Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Suzuki SX4 S-Cross: teraz wyłącznie jako miękka hybryda

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
20 Paź '20 (aktualizacja 20 Lut '21)
Średnia ocena4.8
Suzuki SX4 S-Cross: teraz wyłącznie jako miękka hybrydaŹródło: IBRM Samar
4.8Śr. ocena

Następca popularnego crossovera SX4, któremu do starej nazwy dodano człon S-Cross, zadebiutował w 2013 roku. Druga generacja auta znacznie urosła i zyskała na atrakcyjności. W 2020 roku do oferty dołączyła wersja Hybrid 1.4 Boosterjet 4WD.

Model, który dzięki większym rozmiarom plasuje się w segmencie C, nosi nazwę popularnego modelu SX4. Powodem, dla którego zdecydowano o zachowaniu tej nazwy, była chęć podkreślenia, że firma Suzuki jest pionierem w tworzeniu modeli typu crossover, sugerowane przez literę X, jak i napędu na 4 koła, co oznacza cyfra 4 w nazwie.

Produkcja SX4 S-Cross, podobnie jak poprzednika, odbywa się w zakładach Suzuki na Węgrzech. W 2016 roku auto przeszło kurację odmładzającą. Zmieniono głównie wygląd przodu oraz detale wnętrza, zaś do gamy jednostek napędowych weszły silniki benzynowe turbo, które zastąpiły jednostki wolnossące starej generacji. W 2020 roku zmodernizowano gamę jednostek napędowych, a pod maskę Suzuki SX4 S-Cross trafiła tzw. miękka hybryda (mild hybrid). Sprawdziliśmy jak sprawuje się popularny japoński crossover z takim napędem.

Suzuki SX4 S-CrossŹrodło: IBRM Samar

Styl

Wygląd Suzuki SX4 S-Cross niczym specjalnym nie szokuje. Ot zwyczajny, japoński crossover. Kontrowersje wywołuje tylko przednia część nadwozia, wprowadzona po face liftingu w 2016 roku. Panuje opinia, że przednia atrapa nie pasuje do reszty auta, choć to oczywiście rzecz gustu. Boczna linia oraz tył pozostały bez zmian i dziś model stylistycznie zaczyna trącić myszką, zwłaszcza na tle licznej, młodszej konkurencji. Z drugiej jednak strony, prostota zawsze się obroni i trudno odmówić temu autu przyzwoitego wyglądu w połączeniu z dużą funkcjonalnością.

Suzuki SX4 S-CrossŹrodło: IBRM Samar

Napęd

Po przeprowadzonym w 2016 roku faceliftingu, japoński producent wycofał z oferty modelu SX4 S-Cross silniki wysokoprężne oraz wolnossące jednostki benzynowe. Zastąpione zostały turbodoładowanymi silnikami benzynowymi Boosterjet. W 2020 roku gama silnikowa uległa kolejnym zmianom, zaś pod maskę SX4 S-Cross trafiła technologia Mild Hybrid 48V SHVS, czyli układ hybrydowy typu Mild Hybrid, wyposażony w alternator zespolony z rozrusznikiem oraz baterię litowo-jonową.

Japońscy konstruktorzy wykorzystali silnik benzynowy turbo 1.4 129 KM wspierany pracą systemu 48V. Zastosowane rozwiązanie poprawia ekonomikę paliwową, wspomagając jednostkę spalinową podczas dynamicznego przyspieszania (zastrzyk dodatkowych 14 KM). Silnik 1,4 Boosterjet SHVS 129 KM, to obecnie jedyny, z jakim można nabyć opisywany model. Ponadto auto oferowane jest w Polsce wyłącznie z manualną skrzynią biegową o sześciu przełożeniach.

Siła napędowa trafia na przednie koła, choć w przypadku SX4 S-Cross zamówić można także wersję Allgrip, czyli napęd 4WD. System ten oferuje możliwość wyboru jednego z czterech dostępnych trybów pracy w zależności od warunków jezdnych. W celu zapewnienia optymalnej kontroli nad pojazdem kierowca, korzystając z przycisku na konsoli środkowej, może wybrać tryb: Auto, Sport, Snow lub Lock.

Suzuki SX4 S-CrossŹrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Suzuki SX4 S-Cross zdecydowanie urosło w stosunku do swojego poprzednika. Wymiary auta wynoszą: długość - 4300 mm, szerokość - 1785 mm, wysokość - 1580 mm, zaś rozstaw osi 2600 mm. Standardowa pojemność bagażnika według danych VDA wynosi 430 litrów.

Wymiarami zewnętrznymi oraz pod względem pojemności kabiny pasażerskiej oraz bagażnika, auto zbliżone jest do rynkowego bestsellera w segmencie kompaktowych crossoverów, jakim od lat jest Nissan Qashqai. Suzuki jest jednak nieco tańsze od swego japońskiego rywala.

Suzuki SX4 S-CrossŹrodło: IBRM Samar

Technologia

Jeśli chodzi o wykończenie wnętrza, to prezentuje ono dość przyzwoity poziom, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę cenę auta. Gruba, obłożona skórą kierownica, klasyczne okrągłe zegary, miękka deska rozdzielcza, może trochę zbyt dużo twardego plastiku na boczkach drzwi – ale w końcu to jeden z tańszych SUV-ów na naszym rynku.

Przyzwyczajenia wymaga obsługa radia bez pokręteł, gdzie króluje nowoczesność. Trudne jest sterowanie plastikowym pręcikiem przy zegarze, służącym do zmiany informacji dotyczących jazdy, co jest już rozwiązaniem nieco archaicznym.

Suzuki SX4 S-CrossŹrodło: IBRM Samar

Jazda

Pierwsze 200 km japoński crossover pokonał bez bólu korzystając głównie z drogi ekspresowej. Wygodne, dobrze wyprofilowane fotele pokryte dość przyzwoitym materiałem, miękkie zawieszenie i cicho pracujący i co ważniejsze - jak na tę pojemność całkiem dynamiczny silnik, który pozytywnie zaskakuje. Średnie spalanie na trasie 6,6 l przy prędkości 110-120 km/h jest do przyjęcia. Układ kierowniczy pracuje w Suzuki zbyt lekko i mówiąc wprost, kierownicy trzeba dobrze pilnować, by zachować obrany kierunek jazdy. Wysokie nadwozie podatne jest również na boczne podmuchy wiatru, co czuje się przy wyprzedzaniu tirów.

Najciekawszym elementem w testowym Suzuki był oczywiście system AllGrip, który sprawdzaliśmy na leśnych duktach i pagórkach, pokrytych piaskiem. Z całym przekonaniem można powiedzieć, że Suzuki SX4 S-Cross jest czymś więcej niż tylko crossoverem, sporo w nim terenowego zacięcia, choć klasyczną terenówką rzecz jasna nie jest. Zacznijmy od prześwitu, który wynosi 180 mm i do pokonywania leśnych dróg na ogół wystarcza.

Próbujemy podjechać pod górkę pokrytą grząskim piaskiem, od razu trzeba zaznaczyć, że auto z napędem na jedną oś nie ma tu czego szukać. Zawczasu załączamy tryb SNOW&MUD i przycisk LOCK, Suzuki swobodnie pokonuje kolejne centymetry piachu. Celowo zatrzymujemy się w połowie górki, aby pogorszyć sytuację, auto bez poślizgu rusza jednak dalej. Poza trybem SNOW&MUD do dyspozycji kierowcy jest jeszcze tryb AUTO, którego używa podczas normalnej jazdy drogą asfaltową (napędzane są wówczas koła przednie, gdy elektronika wyczuje poślizg któregoś z kół, dołącza automatycznie oś tylną) oraz tryb SPORT, zapewniający lepszą dynamikę pojazdu.

Suzuki SX4 S-CrossŹrodło: IBRM Samar

Koszt

Ceny Suzuki SX4 S-Cross zaczynają się od 79 500 zł, za bazową wersję Comfort Plus z napędem na przednią oś. Średnia wersja wyposażenia Premium z napędem na przód, to wydatek 85 500 zł, zaś z napędem 4WD 92 500 zł. Topowa odmiana Elegance z przednim napędem kosztuje 91 500 zł, zaś 4x4 98 500 zł.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Podsumowanie

Konkurentami Suzuki SX4 są takie pojazdy jak m.in. Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Seat Ateca, Mitsubishi ASX, Skoda Karoq, Honda HR-V, Toyota C-HR czy Volkswagen T-Roc. Niestety siedem lat obecności na rynku, to dla modelu wieczność, nawet jeśli po drodze był przeprowadzony facelifting. W efekcie, ten udany, japoński crossover często ustępuje pola nowocześniejszym konkurentom.

Aby zatrzymać spadek sprzedaży, japoński producent będzie musiał zatem pomyśleć o następcy. Nie zmienia to jednak faktu, że to dopracowana konstrukcja i auto godne uwagi, z rozsądnie skalkulowanymi cenami oraz poziomami wyposażenia. Warto zwrócić uwagę także na fakt, że konkurencja każe sobie płacić za auta z napędem na obie osie znacznie więcej niż Suzuki. I właśnie ceny są najmocniejszą bronią japońskiego producenta. Nawet jeśli model jest już nie najmłodszy.

Szczegółowa ocena auta: Suzuki SX4 S-Cross I

Osiągi i ekonomia
4/10
Przestrzenność wnętrza
4/10
Komfort podróżowania
5/10
Wyposażenie
5/10
Cena
5/10
Własności jezdne
6/10
Podziel się ze znajomymi