Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1747749936864 3.0.14

Rodzaje napędów w zależności od kraju pochodzenia auta

Ciekawostki
Zdjęcie autora - Tomasz KamińskiTomasz Kamiński
19 Mar '25 (aktualizacja 20 Mar '25)
Rodzaje napędów w zależności od kraju pochodzenia auta

Benzyniaki, diesle, a może jednak elektryki? Sprawdziliśmy, jaki rodzaj samochodów przeważa na polskim rynku w zależności od regionu, z którego pochodzą dane marki. Zweryfikowaliśmy również, jakie są średnie ceny pojazdów w zależności od rodzaju zasilania.

W okresie styczeń-luty najpopularniejszym rodzajem napędu okazała się benzyna (26 907 rejestracji). Na drugim miejscu wylądowały klasyczne hybrydy, których w pierwszych dwóch miesiącach 2025 roku zarejestrowano 23 800 szt., a na najniższym stopniu podium uplasowały się klasyczne hybrydy (23 348 aut).

Znacznie zmniejszyła się liczba diesli, których w omawianym okresie zarejestrowano 6774 egzemplarze. Na dalszych miejscach znalazły się hybrydy typu plug-in (3353 szt.), samochody czysto elektryczne (2796 szt.), a na końcu modele z instalacją LPG (2061 szt.).

Typ napędu w zależności od regionu pochodzenia marki – udział w rynku

Kto sprzedaje w Polsce najwięcej benzyniaków? Okazuje się, że pod tym względem prym wiodą chińskie marki, które opanowały 73,24 proc. rynku. Chińczycy sprzedają u nas także najwięcej hybryd typu plug-in (10,14 proc.). W przypadku klasycznych hybryd prym wiodą Japończycy, bowiem ich marki (głównie Toyota) odpowiadają za 74,07 proc. polskiego rynku samochodów osobowych.

Z kolei miękkich hybryd w Polsce sprzedają najwięcej marki ze Stanów Zjednoczonych (42,12 proc.). Z USA pochodzi także najwięcej diesli (16,59 proc.). Skąd aż taki wysoki udział marek z Ameryki? To głównie zasługa Forda Transita w osobowej wersji i Forda Tourneo – oba modele występują nadal w dużej części z wysokoprężnymi silnikami.

Stany Zjednoczone przewodzą jeszcze pod względem rejestracji samochodów czysto elektrycznych (11 proc.). To oczywiście zasługa sprzedaży Tesli. To prawda, że od początku roku amerykański producent notuje spadki sprzedaży, ale nadal przewodzi stawce elektrycznych modeli.

Takie napędy dominują w zależności od regionu pochodzenia marki

Udział w rynku to jedno, ale osobno zweryfikowaliśmy, jaki rodzaj napędu dominuje w zależności od regionu z jakiego pochodzą marki. Unia Europejska nałożyła cło na elektryczne samochody pochodzące z Chin. Co z tego, skoro tylko 5 proc. aut z Chin oferowanych w Polsce to elektryki. Chińczycy wiedzą, że w naszym kraju znacznie popularniejsze są benzyniaki i hybrydy, dlatego takich samochodów oferują najwięcej.

Japończycy brylują w hybrydach oraz modelach wodorowych. To nie dziwi, bo przecież w naszym kraju tylko Toyota oferuje oficjalnie auto tego typu (Toyota Mirai).

Europejscy producenci w dalszym ciągu w dużym procencie odpowiadają za modele z napędami bazujących na spalinowych silnikach – benzyniaki, diesle, miękkie hybrydy.

Tyle Polacy płacą średnio za nowe samochody

Według raportu IBRM Samar średnia cena nowych aut osobowych kupowanych w Polsce w okresie styczeń-luty 2025 roku to około 185 tys. zł. A jak to wygląda w przypadku poszczególnych napędów? Najwięcej wydajemy na wodorowe samochody (338 900 zł), a nieco mniej, bo średnio 307 675 zł na hybrydy typu plug-in.

Następnie są elektryczne pojazdy, których średnia wartość to 238 705 zł, a za miękkie hybrydy – 218 534 zł. Przeciętna cena samochodów z silnikami Diesla to 208 177 zł, klasycznych hybryd – 174 824 zł, natomiast benzyniaków – 144 438 zł. Najmniej płacimy za auta z LPG – średnio 84 123 zł.

Podziel się ze znajomymi