Peugeot 308/308 SW: auto z pazurem (a nawet trzema)
Peugeot 308 to nazwa doskonale znana miłośnikom motoryzacji, nie tylko francuskiej. W tym roku model trzeciej generacji przeszedł tzw. facelifting. Sprawdziliśmy co się zmieniło i czy na lepsze?
Kompaktowy (segment C) Peugeot 308 zadebiutował osiemnaście lat temu, w 2007 roku, jako następca modelu 307. Początkowo oferowany był jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W 2008 roku pojawiło się kombi 308 SW, a rok później - 308 CC (Coupé Cabrio). W 2011 roku auto przeszło facelifting, a dwa lata później premierę miała druga generacja modelu. Jego trzecia odsłona nastąpiła w 2021 roku.
Samochód najnowszej, trzeciej generacji, zbudowany został na bazie platformy modułowej EMP2. W tym roku przeszedł facelifting. Modele 308 (hatchback) i 308 SW (kombi) oferowane są teraz z czterema wariantami napędów . Do wyboru jest pięć wersji wyposażenia.
Peugeot 308/308 SW: stylistyka nadwozia
O ile pierwsze dwa pokolenia trzysta ósemki nie zachwycały stylistyką nadwozia i prezentowały się raczej przeciętnie, o tyle auto trzeciej generacji może się podobać, zarówno w wersji hatchback, jak i kombi. Już w momencie premiery w 2021 roku przyciągało uwagę zgrabnym i atrakcyjnym nadwoziem, udanym połączeniem sportowej drapieżności z elegancją. Teraz dorzucono jeszcze kilka ciekawych rozwiązań stylistycznych. Słowem kluczem w tym zdaniu jest „kilka”.
Z przodu samochodu w oczy rzuca się logo marki umieszczone centralnie na nowym pasie przednim. Po raz pierwszy jest ono podświetlane. Nad nim znajduje się zestaw świetlnych pasów, podkreślających grill i łączących się z reflektorami; u dołu uwagę zwraca trapezoidalny zderzak z wlotami powietrza po obu stronach. Takie ich usytuowanie to nie tylko zabieg stylistyczny. Wloty kierują strumień powietrza do wnętrza nadkoli, co poprawia aerodynamikę modelu i przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa. W autach hybrydowych plug-in oraz elektrycznych skutkuje zwiększeniem ich zasięgu. W wersji GT pas przedni jest standardowo podświetlany. Światła mijania i drogowe zostały umieszczone w dwóch poziomych (światła mijania - u góry, drogowe - u dołu); także obniżono ich pozycję.
Nowością jest sygnatura świetlna z trzema LED-owymi pazurami (lwimi, co ma być nawiązaniem do logo marki) w pobliżu reflektorów. Pełni ona również funkcję świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów. Sygnatura z trzema nachylonymi LED-owymi pazurami obecna jest również w tylnych światłach. Sylwetkę Peugeot 308 podkreśla przetłoczenie ciągnące się od początku błotników aż po przedni pas.
W zasadzie to wszystkie zmiany, jakie otrzymało nadwozie Peugeot 308 (jeśli pominąć tradycyjne w takich przypadkach wprowadzenie nowych wzorów felg czy nowych kolorów). Niewiele ich i mają raczej charakter kosmetyczny. Czy to dobrze, czy źle? Z jednej strony można powiedzieć, że z polepszaniem dobrego trzeba zachować ostrożność i umiar, bo wiele można zepsuć, z drugiej jednak – po czterech latach obecności na rynku auto wymaga wręcz odświeżenia, zważywszy na coraz szybciej postępujące zmiany w motoryzacyjnym światku (nie bez związku z dynamicznie rosnącą obecnością chińskich marek).
W przypadku Peugeota 308 efekt faceliftingu można uznać za udany, ale nadal pozostawia pewien niedosyt pod względem skali dokonanych zmian. Na większe i liczniejsze trzeba zapewne będzie poczekać do kolejnej generacji modelu, czyli następnych kilka lat.
Peugeot 308/308 SW: stylistyka wnętrza
W kabinie największą nowość stanowi grafika na 10-calowym wyświetlaczu wskaźników, co już samo w sobie świadczy o zakresie zmian. Standardowo Peugeot 308 wyposażony jest w cyfrowy zestaw, w wyższych poziomach specyfikacji także w obraz 3D (opcjonalny w wersji GT, standardowy w GT Exclusive).
Pod centralnym ekranem dotykowym znajduje się pięć przełączników i-Toggles, umożliwiających skonfigurowanie skrótów do ustawień takich funkcji, jak: klimatyzacja, kontakty telefoniczne, stacje radiowe, itp. Dobrze, że nie wszystkie funkcje są dostępne wyłącznie za pośrednictwem ekranu wyświetlacza.
Producent chwali się sportowymi fotelami przednimi. W płatnej opcji dla wersji wyposażenia Allure i GT fotele mają certyfikat AGR przyznawany przez stowarzyszenie lekarzy i ekspertów w dziedzinie zdrowia za ergonomię i ich szeroki zakres regulacji. Również jako opcja jest dostępna funkcja masażu oraz podgrzewanie foteli przednich (w wersji GT Exclusive obie opcje są w standardzie).
Za wrażenia muzyczne odpowiada (w opcji) system audio Focal Premium Hi-Fi, który składa się z 10 głośników i 12-kanałowego wzmacniacza o mocy 690 W.
Peugeot 308 SW: praktyczne kombi
Jak zwykle, wersja kombi danego modelu jest bardziej praktyczna, skierowana do wszystkich, którzy mają duże potrzeby transportowe i w związku z tym zależy im na większym bagażniku niż może oferować hatchback czy sedan.
Taką funkcję pełni też w rodzinie trzysta ósemki model 308 SW. Pojemność bagażnika wynosi w przypadku kombi 467 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy (dzielonej w proporcjach 40/20/40, z możliwością składania oparć z bagażnika) wzrasta do 1 487 litrów. Dla porównania, w hatchback’u bagażnik ma 314/1423 l pojemności). Pokrywa bagażnika jest sterowana elektrycznie, co ułatwia dostęp do niego szczególnie, gdy ręce są zajęte np. torbami z zakupami.
Peugeot 308/308 SW: gama napędowa
W tym zakresie facelifting nie przyniósł wielu zmian. Nadal oferowane są cztery rodzaje napędów: elektryczny, hybrydowy, hybrydowy plug-in oraz z silnikiem wysokoprężnym. Dzięki temu każdy znajdzie trzysta ósemkę odpowiednią dla siebie i zgodną pod względem napędu z własnymi preferencjami.
Podstawę stanowi hybrydowy układ napędowy o mocy 145 KM, którego bazą jest 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy 136 KM oraz jednostka elektryczna generująca 28,5 KM. Układ połączony jest z 6-stopniową zelektryfikowaną, automatyczną skrzynią biegów e-DCS6 z podwójnym sprzęgłem. Według producenta w mieście, model hybrydowy może jechać w trybie elektrycznym nawet przez 50% czasu jazdy. W cyklu mieszanym WLTP auto pali od 4,8 do 5 l/100 km.
Jeśli ktoś chce jeździć mocniejszą hybrydą, powinien wybrać wersję z napędem Plug-in Hybrid 195 KM, który łączy silnik elektryczny o mocy 125 KM z turbodoładowanym 1,6-litrowym 4-cylindrową jednostką spalinową o mocy 150 KM. System współpracuje z 7-stopniową automatyczną przekładnią e-DCS7.
Hybrydy plug-in zapewnia 85 km jazdy w trybie elektrycznym. Akumulator ładuje się w 2 godz. 5 min. (z ładowarki o mocy 7,4 kW) lub w 7 godz. 25 min. z gniazdka domowego (10 A, 2,3 kW).
W przypadku napędu całkowicie elektrycznego E-308 zmiana polega na zwiększeniu pojemności akumulatora (z 54 kWh netto do 55,4 kWh). Skutkuje ona zwiększeniem zasięg modelu do 450 km (w cyklu mieszanym WLTP). To oznacza, że jest on obecnie większy o 34 km niż wcześniej. Podstawę napędu nadal stanowi silnik o mocy 156 KM.
Standardowe wyposażenie elektrycznego modelu zawiera trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW. Gniazdo ładowania pozwala na współpracę ze wszystkimi trybami ładowania. Ładowanie akumulatora od 20% do 80% na stacji o mocy 100 kW zajmuje, według producenta, 32 minuty.
Miłośników samochodów z jednostkami wysokoprężnymi ucieszy zapewne informacja, że Peugeot 308 nadal dostępny jest z silnikiem Diesla. W tym przypadku jest to sprawdzony 1,5-litrowy, 4-cylindrowy silnikie BlueHDi o mocy 130 KM.
Peugeot 308/308 SW: ceny
Modele 308 (hatchback) i 308 SW (kombi) oferowane są z czterema wariantami napędów i pięcioma wersjami wyposażenia: Style, Allure, GT i GT Exclusive oraz Business.
Cennik modelu otwiera wersja Hybrid 145 KM e-DCS6, której cena zaczyna się od 125 900 zł w odmianie Style. Niewiele droższy jest wariant z silnikiem Diesla BlueHDi 130 KM EAT8 – 126 500 zł za wersję Style. Model Plug-in Hybrid 195 KM e-DCS7 kosztuje w wersji Style 148 900 zł, zaś auto z napędem elektrycznym – 164 200 zł. Najdroższa w cenniku jest elektryczna wersja GT Exclusive, z którą trzeba zapłacić 188 800 zł.
Peugeot 308/308 SW: pierwsze wrażenia
Niezależnie od rodzaju napędu i nadwozia jazda nowym Peugeotem 308 jawi się jako przyjemne doświadczenie. Auto prowadzi się pewnie, a nawet komfortowo. Zawieszenie jest udanym kompromisem pomiędzy wygodą, a sportem, z delikatną tendencją w stronę tego ostatniego. Nie jest to oczywiście samochód sportowy, ale sprawnie pokonuje kręte drogi, a nierówności przejeżdża bez gwałtownych, nieprzewidywalnych reakcji podwozia i bez obijania nerek podróżnym czy pozbawiania ich plomb w zębach. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie. Niewielkich rozmiarów kierownica dobrze pasuje do dłoni, a jej lekko spłaszczony wieniec sprawia, że kierowca może poczuć się niczym rajdowy wyjadacz.
Na uznanie zasługują wygodne fotele, dzięki którym dłuższe podróże nie stanowią problemu. W wersji kombi bagażnik jest ustawny, a jego próg załadunku jest na stosunkowo niskiej wysokości, co ułatwia pakowanie ciężkich waliz do auta. Docenią to szczególnie ojcowie rodzin, którzy dźwigają i pakują bagaże podczas wakacji.
Według danych IBRM SAMAR, w 2026 roku, do końca października zarejestrowano w Polsce1 413 egzemplarzy „trzysta ósemek”, czyli o 27,05% mniej niż w analogicznym okresie 2024 roku. W gamie samochodów Peugeot model 308/308 SW zajmuje czwarte miejsce pod względem sprzedaży, z udziałem 17,11%. Czy po odświeżeniu modelu sytuacja zmieni się dla niego na lepsze, a rzucą się hurmem do salonów marki, aby nabyć kompaktowego Peugeot’a? To możliwe, ale… mało prawdopodobne. Szkoda, bo auto ma wiele do zaoferowania.
