Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Hyundai Elantra – sedan a la coupe

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
22 Paź '21
Hyundai Elantra – sedan a la coupeŹródło: IBRM Samar

Elantra, to kompaktowy sedan, będący w ofercie Hyundaia od 30 lat. W 2020 roku zadebiutowała siódma generacja modelu.

Hyundai Elantra to model od wielu lat mocno zakorzeniony w gamie koreańskiego producenta, pozycjonowany w klasie niższej średniej, który wszedł do produkcji w 1990 roku. Co ciekawe, mimo rosnącej od lat mody na SUV-y, Elantra to jeden z najlepiej sprzedających się na świecie modeli Hyundaia. Przepisem na sukces jest w tym przypadku ponadczasowa stylistyka, proste silniki  oraz dobry stosunek jakości do ceny. Producent sprzedał dotychczas ponad 13,8 mln egzemplarzy Elantry.

Z uwagi na podobieństwo nazwy Elantra do modeli innych marek, np. Lotus Elan, wytwarzana w latach 1995-2000 druga generacja na niektórych rynkach, w tym w Polsce, nosiła nazwę Lantra. Od III generacji (2000-2006) auto na wszystkich rynkach nosiło już jednakową nazwę. W 2020 roku zadebiutowała prezentująca się bardzo nowocześnie VII generacja Elantry.

Hyundai Elantra Źrodło: IBRM Samar

Stylistyka Hyundaia Elantry

Nowa Elantra kształtem, proporcjami sylwetki i designem wyraża nowy kierunek projektowania marki Hyundai. Koncepcja określana przez producenta „Parametryczną Dynamiką” polega na wprowadzeniu na bocznych powierzchniach auta trzech linii, które spotykają się w jednym punkcie. Daje to ciekawy efekt, wysmukla sylwetkę czterodrzwiowego nadwozia i nadaje modelowi sportowy charakter.

Hyundai Elantra – silniki, osiągi, napęd

Elantra jest napędzana przez wolnossący silnik benzynowy 1.6 MPI o mocy 123 koni mechanicznych. Za przeniesienie napędu odpowiada sześciobiegowa skrzynia manualna (6MT) lub opcjonalna bezstopniowa skrzynia automatyczna z możliwością wyboru trybów jazdy (CVT). Wariant ze skrzynią 6MT, według producenta, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Dla wersji ze skrzynią CVT wartości te wynoszą odpowiednio 10,7 sekundy i 195 km/h, a zużycie paliwa jest o 1,0 l/100 km mniejsze. W zależności od wybranego wyposażenia dodatkowego spalanie wynosi od 5,9 do 6,2 litra.

Hyundai Elantra Źrodło: IBRM Samar

Po raz pierwszy Elantra dostępna będzie również z hybrydowym układem napędowym. Wersja Hybrid wyposażona jest w benzynowy 4-cylindrowy silnik 1.6 GDI pracujący w cyklu Atkinsona oraz elektryczny motor z magnesami trwałymi, generujący moc 32 kW, który zasilany jest przez zlokalizowaną pod tylnymi siedzeniami baterię litowo-polimerową o pojemności 1,32 kWh. Maksymalna łączna moc układu napędowego wynosi 141 KM, a moment obrotowy 265 Nm. Silnik benzynowy współpracuje z 6-biegową dwusprzęgłową przekładnią 6DCT. Hybrydowa Elantra nie jest jeszcze oferowana na polskim rynku.

Hyundai Elantra – funkcjonalność, wymiary, bagażnik

Nowa Elantra jest dłuższa (o 5,5 cm), niższa (o 2,0 cm) i szersza (o 2,5 cm) w porównaniu z modelem szóstej generacji. Ma 4650 mm długości, 1825 mm szerokości, 1430 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2720 mm, o 2,0 cm więcej niż poprzednik. Pojemność bagażnika to 474 litry. Te niewielkie z pozoru zmiany radykalnie zmieniły kształt samochodu.

Hyundai Elantra Źrodło: IBRM Samar

Powiększone wnętrze nowej Elantry zapewnia pełny komfort. Pozornie nisko poprowadzona linia dachu nie ogranicza przestrzeni nad głowami pasażerów drugiego rzędu, a dla podróżujących z przodu jest go nawet więcej niż w pooprzedniej generacji modelu. Dłuższy rozstaw osi zapewnia więcej miejsca na nogi dla osób z tyłu, a większy rozstaw kół - więcej przestrzeni na wysokości ramion zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie.

Hyundai Elantra – technologia, infotainment

Kompaktowy sedan Hyundaia ma dwa ekrany umieszczone pod szklaną taflą. Ekran cyfrowych zegarów może pracować w kilku trybach: użytkowym, wspomagania kierowcy oraz nawigacji. Opcjonalny system multimediów obejmuje użyteczną funkcję dzielenia ekranu, która pozwala na wyświetlanie większej ilości informacji jednocześnie. System nawigacji daje możliwość wyświetlania widoku z lotu ptaka, a także przedstawia alternatywne trasy oraz aktualizuje je w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu łączności z serwerami dostępna na pokładzie nawigacja pracuje w podobny sposób, jak popularne aplikacje do nawigacji na smartfony. Standardowy ekran współpracuje z Android Auto oraz Apple Car Play, które wykorzystują łączność bezprzewodową. Elantra oferuje również bezprzewodowe ładowanie smartfonów. System Bluetooth umożliwia podłączenie dwóch urządzeń jednocześnie - jednego do połączeń telefonicznych, a drugiego do przesyłania muzyki.

Hyundai Elantra Źrodło: IBRM Samar

Elantra została wyposażona w system łączności Blue Link Hyundaia, który wykorzystuje wbudowaną telematykę, aby umożliwić kierowcom zdalne uruchomienie pojazdu i ustawienie temperatury wnętrza za pomocą aplikacji MyHyundai na smartfony. Aplikacja umożliwia także użytkownikom zdalne blokowanie lub odblokowanie drzwi oraz znajdowanie pojazdu na zatłoczonym parkingu.

Hyundai Elantra – cena, specyfikacja, wersje

Obie wersje napędowe dostępne są z trzema wersjami wyposażenia. Podstawowa wersja wyposażenia Modern ze skrzynią manualną kosztuje 75 900 złotych, ze skrzynią automatyczną CVT - 81 000 złotych. Dla wersji Smart ceny wynoszą odpowiednio 87 900 i 94 400 złotych. Topowy wariant Executive ze skrzynią 6MT kosztuje natomiast 107 900 złotych, a za wersję z przekładnią CVT trzeba zapłacić 114 400 złotych.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Hyundai Elantra – pozycja rynkowa, konkurenci, opinie

Do największych rywali Hyundaia Elantry, który oferowany jest wyłącznie z jednym nadwoziem jako 4-drzwiowy sedan, należą kompaktowe sedany: Honda Civic, Toyota Corolla, Ford Focus, Mazda 3, Renault Megane Grand Coupe czy Fiat Tipo. Z uwagi na dostępność wyłącznie z wolnossącym silnikiem benzynowym, w zasadzie jedynym konkurentem Elantry jest oferowana także z podobnym napędem Toyota Corolla sedan. Mimo tak dużej popularności na świecie, w Polsce Elantra to bardzo rzadko wybierany przez klientów model.

Według danych IBRM Samar w 2019 roku udział Elantry w sprzedaży marki wyniósł zaledwie 4,31 proc., a w 2020 roku zaledwie 3,74 proc. W okresie od stycznia do września 2021 roku sprzedano w Polsce 607 sztuk Elantry (w analogicznym okresie rok wcześniej 663 sztuki). Dane te jednoznacznie pokazują, że mimo wielu atutów, w tym atrakcyjnych cen, zainteresowanie Elantrą jest w Polsce słabe. A jest to model naprawdę zasługujący na uwagę przy decyzji o zakupie, leasingu czy wynajmie długoterminowym.

Konfigurator Hyundaia Elantry znajdziesz w Autokatalog.pl.

Podziel się ze znajomymi