Ford Ranger PHEV – zelektryfikowany pikap już w Polsce

Testy i prezentacje
30 Paź '25
Piotr Mieszkowski
Źródło: Ford

Jeden z najpopularniejszych pikapów na świecie otrzymał właśnie napęd hybrydowy typu plug-in. Mieliśmy okazję przekonać się, jak Ranger z wtyczką radzi sobie na drogach utwardzonych i na bezdrożach.

Źródło: Ford

Ford Ranger zadebiutował w 1983 roku, a jego aktualna, szósta, generacja produkowana jest od 2021 roku. Trzon gamy napędów Rangera stanowią silniki wysokoprężne, choć najciekawsza, bojowa odmiana modelu - Raptor - oferowana jest także z silnikiem benzynowym. Ponieważ Unia Europejska stale podnosi limity dotyczące emisji CO2, amerykańska marka zdecydowała o wprowadzeniu do oferty na Starym Kontynencie wersji z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV). Przy okazji powstała bardzo atrakcyjna odmiana popularnego pikapa.

Źródło: Ford

Ford Ranger – wymiary, funkcjonalność

Rangera można kupić w wariantach: podwozie do zabudowy z kabiną pojedynczą, pikap dwudrzwiowy z kabiną pojedynczą, a także jako pikap z podwójną kabiną czterodrzwiową. Ta ostatnia odmiana oferowana jest ze zwykłą oraz przedłużoną kabiną. Niezależnie od wersji nadwozia, rozstaw osi zawsze jest ten sam i mierzy 3270 mm. Długość Rangera to 5370 mm, szerokość 2028 mm, a wysokość w poszczególnych wariantach może się nieco różnić, jednak oscyluje wokół 1884 mm.

Źródło: Ford

Atrakcyjna odmiana Stormtrak e-AWD, czyli hybryda PHEV z podwójną kabiną, ma pakę, czyli przestrzeń ładunkową o wymiarach: 1615 mm długości, 1544 mm szerokości, a pomiędzy nadkolami 1139 mm oraz 511 mm wysokości. Z kolei wysokość progu załadunkowego mierzy 835 mm. Kąt natarcia wynosi 30 stopni, kąt zejścia 23 stopnie, a kąt rampowy 24 stopnie. Maksymalna głębokość brodzenia - 800 mm. Prześwit Rangera mierzy od 219 do 233 mm, przy czym odmiana Stormtrak e-AWD PHEV dysponuje tym mniejszym prześwitem, choć wcale nie umniejsza to jej właściwości terenowych. Ranger PHEV może ciągnąć przyczepę o masie do 3500 kg i dysponuje ładownością do 918 kg.

Źródło: Ford

Ford Ranger PHEV jako źródło zasilania

Inteligentnym rozwiązaniem, które zwiększa funkcjonalność hybrydowego Rangera, jest system Ford Pro Power Onboard, który zamienia pikapa w mobilne źródło zasilania, do którego można podłączać różnego typu sprzęt. Auto wyposażone jest w gniazda zasilania o napięciu 230V. Gniazda znajdują się zarówno w kabinie, jak i na pace. System Pro Power Onboard występuje w dwóch wersjach mocy -2.3 kW i 6.9 kW. W odmianie Stormtrak standardem jest wariant 2.3 kW, zaś w wersjach Wildtrak i XLT system dostępny jest jako opcja.

Źródło: Ford

Ford Ranger – silniki, moc

Podstawowa jednostka, z jaką oferowany jest Ranger, to dwulitrowy diesel EcoBlue o mocy 170 KM. W ofercie są także podwójnie doładowane diesle 2.0 EcoBlue o mocy 205 oraz 210 KM, przy czym ten ostatni występuje w wersji Raptor. Jeśli to dla kogoś za mało, może wybrać silnik wysokoprężny 3.0 EcoBlue 240 KM z pojedynczą turbiną. Wersja Raptor dostępna jest także z silnikiem benzynowym 3.0 EcoBoost rozwijającym moc 292 KM. Najnowsza w gamie Rangera jest hybryda typu plug-in (PHEV), oparta na jednostce benzynowej 2.3 EcoBoost, o mocy 281 koni mechanicznych.

Ford Ranger – cena

Ponieważ największym wzięciem w Polsce cieszy się Ranger z podwójną kabiną czterodrzwiową, skupimy się na cenach tej odmiany. Stawkę otwiera wersja XL AWD 2.0 EcoBlue 170 KM ze skrzynią manualną, w cenie 206 702 zł. Wariant 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 205 KM kosztuje od 245 508 zł (Trenor e-AWD), do 266 234 zł (Wildtrak X e-AWD). Mocny, trzylitrowy diesel EcoBlue Turbo 240 KM wyceniony został od 216 848 zł (Wildtrak e-AWD), do 391 940 zł za bojowo wyglądającą odmianę MS-RT e-AWD. Nowa wersja Rangera, czyli hybryda plug-in (PHEV) 2.3 EcoBoost 281 KM kosztuje od 291 258 zł (XLT e-AWD), przez 296 559 zł (Wildtrak e-AWD), po 329 622 zł za topowy wariant Stormtrak e-AWD.

Źródło: Ford

Ford Ranger – wrażenia z jazdy

Hybrydowy Ranger z wtyczką, to pikap o potężnej mocy, wynoszącej 281 koni mechanicznych i maksymalnym, łącznym momentem obrotowym 697 Nm. Mocniejszy jest w tym modelu już tylko Raptor z benzynowym silnikiem 3.0 V6 Twin-Tubo 292 KM. Ranger PHEV ma silnik benzynowy 2.3 EcoBoost oraz umieszczony z przodu silnik elektryczny o mocy 75 kW, Bateria ma pojemność netto 11,8 kWh, co według danych producenta pozwala na przejechanie na prądzie dystansu ok. 43 kilometrów. Zużycie energii według WLTP jest na poziomie 45 kWh/100 km, zaś zużycie paliwa według danych homologacyjnych jest na poziomie 3,1 – 3,2 l/100 km. Emisja CO2 mieści się w przedziale 70-72 g/km.

Źródło: Ford

Napęd hybrydowy oparty jest na modułowej przekładni hybrydowej MHT, dzięki której możliwe jest płynne przełączanie trybów jazdy. Efektywność jazdy umożliwia specjalnie zaprojektowane sprzęgło, dzięki któremu możliwe jest automatyczne odłączanie i włączanie jednostki benzynowej. Silnik elektryczny dostarcza dodatkowy moment obrotowy w razie potrzeby, podczas jazdy w trudnym terenie bądź podczas holowania ciężkiej przyczepy. Ranger PHEV ma także najnowszy system e-AWD z blokadą tylnego dyferencjału oraz dwustopniową skrzynią rozdzielczą.

Źródło: Ford

Podczas jazd testowych, obejmujących drogi lokalne, odcinki leśne oraz prawdziwie błotniste oraz szutrowe odcinki, mieliśmy okazję przekonać się, jak wszechstronnym autem jest Ranger w wersji PHEV i jak dzielnie radzi sobie w trudnych warunkach. To auto jest tak skonfigurowane, że wybacza błędy nawet kierowcom, którzy w dziedzinie off-road'u są prawdziwymi amatorami. Duża moc i dobrze skonfigurowane tryby jazdy sprawiają, że jazda tym autem w każdych warunkach jest bezstresowa. To świetna oferta dla osób aktywnych, potrzebujących mocnego auta, którym może podróżować także rodzina ze sporym bagażem oraz dla wszelkiego rodzaju służb, potrzebujących pikapa o dużej funkcjonalności i wysokich zdolnościach terenowych.

Szczegółowa ocena auta: Ford Ranger IV P703

Osiągi i ekonomia
10/10
Przestrzenność wnętrza
10/10
Komfort podróżowania
10/10
Wyposażenie
10/10
Cena
7/10
Własności jezdne
10/10

Tagi