Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

SsangYong Rexton: solidna terenówka za rozsądne pieniądze

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
23 Wrz '21
SsangYong Rexton: solidna terenówka za rozsądne pieniądzeŹródło: IBRM Samar

Rexton to średniej wielkości SUV, który w gamie aut koreańskiego producenta pojawił się w 2001 roku. Obecna, czwarta generacja tego samochodu, zadebiutowała w 2017 roku.

SsangYong, co po koreańsku oznacza „bliźniacze smoki”, to najstarszy producent samochodów w Korei, z korzeniami sięgającymi połowy ubiegłego wieku. Od 2010 roku SsangYong należy do indyjskiej spółki Mahindra & Mahindra, ale od kilku miesięcy trwają intensywne poszukiwania nowego inwestora dla borykającego się z problemami finansowymi koreańskiego producenta.

Pierwsza generacja Rextona, produkowana w latach 2002-2007, konstrukcyjnie była spokrewniona z Mercedesem klasy M, zaś płyta podłogowa została wzięta z poprzednika, SsangYonga Musso. Rexton II został wprowadzony do produkcji na początku 2006 roku, a Rexton W, czyli trzecie wcielenie modelu, zaprojektowane przez włoskie biuro Italdesign Giorgetto Giugiaro, w 2012 roku. Czwarta generacja, nosząca oznaczenie G4, ujrzała światło dzienne w 2017 roku, zaś w 2020 roku auto przeszło facelifting.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Styl

Już na pierwszy rzut oka widać, że w przypadku Rextona mamy do czynienia z poważnym SUV-em, a nie żadnym crossoverem czy pseudoerenówką. W sylwetce trudno doszukiwać się awangardowych rozwiązań, króluje raczej klasyczna prostota auta terenowego. Ten surowy wygląd łagodzą nieco chromowane obramowania przedniego zderzaka, czarna i błyszcząca płyta ślizgowa, czy kierunkowskazy oraz lampki oświetlające podłoże umieszczone w obudowie lusterka bocznego.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Linii bocznej Koreańczyka najbliżej do sylwetki Jeepa Grand Cherokee. Z tyłu uwagę zwraca spojler z wkomponowanym weń trzecim światłem stopu. Środek klapy bagażnika przecięty jest poziomą, chromowaną listwą, która wedle zamierzeń stylistów miała dodać Rextonowi szyku. Cóż, jeśli ktoś lubi chromy w aucie, szczególnie terenowym, z pewnością doceni wysiłki koreańskich stylistów. Po ubiegłorocznym faceliftingu Rexton otrzymał zupełnie nowy przód, w tym gigantycznych rozmiarów chromowany grill, ledowe reflektory oraz zmieniony zderzak. Tył auta został subtelnie przestylizowany.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Napęd

Rexton dostępny jest wyłącznie z jednym silnikiem. To turbodoładowana jednostka wysokoprężna o pojemności 2,2 e-XDi220, osiągająca moc 202 KM. Samochód oferowany jest w Polsce wyłącznie z 8-stopniowym automatem. Standardowo koreański SUV napędzany jest na tylną oś, w wersji 4WD kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów układu 4x4: 4H do jazdy po śliskiej nawierzchni oraz w jeździe terenowej lub 4L (reduktor) do jazdy w trudnym terenie i z niskimi prędkościami.

Nadwozie Rextona umocowane jest na ramie typu „Quad Frame”, która tłumi wibracje z nawierzchni i silnika. Została ona tak skonstruowana, aby minimalizować ewentualne obrażenia podróżnych w przypadku kolizji. Nadwozie jest wzmocnione (ponad 87 proc. płyt stalowych wykonano ze stali wysokiej jakości i wytrzymałości na rozciąganie). Dodatkowo największy model SsangYonga ma osiem punktów mocowania nadwozia, najwięcej w swojej klasie.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Rexton to prawdziwa terenówka, z nadwoziem osadzonym na ramie. I choć klasyfikowany jest jako samochód średniej wielkości, to jego majestatyczne i muskularne nadwozie sprawia, że pojazd wydaje się znacznie większy. Zresztą, jak na europejskie standardy, to naprawdę spore auto (długość 4850 mm, szerokość całkowita 1960, wysokość z relingami – 1825 mm), niewiele krótsze od Mitsubishi Pajero (o 5 mm), a dłuższe niż np. Toyota Land Cruiser czy Jeep Grand Cherokee. Pod względem szerokości przewyższa natomiast wszystkie wyżej wymienione samochody (ma też od nich większy prześwit minimalny – 224 mm w przypadku wielowahaczowego zawieszenia niezależnego Multilink).

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Kabina Rextona jest obszerna i pasażerowie zarówno z przodu, jak i z tyłu raczej nie mogą narzekać na brak miejsca. Fotele są wygodne, a przednie mają sporą regulację i dostosowują się do kształtu ciała, redukując odczucie zmęczenia podczas długich podróży. Mniej komfortu zaznają osoby, którym przyjdzie podróżować autem w wersji siedmioosobowej na fotelach w trzecim rzędzie. To jednak specyfika tego rodzaju rozwiązania, służącego raczej do okazjonalnego użycia niż długich podróży. Fotele te można łatwo złożyć, dzięki czemu uzyskuje się równą podłogę, tworzącą olbrzymi bagażnik o pojemności 784 litrów, a po dodatkowym złożeniu oparcia kanapy nawet 1 977 litrów.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Technologia

W kabinie pasażerskiej Rextona jakość materiałów jest przyzwoita, plastiki są (przeważnie) miękkie, całość zaś solidnie wykonana i dobrze spasowana. Flagowy okręt SsangYonga jest bogato wyposażony, m.in. w 8-calowy ekran systemu multimedialnego obsługujący również kamerę cofania (w najwyższej wersji Sapphire występuje 9,2-calowy wyświetlacz z systemem nawigacyjnym HD), 2-strefową automatyczną klimatyzację oraz system monitorowania otoczenia 360 stopni w 3D.

Rexton ma także: podgrzewaną kierownicę, programowanie pozycji siedzeń dla trzech kierowców, w tym fotela i lusterek bocznych, elektrycznie unoszoną tylną klapę bagażnika, oświetlenie wokół pojazdu, doświetlanie zakrętów, możliwość połączenia telefonu z aplikacją Apple Car Play lub Android Auto. SUV z Korei Płd. ma dziewięć poduszek powietrznych, m.in. poduszkę chroniącą kolana kierowcy i poduszki boczne w drugim rzędzie, a także kierownicę i kolumnę kierowniczą pochłaniającą energię zderzenia oraz aktywne zagłówki.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Jazda

Do redakcji IBRM Samar trafił SsangYong Rexton w najbogatszej wersji Sapphire z napędem na obie osie oraz automatyczną skrzynią biegów. Kabina pasażerska była bogato zdobiona brązowymi, pikowanymi elementami skórzanymi, umieszczonymi zarówno w centralnej części konsoli, jak i na drzwiach. Takie wykończenie, to krok w stronę bardzie wymagających klientów, którzy preferują SUV-y segmentu premium. Rexton to jednak bardziej klasyczne auto terenowe niż luksusowy SUV. Zdradza to zresztą zachowanie samochodu na drodze. Pewnie niektórzy by powiedzieli, że Rexton ma urok jeżdżącej stodoły. Zapewniam jednak, że zmieniliby zdanie po przejażdżce tym ogromnym, a jednak jakże zwinnym i zwrotnym autem.

Przy prędkościach autostradowych, to długie i wysokie auto jest podatne na boczne podmuchy wiatru i nie prowadzi się najlepiej. Pamiętajmy jednak, że nie do takiej jazdy zostało stworzone. I o ile z BMW X5 czy Mercedesem GL, bądź Audi Q7 ten model nie ma szans, jeśli chodzi o komfort podróżowania, to na bezdrożach, dzięki swojemu terenowemu charakterowi, może poradzić sobie znacznie lepiej niż SUV-y premium, których żywiołem jest raczej autostrada i miasto. Rexton to samochód do rozważenia dla osoby, która szuka dużego pojazdu terenowego, z najnowszymi technologiami i dobrze wyposażonego. Te warunki auto świetnie spełnia. W mieście średnie spalanie wynosiło ok. 11-12 l/100 km, w cyklu mieszanym przy niskich prędkościach udało nam się zejść nawet do 8 l/100 km.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Koszty

Ceny flagowego okrętu SsangYonga zaczynają się od 164 900 zł. Za wspomnianą kwotę kupić można Rextona w bazowej wersji Crystal z tylnym napędem. Bogatsza odmiana Quartz kosztuje 194 900 zł, zaś gdy dołożymy do tego 4x4, zapłacić trzeba będzie 203 900 zł. Topowa odmiana Sapphire AWD wyceniona została na 223 900 zł.

SSangYong RextonŹrodło: IBRM Samar

Wyboista droga SsangYonga w Polsce

Marka SsangYong nie jest w Polsce szczególnie popularna. I choć po wprowadzeniu Rextona G4, jego sprzedaż poprawiła się o 66,67 proc. w stosunku do roku 2017, nadal są to śladowe liczby. Z danych IBRM Samar wynika, że w 2019 roku udział modelu Rexton w całej sprzedaży marki w Polsce wyniósł 15,82 proc. (78 zarejestrowanych aut), by w 2020 roku spaść do zera. Jednak w 2021 roku udział Rextona znów podskoczył do 14,09 proc. (od stycznia do sierpnia zarejestrowano 21 aut). Na załamanie i stopniowe odradzanie się sprzedaży tego i innych modeli SsangYonga mogą mieć wpływ perypetie importerskie.

Pod koniec sierpnia 2020 r. koncern SsangYong Motor Company z dnia na dzień wypowiedział umowę importerską firmie SsangYong Polska, należącej do British Automotive Holding. Nagła zmiana importera wywołała perturbacje na polskim rynku, co odbiło się na dostępności części zamiennych oraz możliwości zamawiania samochodów. W kolejnych miesiącach doszło też do „wykruszenia” się z sieci niektórych dealerów. Na szczęście Koreańczycy szybko rozpoczęli poszukiwania kandydata na nowego oficjalnego importera marki w Polsce. Ostatecznie wybór padł na grupę PTH, jedną z największych grup dealerskich w naszym kraju. Umowa importerska została podpisana 25 listopada 2020 roku, a z początkiem bieżącego roku ze sprzedażą koreańskich aut ruszyła firma SsangYong Auto Polska, wchodząca w skład grupy PTH. Nowy importer zaczął ponownie dostarczać części zamienne do dealerów, zapewnił możliwość zamawiania samochodów i zreformował sieć sprzedaży.

Podsumowanie

Przyczyną słabej sprzedaży tego mającego wiele zalet, dużego terenowego auta jest przede wszystkim słabe postrzeganie marki. A szkoda, bo trudno znaleźć w tym zakresie cenowym tak duże i topowo wyposażone prawdziwe auto terenowe. Z racji wymiarów zewnętrznych, konkurentami rynkowymi Rextona są takie auta, jak: BMW X5, Audi Q7, Volvo XC90, Hyundai Santa Fe oraz Kia Sorento. To jednak duże SUV-y, a nie auta terenowe. Naszym zdaniem Rexton to auto godne uwagi i niesłusznie niedocenione. Bardzo wygodne i świetnie wyposażone. Czy urodziwe, ma to drugorzędne znaczenie i jest to rzecz gustu. Rexton naprawdę zasługuje na uwagę, jeśli ktoś potrzebuje dużej, uniwersalnej i komfortowej, prawdziwej terenówki.

Konfigurator SsanYonga Rexton znajdziesz w Autokatalog.pl.

zdjęcia: Krzysztof Panek

Podziel się ze znajomymi