Katana, ostra broń Suzuki
Najnowszy model Suzuki Katana z rocznika modelowego 2019 to nawiązanie do kultowego modelu Suzuki GSX 1100 S Katana z lat 80-tych, który zachwycił wielu miłośników jednośladów.
Oryginalna Katana wprowadzona na rynek w 1981 roku wywołała sensację wyróżniając się agresywnym wyglądem. Niemal cztery dekady później, najnowsza generacja motocykla, wizualnie bardzo nawiązuje do swojego protoplasty, co idzie w parze z najnowszą technologią.
Suzuki Katana XXI wieku
Największym wizualnym wyróżnikiem Katany jest prostokątny przedni reflektor, który nadal stanowi jej wizytówkę. Stylistyka motocykla zyskała ostrzejsze linie, niczym ociosane samurajską szablą. Proporcje sylwetki uległy jednak zmianom. Rozstaw osi w porównaniu do pierwotnej wersji zmniejszył się o 60 mm i wynosi 1460 mm. Siedzisko umieszczono wyżej, na wysokości 825 mm, co w porównaniu z poprzednikiem daje znaczną, bo 50 mm różnicę. Nowe wymiary wpłynęły na pozycję w trakcie jazdy, która teraz jest bardziej ergonomiczna, nie tak pochylona jak w sportowym motocyklu. Dodatkowo, zwężona, prosta, aluminiowa kierownica pozwoliła na zwiększenie sztywności oraz zmniejszenie masy jednośladu.
Zdecydowaną nowość w wyglądzie stanowi tylny błotnik zintegrowany z wahaczem, na którym umieszczono tablicę rejestracyjną oraz kierunkowskazy. Ciekawym elementem są również emblematy po obu stronach motocykla, animacja na kolorowym wyświetlaczu oraz napisy z nazwą modelu ”Katana” na kierownicy oraz pod siedziskiem. Oświetlenie wykonano w technologii led, a kolorowy wyświetlacz TFT, zawiera wszystkie niezbędne dla użytkownika informacje, jest czytelny i łatwy w obsłudze. Suzuki Katana podobnie jak w przeszłości dostępna jest w dwóch kolorach: czarnym i srebrnym.
Katana jeszcze ostrzejsza - silnik
Sercem Katany jest jednostka o pojemności 999 cm3 z modelu K5 GSX-R1000. Specjalnie zestrojona maszyna zapewnia moc 150 KM przy 10 000 obr./min i 108 Nm przy 9500 obr./min. Do dyspozycji użytkownika są trzy tryby jazdy, które można dostosować w zależności od potrzeb. Z przodu zamontowano czterotłoczkowe zaciski i hamulce Brembo, a zawieszenie jest w pełni regulowane.
Suzuki Katana - wrażenia z jazdy
Trzeba przyznać, że mimo dużej masy motocykla, jego prowadzenie przy małych prędkościach nie stanowi problemu. System wspomagania jazdy na niskich obrotach reguluje pracę silnika podczas ruszania z miejsca czy wolnej jazdy. Motocykl zwinnie pokonuje wąskie przestrzenie między samochodami. Nie możemy zapominać, że pod ręką mamy 150 KM, które przekładają się również na przyjemność z szybkiego podróżowania. Mini przednia, przyciemniana szyba nie chroni przed wiatrem, ale przyspieszenie i wrażenia związane z jazdą pozwalają zapomnieć o pędzie powietrza. Katana prowadzi się dobrze zarówno na krętych drogach, jak i prostych odcinkach, gdzie można w pełni sprawdzić moc pojazdu z Krainy Kwitnącej Wiśni. Dość dużym minusem jednośladu, jest pojemność zbiornika paliwa, która wynosi 12 l. i teoretycznie powinna wystarczyć na pokonanie dystansu 150 km. W rzeczywistości przy miejskiej jeździe, pełen bak paliwa wystarczył na przejechanie ok. 130 km.
Podsumowanie
Przy pierwszym zetknięciu z motocyklem, pomyślałam, że to nieco oldschool-owy, ale całkiem fajny naked. Odpalenie silnika wywołało mocny dźwięk, który u mnie przyspieszył bicie serca. Uff, era elektryfikacji jeszcze na szczęście nie dotknęła motocykli. Zdjęcie pojazdu z nóżki na początku wydawało się nieco ciężkie, w końcu maszyna waży 215 kg. Przy wzroście użytkownika wynoszącym 160 cm oparcie nóg o podłoże jest względnie stabilne. Większość użytkowników, głównie mężczyzn, na pewno nie będzie narzekać ani na masę, ani na wysokość siedziska. Katana dobrze się prowadzi i dysponuje odpowiednią mocą.
Sprawdzi się zarówno przy codziennej jeździe, jak i na dłuższych trasach. Motocykl z lat 80, reklamowany jako najszybszy na świecie nadal pozostaje kultową ikoną marki, jednak w dzisiejszych czasach Katana najszybsza już nie jest. W porównaniu do poprzednika zyskała więcej mocy oraz liczne unowocześnienia. Nie jest przesadnie naszpikowana technologią i zdecydowanie zachowuje swój ostry niczym japońska szabla charakter. Wyglądem odzwierciedla retro motocykl i jest najmocniejszym modelem typu street marki Suzuki. Podstawowa cena Suzuki Katana wynosi 58 900 zł.
Aktualizacja: Sprawdź najnowszą prezentację modelu Suzuki Katana z rocznika modelowego 2022.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe