 100 km. Uliczne korki kosztują nas coraz bardziej. Na trasie, auto zużywało już tylko ok. 6,5 litra na 100 km.
Jazda
Napęd na cztery koła może jest zbyteczny przy niewielkiej prędkości i suchej nawierzchni, jednak gdy przejeżdżamy przez torowisko tramwajowe albo wpadamy na jesienne liście zalegające na jezdni, czy też zaczyna padać deszcz, jego obecność przydaje się. Ateca prowadzi się wyjątkowo stabilnie, szybko reaguje na ruchy kierownicą, ciężkie auto dobrze trzyma się nawierzchni.
Seata wyposażono w funkcję aktywnego zawieszenia DCC, kierowca może wybierać pomiędzy trybem komfortowym, normalnym, sportowym, indywidualnym (ustawienia dostosowane do własnych preferencji) oraz Offroad. Różnicę wyczujemy natychmiast, szczególnie na gorszej drodze. Na konsoli centralnej jest także pokrętło służące do wyboru trybu jazdy, regulujące działanie m.in. układu ESP w różnych warunkach drogowych. Reasumując, Ateca prowadzi się na piątkę i dla wielu innych SUV-ów może być wzorem.
Koszty
Ceny bazowego Seata Ateca zaczynają się od 87 200 zł. Wersja FR, a więc lekko usportowiona, z silnikiem 1.5 TSI 150 KM kosztuje 120 300 zł. Natomiast testowany samochód, w specyfikacji wyposażenia FR Black, to najdroższa wersja hiszpańskiego SUV-a. Z dwulitrowym silnikiem TSI, napędem na obie osie 4Drive i skrzynią dwusprzęgłową DSG kosztuje od 152 600 zł, zaś testowe auto wyceniono na 180 292 zł.
Podsumowanie
Na polskim rynku jest kilka SUV-ów o zbliżonej wielkości (np. Mitsubishi Eclipse Cross, Nissan Qashqai czy Opel Grandland). Seat Ateca wyróżnia się na ich tle nie tylko wyglądem i dobrym prowadzeniem, ale również wyjątkowo wysoką jakością wykonania. Dużym atutem jest też 5-letnia gwarancja.
W porównaniu do wymienionych wcześniej rywali, Ateca oferuje większe i mocniejsze silniki oraz nierzadko nowocześniejsze rozwiązania techniczne. Z tego względu hiszpański SUV często zestawiany jest w porównaniach z o „numer” większymi modelami, jak Mazda CX-5 czy Ford Kuga. Ateca ma dobry stosunek ceny do jakości i zasługuje na wzięcie pod uwagę przy zakupie kompaktowego SUV-a.