Citroen C3 Aircross: oryginał wśród crossoverów
Średnia ocena7.5
7.5Śr. ocena
Ten opracowany na bazie hatchbacka model, z założenia miał być crossoverem. Wykazuje również cechy mikrovana, więc trudno zakwalifikować go jednoznacznie do konkretnego segmentu aut.
Rynek małych crossoverów rozwija się bardzo dynamicznie już od lat i niemal każdy producent chce coś dla siebie uszczknąć z tego "tortu”. Zaprezentowany w 2017 roku Citroen C3 Aircross zastąpił C3 Picasso, któremu bliżej było do małego vana. Opisywany model zbudowany został na platformie PSA PF1 Platform, z której korzysta także Opel Crossland. W gamie Citroena, C3 Aircross pozycjonowany jest poniżej modelu Cactus. Produkcja auta odbywa się w hiszpańskiej Saragossie. W 2021 roku Citroen C3 Aircross przeszedł facelifting.
Citroen C3 Aircross - stylistyka
Citroen C3 Aircross, mimo że powstał na bazie modelu C3, wydaje się sporym autem. A nawet udaje dużo większy pojazd niż jest nim faktycznie, gdyż jego nadwozie jest jakby nadmuchane. Co nie oznacza, że wewnątrz brakuje miejsca. Dość odważny design przyciąga wzrok. Wysokie nadwozie i duży rozstaw osi, mierzący 2604 mm (w C3 - 2539 mm) powodują, iż przypomina bardziej auto kompaktowe niż to z segmentu B.
Samochód ma wyjątkowo wysoki przód, który zdobią wąskie światła do jazdy dziennej, umieszczone niemal przy górnej krawędzi maski. Pozostałe reflektory znajdują się niżej, za dużymi, przezroczystymi kloszami. Nadwozie jest w zasadzie kanciaste, choć nie brakuje w nim zaokrąglonych krawędzi.
Citroen C3 Aircross - funkcjonalność
Kabina Citroena C3 Aircross jest obszerna i bez problemu pomieści cztery dorosłe osoby. Wygodne, szerokie i lekko wyprofilowane fotele pokryto szarym, jakościowo dobrym materiałem. Co ciekawe, nawet na tylnej kanapie siedzi się w miarę wygodnie, osoba o wzroście 190 cm nie dotyka głową dachu, jest też dostatecznie dużo miejsca na nogi. Wymiary auta wynoszą: 4154 mm długości, 1756 mm szerokości, 1597 mm wysokości.
Co prawda w kabinie nie brakuje twardego, czarnego plastiku np. na boczkach drzwi, ale już na desce rozdzielczej jest go mniej dzięki szarej tkaninie do niej przyklejonej. Prosty zabieg, ale efekt dobry. Skórzana, ścięta kierownica z kolorowym kwadratowym „okienkiem” i podobne akcenty na wlotach powietrza przełamują smutną czerń i szarość wnętrza. Pod deską rozdzielczą umieszczono dwa uchwyty na kubki, zabrakło jednak bezpiecznego miejsca na smartfon. Niewielka półeczka pod zamykanym schowkiem zupełnie się do tego nie nadaje. Bagażnik Citroena ma podwójną podłogę, oświetlenie i pojemność 410 litrów. W oparciu tylnej kanapie jest otwór na narty, który zakrywa praktyczny podłokietnik z wytłoczeniami na puszki. Za dopłatą możemy mieć koło dojazdowe.
Citroen C3 Aircross – silniki, moc, napęd
Francuski crossover oferowany jest z trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,2 PureTech, w dwóch wariantach mocy: 110 i 130 KM. Auto można także nabyć z jednostką wysokoprężną 1,5 BlueHDi, oferowaną w wariancie 110 KM oraz 120 KM. Klienci mają do wyboru sześciostopniową skrzynię manualną bądź sześciostopniowy automat. Citroen C3 Aircross produkowany jest z napędem na przednią oś, zaś napęd 4x4 nie jest dostępny nawet za dopłatą.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Citroen C3 Aircross - cena
Citroen C3 Aircross w bazowej wersji wyposażenia Feel, z podstawową 110-konną jednostką napędową, kosztuje 77 850 zł. To samo auto w topowej specyfikacji Shine wyceniono na 88 200 zł. Bogato wyposażona odmiana Shine Pack ze 130-konnym motorem benzynowym, to już wydatek rzędu 103 450 zł.
Ceny francuskiego crossovera z napędem dieslowskim zaczynają się od 74 tys. zł za odmianę Feel 1,5 BlueHDi 110 KM. Topowa wersja Shine Pack ze 120-konnym silnikiem wysokoprężnym, to koszt na poziomie 114 850 zł.
Citroen C3 Aircross - podsumowanie
To dość oryginalne auto skierowane jest raczej do młodszego odbiorcy, akceptującego nietuzinkowe wzornictwo. Jednocześnie to dobra propozycja dla młodej rodziny. Auto jest wygodne, z dużym bagażnikiem i praktycznymi relingami, które pozwolą zabrać na urlop więcej bagażu. Najwięksi rywale Citroena C3 Aircross, to m.in. Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Crossland i Mokka, SEAT Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross, Ford Puma i Ecosport, Toyota Yaris Cross czy Hyundai Kona oraz Bayon. Dynamiczny silnik i przyzwoity komfort jazdy czynią z Citroena C3 Aircross nie tylko auto miejskie, ale też uniwersalne, przygotowane do dalszych wyjazdów. Gdyby jeszcze zużycie paliwa i ceny były niższe, zaś zawieszenie twardsze.
Konfigurator Citroena C3 Aircross znajdziesz w AutoKatalog.pl/
zdjęcia: Krzysztof Panek