Renault Arkana E-Tech: pierwszy popularny SUV coupe
Średnia ocena7
7Śr. ocena
Model Arkana pojawił się na rynku wiosną br. Choć bazuje na popularnym Capturze, jednak znacznie się od niego różni wyglądem.
Arkana to po części Renault Captur, jednak z nadwoziem a la coupe. Nowy model zbudowany został na modułowej platformie CMF-B opracowanej przez Alians, tej samej, którą wykorzystano w nowej generacji Clio i Captura. Arkana w gamie Renault pozycjonowana jest między małym Capturem, a kompaktowym Kadjarem.
Renault Arkana - stylistyka ȧ la coupe
Jeszcze całkiem niedawno określenie "coupe" dotyczyło wyłącznie aut sportowych z charakterystycznie opadającą, „uciętą” linią dachu. Obecnie, w epoce rynkowej wszechwładzy SUV-ów i crossoverów, pojęcie "coupe" bardziej kojarzy z dużymi autami pseudo terenowymi, których wyróżnikiem jest właśnie opadający dach. O ile jednak taka linia w samochodach typowo osobowych przeważnie wywoływała zachwyt, a przynajmniej aprobatę motoryzacyjnych estetów, to w przypadku SUV-ów jej uroda budzi kontrowersje. Problem leży chyba w lekkości linii nadwozia typu coupe, sugerującej zwinność i szybkość pojazdu. Cechy te zostały zatracone w przypadku SUV-ów coupe. Z definicji auto przeznaczone (przynajmniej teoretycznie) do pokonywania trudniejszych szlaków nie powinno epatować zwiewnością, a raczej wzbudzać zaufanie swą mocną sylwetką ciężarowca, który wyciągnie kierowcę z każdych kłopotów na drodze i poza nią. Połączenie dwu przeciwstawnych skrajności stylistycznych dało umiarkowany efekt. SUV-y straciły wizualnie na powadze, ale nie zyskały na zgrabności. Przypominają sprintera, który przeholował ze sterydami. Co prawda wzrosła mu masa, ale zniknęła rzeźba, a przy okazji zgubił swój największy atut, czyli dynamikę.
Do niedawna taki kształt nadwozia był domeną większych SUV-ów segmentu premium, jak np. BMW X4 i X6, Porsche Cayenne Coupe, czy Mercedesa GLE Coupe i GLC Coupe. Wszystkie one bardziej przypominają swymi dość zunifikowanymi, topornie kreślonymi kształtami, czołgi, niż auta o aspiracjach "sportowych". Wraz z Renault Arkaną stylizowane na coupe crossovery trafiły pod strzechy. Być może ma to coś wspólnego z faktem, że w zamierzchłej przeszłości pierwszych dekad XX wieku Renault produkowało niewielki czołg FT-17, którego sylwetka, zdaniem części naszej redakcji, mogła być inspiracją dla twórców Arkany. Ci najbardziej złośliwi, na widok Arkany wspominają z sentymentem mały czołg porucznika Grubera, krążący po ulicach Nouvion w serialu Allo, Allo!
Na szczęście Arkana to nie tylko napompowane nadwozie. Uwagę zwraca też zwiększony prześwit auta, poszerzone nadkola oraz reflektory Full LED Pure Vision wraz ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery C. Ten ostatni motyw stylistyczny zdążył już stać się znakiem rozpoznawczym marki. Z tyłu dominuje mocno pochylona szyba oraz charakterystyczna listwa ozdobna, która łączy obudowy tylnych świateł diodowych i wizualnie poszerza sylwetkę auta. Jak na kontrowersyjną stylistykę przystało, jednym się ona podoba, innych zniechęca do zakupu. Czas i wybory klientów pokażą, kto ma rację.
Renault Arkana - funkcjonalność
Wymiary Renault Arkana wynoszą: 4568 mm długości, 1821 mm szerokości, 1571 mm wysokości, 2720 mm rozstaw osi i 200 mm prześwitu. Rozstaw osi - 2721 mm, czyli więcej niż ma do zaoferowania Mazda CX-5 (2700 mm), czy Volkswagen Tiguan (2677 mm). Na uwagę zasługuje ogromny i łatwo dostępny bagażnik z płaską podłogą, który pomieści standardowo 513 litrów bagażu, zaś po rozłożeniu tylnej kanapy ładowność rośnie do nawet 1333 litrów.
Warto zauważyć, że oferowana od 2 lat na rosyjskojęzycznych rynkach Arkana, jest krótsza o 113 mm, ma większy prześwit (205 do 208 mm) i jest o 5mm wyższa. Różnice te wynikać mogą z faktu, że w Rosji Arkana zadebiutowała w maju 2019 r. jako model oparty na starszej platformie Dacia / Renault Duster B0. Inna wersja tego pojazdu została wprowadzona w Korei Południowej w lutym 2020 roku jako Renault Samsung XM3 i jest budowana na bardziej zaawansowanej platformie CMF-B. Ta właśnie jest wersja modelu, która w Europie pojawiła się we wrześniu 2020 roku, zaś w Polsce - wiosną br.
Arkana jest wysoka i wąska, co daje się odczuć siadając za kierownicą auta. W pełni usatysfakcjonowani z ilości miejsca będą zapewne wysocy i szczupli kierowcy; ci o bardziej okrągłych kształtach i większej masie docenią co prawda przestrzeń nad głową, ale mogą być zawiedzeni ciasnotą panującą na poziomie nóg. Z powodu opadającej linii dachu cierpi też widoczność do tyłu oraz ogólne wrażenie przestronności. Przedział ładunkowy wydaje się funkcjonalnie rozplanowany, choć jak na współczesne standardy zdecydowanie brakuje w nim rozwiązań zapewniających bezpieczny i wygodny sposób przewożenia bagażu. Póki co, mamy pod ręką tylko jedno udogodnienie w postaci skromnego oświetlenia wnęki.
Renault Arkana – moc, napęd, silniki
Arkana zadebiutowała w Polsce z wyjątkowo skromnym wyborem jednostek napędowych. Z drugiej jednak strony, oferta zawiera takie napędy, jakich dziś oczekują klienci, czyli różnego typu hybrydy. Do wyboru jest zatem mikrohybryda z silnikiem benzynowym 1.3 TCe o mocy 140 KM oraz
Za naszą wschodnią granicą Renault Arkana oferowane jest z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.6 litra oraz z napędem na cztery koła. Ten ostatni zainteresowałby w Polsce wielu potencjalnych klientów, zaś auto nie byłoby pewnie dużo droższe niż z napędem na przednią oś. Producent jednak nie zamierza wprowadzić do oferty Arkany z napędem na obie osie, uzasadniając swą decyzję brakiem zainteresowania tym rozwiązaniem wśród potencjalnych nabywców modelu. A jednak szkoda...
Renault Arkana – multimedia, infotainment
Najnowszy SUV Renault może się pochwalić 8-calowym ekranem dotykowym oraz systemem Easy Link, który zawiaduje wszystkimi multimediami, modułem nawigacji oraz funkcjami informacyjno-rozrywkowymi. Przewidziano również układ Multi-Sense, który ma kilka różnych ustawień modyfikujących charakterystykę układu kierowniczego, pracę amortyzatorów i silnika oraz sposobu oświetlenia wnętrza. W najwyższej wersji Edition One przewidziano nawet nagłośnienie Bose, jak również zestaw kamer 360 stopni.
Renault Arkana – wrażenia z jazdy
Mieliśmy okazję odbyć jazdę testową Renault Arkaną z klasycznym napędem hybrydowym, na który składają się silnik benzynowy 1.6 94 KM połączony z 49 konnym silnikiem elektrycznym, których łączna moc wynosi 143 KM. skrzynią automatyczną. Dzięki rozwijanej mocy i niezłej wartości maksymalnego momentu obrotowego 205 Nm samochód daje kierowcy poczucie pewności, zaś w razie potrzeby pozwala sprawnie wykonać manewr wyprzedzania. Nie mamy też zastrzeżeń do pracy bezstopniowej przekładni Multi-mode. Zawieszenie skonfigurowano zaś w taki sposób, aby zapewnić niezły komfort podróżowania nie tylko podczas jazdy po asfalcie, ale również wtedy, gdy auto porusza się polnymi drogami. Gorzej nieco z dynamiką pojazdu, której nie poprawia nawet włączenie trybu Sport. Zmienia się wówczas wygląd zegarów przed kierowcą, zaś Arkana staje się tylko głośniejsza. I to wyczerpuje zakres zmian, przynajmniej w naszym odczuciu. Jednak przy spokojnej jeździe, trudno autu cokolwiek zarzucić, prowadzi się przyjemnie i bezstresowo.
Według oficjalnych danych fabrycznych Renault Arkana rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 10,8 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 172 km/h. Uzyskane przez nas średnie zużycie paliwa oscylowało w granicach 5,9 l/100 km.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Renault Arkana – ceny w Polsce
Ceny modelu zaczynają się od 113 900 zł za bazową wersję wyposażenia Zen z silnikiem benzynowym 1.3 TCe 140 KM, w specyfikacji Intens auto kosztuje 124 900 zł, zaś w topowej R.S. Line - 136 900 zł. Arkana ze 160-konnym silnikiem benzynowym w wersji Intens wyceniona została na 128 900 zł, zaś R.S. Line - 140 900 zł. Hybrydowa Arkana E-Tech 145 KM w specyfikacji Zen, to wydatek 121 900 zł, Intens - 132 900 zł, zaś R.S. Line - 144 900 zł.
Renault Arkana – konkurenci, pozycja rynkowa
Bez wątpienia Arkana wnosi coś nowego do segmentu małych, popularnych crossoverów, a mianowicie nadwozie w stylu coupe. W obecnej chwili trudno wskazać na polskim rynku bezpośrednich konkurentów, gdyż większość crossoverów oferowanych jest z tradycyjnym dla tego typu aut nadwoziem. Można się jednak spodziewać, że drogą Renault pójdą konkurenci i pojawi się np. Hyundai Kona Coupe, czy Ford Puma z podobnym nadwoziem. Volkswagen zresztą zapowiedział już w ub. r. model Taigo, czyli coś w rodzaju T-Crossa coupe.
Arkana produkowana jest w zakładzie w Busan w Korei Południowej, gdzie powstaje również model XM3 Renault Samsung Motors. Na przeszkodzie dobrym wynikom sprzedaży mogą stanąć dość wysokie ceny, jak na auto powstałe na bazie modelu segmentu B i z wnętrzem małego crossovera. Czy Arkana odniesie sukces na polskim rynku? Obecnie trudno wyrokować o jej rynkowym losie. Należy raczej zadać pytanie, dla kogo jest to samochód? Dla miłośników SUV-ów może być za mało „suviasty”, dla zwolenników dynamicznej jazdy – za mało „sportowy”. Dobrym wyborem może być natomiast dla młodych rodzin z małymi dziećmi. Arkana to udany, codzienny środek transportu, oferujący dodatkowo użytkownikowi poczucie włączenia się po właściwej stronie w walkę o ekologiczną motoryzację.
Według danych IBRM Samar udział modelu Arkana w całej sprzedaży Renault w okresie styczeń – październik 2021 wyniósł 10,43 proc., co daje mu czwartą lokatę, za Clio, Capturem i Megane. Może to świadczyć o tym, że rynek dobrze przyjął nowy model Renault, a jego przyszłość rysuje się w jasnych barwach.
Konfigurator Renault Arkana znajdziesz w Autokatalog.pl.
tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk, zdjęcia: Krzysztof Panek i Dariusz Balcerzyk