Nissan Juke 1.0 DIG-T – tylko koni żal…
Średnia ocena6.2
6.2Śr. ocena
Juke to produkowany od 2010 roku miejski crossover. W 2019 roku zadebiutowała druga generacja modelu.
Nissan Juke zbudowany został na płycie podłogowej B Platform, z której korzystają m.in. Renault Clio, Nissan Micra oraz Cube. Stanowi uzupełnienie gamy SUV-ów Nissana: modeli Qashqai oraz X-Trail. Charakterystyczna stylistyka nadwozia od początku wzbudzała kontrowersje: jedni się nią zachwycali, inni zgrzytali zębami na sam widok auta. Nikogo jednak japoński crossover nie pozostawiał obojętnym. Juke drugiej generacji się zmienił, jego wygląd nieco złagodniał, choć nadal widać od razu, z jakim autem mamy do czynienia. Prezentuje się atrakcyjnie i tylko szkoda, że przy okazji zmiany generacji auta jego gama silnikowa została mocno ograniczona. Na szczęście, wkrótce ma to się zmienić.
Nissan Juke – silnik, moc
Jak wspomnieliśmy, wybór jednostek napędowych ograniczył się do tej jednej: turbodoładowanego, trzycylindrowego silnika benzynowego DIG-T o pojemności 999 cm sześciennych. Motor ten rozwija moc 114 KM, zaś jego maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm. Klienci mają za to do wyboru auto z manualną skrzynią sześciobiegową bądź siedmiostopniowym automatem. Napęd na obie osie nie jest, niestety, już oferowany (w Juke'u pierwszej był dostępny). Dlaczego piszemy, że parafrazując znaną polską piosenkę „tylko koni żal” ? Dlatego, że Nissan Juke I generacji dysponował silnikiem benzynowym 1.6 DIG-T o mocy 190 KM, a w usportowionej wersji Nismo RS 1.6 DIG-T nawet 218 KM. Spadek mocy jest zatem w przypadku drugiej generacji modelu bardzo widoczny.
Wkrótce do oferty dołączy klasyczna hybryda. Jest ona oparta na wolnossącym silniku benzynowym 1.6, znanym z Renault Clio E-Tech. Benzynowa jednostka generuje 94 konie mechaniczne i jest wspierana przez silnik elektryczny o mocy 49 KM oraz przez znany z miękkich hybryd generator mocy 20 KM. Do tego wszystkiego dochodzi mały akumulator o pojemności 1.2 kWh. Moc systemowa hybrydowego Juke wynosi 140 KM.
Nissan Juke – wymiary, funkcjonalność
Najmniejszy crossover Nissana wyraźnie urósł, od swojego poprzednika jest o 7,5 cm dłuższy, szerszy o 3,5 cm i wyższy o 3 cm. Rozstaw osi zwiększył się o 10,6 cm. Wymiary auta wynoszą odpowiednio: 4210 mm (długość), 1800 mm (szerokość), 1595 mm (wysokość) i 2636 mm (rozstaw osi). Juke stał się większy, co wpłynęło istotnie na ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. Bagażnik także urósł - o 82 litry - a jego pojemność wynosi 422 l.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Nissan Juke – cena
Aby jeździć Nissanem Juke choćby w bazowej specyfikacji Visia, z manualną skrzynią sześciobiegową, dysponować trzeba budżetem rzędu 82 900 zł. Nieco bogatsza wersja Acenta kosztuje 89 400 zł, a z automatem 97 400 zł. Niemal najwyższa odmiana N-Design wyceniona została na 114 200 zł, zaś topowa Tekna 116 900 zł. Wymienione ceny dotyczą aut z silnikiem benzynowym. Ceny Nissana Juke w wersji hybrydowej poznamy niebawem.
Nissan Juke – wrażenia z jazdy
Juke drugiej generacji ciekawie wygląda i całkiem dobrze jeździ. Zawieszenie jest sprężyste i zapewnia przyzwoity komfort resorowania, nawet na prowincjonalnych drogach. Silnik o pojemności jednego litra i o mocy 114 KM jednak średnio sobie daje radę z ważącym blisko 1300 kg autem. Juke nie jest może rakietą, ale też nie jest zawalidrogą. Do dyspozycji kierowcy jest selektor trybu jazdy (Eco, Standard, Sport), dzięki czemu można dopasować (w pewnym zakresie) charakterystykę pojazdu do swoich potrzeb.
Maksymalna prędkość Nissana Juke’a 1,0 to według producenta 180 km/h, zaś sprint do setki zajmuje autu 11,8 sekundy. Wrażenie zza kierownicy jest jednak takie, jakby Juke rozpędzał się z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Średnie zużycie paliwa według norm WLTP wynosi 5,9 l/100 km. Nasze doświadczenie wskazywało wyniki zbliżone do 7 l/100 km w cyklu mieszanym.
Nissan Juke – podsumowanie
Dzięki drugiej generacji Juke przestał być małym crossoverem z nieco dziwacznie stylizowanym nadwoziem. Obecnie model ten jest dopracowanym autem, którego walory użytkowe docenią nie tylko single, ale także (niewielkie) rodziny. Konkurencja w segmencie małych crossoverów jest silna. Zaliczają się do nich takie auta, jak m.in. Honda HR-V, Toyota C-HR, Peugeot 2008, Hyundai Kona, Kia Stonic, Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswageny T-Cross i Taigo, Citroen C3 Aircross, Suzuki Vitara, Opel Mokka, Ford Puma, Fiat 500X, Jeep Renegade oraz spokrewnione z Nissanem: Renault Captur.
Pozycja Juke’a jest w Polsce ugruntowana, zaś udział tego modelu w całej sprzedaży Nissana utrzymuje się według danych IBRM Samar na poziomie ok. 20 proc., tuż za bestsellerowym Qashqaiem, zaś przed większym modelem X-Trail. Bez wątpienia Nissan Juke to auto zasługujące na uwagę. Miejmy nadzieję, że nowy napęd hybrydowy poprawi dynamikę tego atrakcyjnie prezentującego się modelu.
Konfigurator Nissana Juke znajdziesz w AutoKatalog.pl.
tekst: Piotr Mieszkowski i Dariusz Balcerzyk