Jesienne problemy kierowcy – jak im zapobiec?
Z jakimi problemami spotyka się kierowca jesienią i jak wyjść z nich obronną ręką?
Choć w rankingu najgorszych pór roku dla kierowców na pierwszym miejscu jest zima, to jesień także może sprawić sporo kłopotów. Dla odpowiednio przygotowanych kierowców, żadna pora roku nie jest jednak straszna.
Wczesny zmrok i gorsza widoczność
Jazda po zmroku, który jesienią zapada już po godzinie 17-tej, nie jest kłopotliwe w mieście, gdyż główne ulice są odpowiednio oświetlone. Problemy zaczynają się po wyjechaniu z miasta. Widoczność na nieoświetlonych drogach jest słaba, nadal też wielu kierowców jeździ autami z nieodpowiednio ustawionymi światłami, ze zbyt mocnymi żarówkami, albo z pseudoksenonami HID i oślepiają innych; nadal można spotkać niefrasobliwych rowerzystów i pieszych, poruszających się poboczami bez jakichkolwiek odblasków. Jadąc przez las należy uważać na zwierzęta, które mogą wyskoczyć na drogę. Dlatego podróżując nocą należy bardzo uważać i odpowiednio zmniejszyć prędkość. Auto musi mieć sprawne i odpowiednio ustawione oświetlenie zewnętrzne, warto przepolerować klosze reflektorów w starszych samochodach, aby móc cieszyć się pełną mocą świateł.
Jeśli kierowca męczy się jazdą po zmroku i nie dysponuje nowoczesnym autem z kamerami, wykrywającymi zagrożenie na drodze, należy tak planować podróże, aby unikać jazdy po ciemnych drogach. Albo w ogóle rezygnować z podróży w nocy.
Bądź odpowiednio widoczny
Nie oślepiaj innych, ale Twoje auto musi być odpowiednio widoczne. Koniecznie trzeba pamiętać, aby w trakcie jazdy w deszczu nie używać świateł do jazdy dziennej LED. Warto też sprawdzić, czy w samochodzie działają światła przeciwmgielne, bo…
Jesienne mgły – jedno z najgorszych zagrożeń
…mgła może ograniczyć widoczność do kilkunastu metrów przed samochodem. Należy włączyć światła przeciwmgielne i używać ich zgodnie z przepisami, ale… warto wcześniej zapoznać się z prognozami pogody. Mgły pojawiają się najczęściej wtedy, gdy dochodzi do nagłych zmian pogody, gdy idzie fala ciepła, albo fala zimna.
Jeśli kierowcę zaskoczy silna mgła na drodze – warto przeczekać niebezpieczeństwo i gdzieś przenocować. Koszt jednego noclegu będzie z pewnością niższy od ceny naprawy auta i leczenia ran po wypadku. To, że my jesteśmy ostrożni i będziemy jechać ostrożnie nie oznacza, że inny użytkownik drogi będzie równie ostrożny.
Sprawne wycieraczki, sprawny mechanizm wycieraczek, duża ilość płynu do spryskiwaczy oraz odtłuszczona szyba przednia
Późna jesień to czas, kiedy trzeba liczyć się z dużymi opadami deszczu i osadzaniem się wilgoci po zewnętrznej stronie szyb. Warto sprawdzić działanie układu oczyszczania przedniej szyby.
Zanim się to zrobi, trzeba dokładnie umyć pióra wycieraczek i przednią szybę. Czym? Zwykłym płynem do mycia szyb. Taki płyn skutecznie odtłuszcza szybę, co jest potrzebne, gdyż jeśli na szybie i na piórach wycieraczek jest tłuszcz, to będą powstawały smugi. A skąd tłuszcz na przedniej szybie? A chociażby z szamponu z woskiem.
Hałas, tarcie, zostawianie niedoczyszczonych miejsc oznacza, że trzeba zamontować nowe pióra wycieraczek. Woń spalenizny po włączeniu wycieraczek oznacza, że silnik niebawem się spali. Warto przed jesienią posmarować mechanizm wycieraczek, który znajduje się w podszybiu. To znacząco usprawni jego pracę i zmniejszy opory, które powodują przyspieszone zużycie silnika wycieraczek. Wystarczy użyć tzw. białego smaru. Warto także sprawdzić poprawność ogrzewania tylnej szyby. I co oczywiste, umyć płynem do mycia szyb wszystkie szyby, także tylną i boczne. Również od środka.
Przygotowanie nadwozia i podwozia
Ostatnie dni ciepła warto wykorzystać na to, aby odpowiednio zabezpieczyć nadwozie i podwozie samochodu przed jesienią i zimą. Warto dokładnie umyć auto, a potem zastosować metodę zabezpieczenia jego karoserii, np. nawoskować ją (można zastosować wosk zwykły, albo hybrydowy, z ceramiką, o przedłużonym okresie ochrony); umyć i nasmarować dokładnie uszczelki smarem silikonowym a także inne elementy gumowe; zabezpieczyć podwozie i progi auta przed korozją. W przypadku wykrycia pierwszych śladów korozji należy zastosować środek przeznaczony do zobojętniania korozji, albo po prostu zlecić pracę fachowcom.
Warto zastosować środek do konserwacji profili zamkniętych, wprowadzając go do wnętrza progów i do dolnej części drzwi przez otwory do usuwania wody.
Jak maksymalnie przedłużyć ochronę auta przed korozją i wilgocią? Najlepiej trzymać pojazd pod dachem i na betonowym podłożu. A jeśli nie ma dachu, to po prostu zastosować wodoodporny pokrowiec (koniecznie z oddychającej tkaniny).
Parowanie szyb
Szyby zaczynają parować od wewnątrz i od zewnątrz po przekroczeniu tzw. punktu rosy. Parowanie z zewnątrz nie jest problemem – tutaj po prostu są potrzebne sprawne wycieraczki. Jak zapobiec parowaniu od środka? Przede wszystkim należy wymienić filtr kabinowy, a także sprawdzić poprawność pracy ogrzewania auta i klimatyzacji samochodowej. Parowanie może być też spowodowane nadmierną ilością wilgoci we wnętrzu auta. Aby temu zapobiec należy wymienić dywaniki materiałowe na gumowe i sprawdzić stan uszczelek w drzwiach.
Sprawne ogrzewanie wnętrza kabiny jest ważne nie tylko ze względu na parowanie szyb. Zapewnia ono także komfort termiczny, a jesienią jest coraz chłodniej.
Późna jesień to dobry czas, żeby:
• wymienić opony letnie na zimowe, jeśli średnia dzienna temperatura spada poniżej 7 st. Celsjusza. Jeśli kierowca ma zamontowane w aucie opony wielosezonowe, to warto sprawdzić ich stan u wulkanizatora, rotować je zgodnie z zaleceniami producenta i sprawdzić ich wyważenie oraz wymienić maszynki. Warto to zrobić teraz, zanim zaczną się kolejki do warsztatów, związane z sezonową wymianą opon.
• sprawdzić stan płynu w chłodnicy (za pomocą testera), głównie pod kątem tego, w jakiej temperaturze zamarza. Standardowo powinien być odporny na temperatury do minus 30/35 st. C.
• skontrolować akumulator. Warto go doładować za pomocą prostownika, jeśli auto jest eksploatowane sporadycznie albo na krótkich trasach. Doładowywanie do pełna zdecydowanie pomaga w przedłużeniu okresu eksploatacji akumulatora samochodowego. I oczywiście, zwiększa niezawodność samochodu.
Michał Lisiak