Opel Astra Sports Tourer - czy diesel plus kombi to dziś dobra oferta ?
Średnia ocena8.2
8.2Śr. ocena
Europejski rynek motoryzacyjny szybko się zmienia. Oprócz coraz powszechniejszej elektromobilności, mamy prawdziwą inwazję chińskich marek, co zaczyna wywracać dotychczasowy porządek. Czy w tej sytuacji Opel Astra kombi z silnikiem wysokoprężnym, za ponad 150 tys. zł, jest dobrą ofertą
Marka Opel została założona w niemieckim Russelsheim w 1862 roku przez Adama Opla, który początkowo produkował maszyny do szycia i rowery. W 1929 roku Opel stał się własnością amerykańskiego koncernu General Motors. Sytuacja taka trwała do 2017 roku, gdy Opla od Amerykanów kupił francuski koncern Groupe PSA (Peugeot-Citroen). Ten ostatni następnie dokonał fuzji z Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i w ten sposób powstał wielki koncern Stellantis.
Z racji tego, że w konsekwencji zmian właścicielskich Opel także stał się częścią Stellantisa, siłą rzeczy modele tej marki spokrewnione są z francuskimi autami. Dokładniej mówiąc – Opel Astra L – czyli szósta generacja tego popularnego kompaktu – to pod względem technicznym bliźniak Peugeota 308 III. Obydwa modele pojawiły się w ofercie w 2021 roku. Astra Sports Tourer, czyli wariant z nadwoziem kombi, dołączył do oferty blisko dwa lata po debiucie hatchback'a.
Opel Astra Sports Tourer – silniki, moc
Gama napędów, z jakimi oferowany jest Opel Astra, jest wyjątkowo szeroka. Stawkę otwiera benzynowa jednostka 1.2 PureTech 130 KM. Jest także oparta na ww. bazowym silniku miękka hybryda (MHEV) o mocy 136 KM. Fani diesli mogą wybrać Astrę ze 130-konnym silnikiem o pojemności 1.5 litra. Najmocniejsze w ofercie są hybrydy typu plug-in (PHEV) oparte na benzynowym silniku 1.6 – i tutaj są dwie wersje – 180 oraz 225 koni mechanicznych. Jest też wersja elektryczna, z silnikiem o mocy 156 KM i baterią o pojemności 54 kWh
Astra Sports Tourer dostępna jest z silnikami benzynowymi PureTech 1.2 o mocy 110 oraz 130 koni mechanicznych i jako tzw. miękka hybryda (MHEV) o mocy 136 KM. W ofercie jest także hybryda typu plug-in (PHEV) oparta na silniku benzynowym 1.6 litra, dostępna w dwóch wariantach mocy: 180 i 225 KM. Astrę można nabyć także z napędem elektrycznym, który ma silnik o mocy 156 KM oraz baterię o pojemności brutto 54 kWh.
Opel Astra Sports Tourer – wymiary, funkcjonalność
Astra oferowana jest jako pięcioosobowy hatchback oraz Sports Tourer, czyli kombi. Praktyczniejszy wariant, czy Astra Sports Tourer, ma 4642 mm długości, 1860 mm szerokości i 1481 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2732 mm. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 597 litrów, a gdy złożymy oparcia tylnych siedzeń powstaje przestrzeń bagażowa o pojemności 1634 litrów.
Opel Astra Sports Tourer – cena
Astra Sports Tourer 1.2 PureTech 130 KM, w bazowej specyfikacji Edition, kosztuje 102 900 zł. Astra kombi z dieslem pod maską, w bazowej wersji Edition kosztuje 140 500 zł, a w topowej GS 154 450 zł. Za elektryczne kombi z bazowym wyposażeniem trzeba zapłacić 164 900 zł, zaś odmiana GS kosztuje o 20 tys. zł więcej. Najdroższe są hybrydy plug-in, czyli ładowane z gniazdka. Astra kombi 1.6 PHEV 180 KM Edition wyceniona została na 117 900 zł, zaś wersja GS na 178 950 zł. Flagowa Astra Sports Tourer GSe 1.6 PHEV 225 KM kosztuje 199 950 zł.
Opel Astra Sports Tourer diesel – wrażenia z jazdy
Ponieważ marka Opel należy do koncernu Stellantis, nie sposób wręcz, żeby nie była technicznie spokrewniona z innymi kompaktami z grupy. Starzy fani Opla pewnie to krytykują, gdyż dzisiejsza Astra jest bardziej francuska, niż niemiecka. Jednak Peugeot 308 III generacji, z którego rozwiązań czerpie Astra L, to przyzwoity, nowoczesny i ładny kompakt. A jeśli komuś 308-ka niekoniecznie się podoba, to bliźniacza technicznie Astra, wizualnie znacznie się różni od francuskiego bliźniaka i niewtajemniczeni nie pomyśleliby, jak wiele łączy te dwa kompakty. Jeśli chodzi o stylistykę, Astra w porównaniu do Peugeota 308 jest bardziej ascetyczna, surowa, narysowana ostrą kreską i nie ma tylu ozdobników, co francuski model.
To, co zawsze było wielkim atutem Opla Astry, czyli stabilność i dobre prowadzenie się, nie uległo zmianie – Astra L jedzie jak po sznurku i pewnie trzyma się zakrętów. Jak przystało na diesla, wielkim atutem auta jest małe zużycie oleju napędowego, które w trasie, przy umiarkowanych prędkościach potrafi zejść do ok. 4 l/100 km, a w mieście nie przekracza 6 l/100 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 10,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 209 km/h. Czyli bardzo przeciętnie. Ogromny atut, jak zresztą na kombi przystało, to wielki, blisko 600-litrowy bagażnik o regularnych kształtach, co istotnie wpływa na praktyczność i uniwersalność modelu.
Opel Astra Sports Tourer – podsumowanie
O ile cena bazowej Astry Sports Tourer Edition z benzynowym silnikiem 1.2 PureTech 130 KM wynosi nieco ponad 100 tys. zł, to identycznie wyposażona odmiana z silnikiem diesla jest o blisko 40 tys. zł droższa (37 600 zł), a topowa odmiana GS aż o 51 500 zł. To kolosalna różnica, w sytuacji, gdy w wielu markach ceny wersji benzynowych i wysokoprężnych wyrównały się, a w niektórych markach diesle musiały ustąpić hybrydom.
Czy zatem topowa Astra Sports Tourer GS 1.5 diesel 130 KM, w cenie ponad 150 tys. zł, jest atrakcyjną ofertą? W podobnej cenie można kupić nowoczesnego, kompaktowego SUV-a tej, czy innej chińskiej marki, w dodatku we flagowej wersji. Alternatywą dla Astry może być Renault Megane GrandCoupe ze 115-konnym dieslem, które w topowej wersji Techno kosztuje sporo mniej, bo 117 400 zł. Czasy i rynek się zmieniły i dziś dla wielu osób dość drogie kombi z silnikiem wysokoprężnym, niekoniecznie jest dobrą ofertą, a możliwości na rynku są dziś ogromne.
zdjęcia: Krzysztof Panek