Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Hyundai i30 1.5 DPI: kompakt godny uwagi

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
18 Sie '20 (aktualizacja 19 Lut '21)
Hyundai i30 1.5 DPI: kompakt godny uwagi  Źródło: IBRM Samar

W 2020 roku popularny, koreański kompakt przeszedł face lifting, głównie przedniej części nadwozia.

Hyundai i30 zadebiutował w 2007 roku jako kompaktowy hatchback i kombi. Od początku był spokrewniony technicznie z modelem Kia Cee’d. Druga generacja auta zaprezentowana została w 2011 roku, a trzecia weszła na rynek w 2017 roku. Tym razem oprócz hatchbacka i kombi, w 2018 roku pojawiła się odmiana fastback z pięciodrzwiowym nadwoziem. Do naszej redakcji trafił odświeżony hatchback.

Styl

W ramach face-liftingu Hyundai otrzymał m.in. przeprojektowany przedni zderzak i wzór atrapy chłodnicy, jak również nowe reflektory LED ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery "V". Na uwagę zasługuje ponadto m.in. seria N Line, która od teraz będzie dostępna dla wszystkich wersji nadwoziowych Hyundaia i30. Dotychczas odmiany N Line nie można było zamówić w przypadku kombi.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Napęd

Bazową jednostką dla Hyundaia i30 po modernizacji jest zupełnie nowy silnik benzynowy 1.5 DPI o mocy 110 koni mechanicznych, który współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Ponadto do napędu auta przewidziano jednostki: 1.0 T-GDi 120 KM oraz 1.5 T-GDi 160 KM, jak również wysokoprężne odmiany 1.6 CRDi o mocy maksymalnie 115 lub 136 koni mechanicznych. Mocniejszy silnik benzynowy występuje w połączeniu z 48-woltowym układem hybrydowym (tzw. mild hybrid). 

Hyundai i30Źrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Opisywany model to typowe, przeciętne auto kompaktowe, jakich w tym segmencie wiele. Trudno mu coś zarzucić, ale też niczym specjalnym się nie wyróżnia. Długość Hyundaia i30 wynosi 4340 mm, szerokość 1795 mm, wysokość 1455 mm, zaś rozstaw osi 2650 mm. Pojemność bagażnika w wersji hatchback - 395 litrów - jest w tym segmencie dobrym wynikiem.

Hyundai i30Źrodło: IBRM Samar

Technologia

W Hyundaiu i30 może być zastosowany ekran dotykowy o przekątnej od 8 do 10,25 cala. Ten drugi oferowany jest z pakietem Navi, z systemem aktualizacji danych MapCare, który umożliwia korzystanie z bezpłatnych usług LIVE firmy Hyundai, działających w czasie rzeczywistym. Są także aplikacje Android Auto i Apple Carplay oraz ładowarka indukcyjna do bezprzewodowego ładowania telefonu. Auto wyposażone jest także w asystenta zapobiegania zderzeniu czołowemu (FCA).

Hyundai i30Źrodło: IBRM Samar

Jazda

Kompakt rodem z Korei Południowej i produkowany w Czechach, jest przyzwoitym autem, nie wywołującym jednak wielkich emocji. Testowany egzemplarz w specyfikacji wyposażenia Comfort z silnikiem 1,5 DPI 110 KM poruszał się niemrawo i niechętnie, zaś dźwięk wydawany przez układ napędowy był mało przyjemny dla ucha. Sprint do setki zajmował mu aż 12,3 s., zaś prędkość maksymalną osiągał na poziomie 187 km/h. Średnie zużycie paliwa według producenta wynosi 8,3 l/100 km i jest to wiarygodne, gdyż w naszym teście auto zużywało średnio 8,5 l/100 km.

Hyundai i30Źrodło: IBRM Samar

Koszty

Chętni na Hyundaia i30 hatchback 5d w podstawowej wersji wyposażenia Classic Plus, z bazowym, wolnossącym silnikiem benzynowym 1,5 DPI 110 KM i skrzynią manualną, przygotować muszą minimum 72 400 zł. Atrakcyjna odmiana N Line ze 120 konną jednostką napędową 1.0 T-GDI 120 KM, to wydatek rzędu 97 400 zł. Topowa specyfikacja Premium plus napęd mild hybrid składający się z silnika benzynowego 1.5 T-GDI 160 KM oraz akumulatora 48 woltowego, to koszt 115 400 zł. Z silnikiem diesla 1.6 CRDI Hyundaia i30 Comfort wyceniono na 100 600 zł.

Hyundai i30Źrodło: IBRM Samar

Podsumowanie

Segment aut kompaktowych należy do najliczniej obsadzonych i Hyundai i30 nie ma na rynku łatwo. Do jego rywali należą m.in. takie auta, jak bliźniacza Kia Ceed oraz Toyota Corolla, Mazda 3, Volkswagen Golf, Skoda Scala, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308 czy Seat Leon. 

Hyundai i30 to bez wątpienia przyzwoity kompakt, choć emocje wzbudza jedynie w usportowionej wersji N. Auto przyzwoicie wygląda, poprawnie jeździ i ma wszystko to, co mieć powinno. Brakuje jednak polotu, charakteru. To jedno z tych aut, które mijasz i natychmiast o nim zapominasz. Cena egzemplarza testowego wyniosła 90 100 zł. Dla porównania, za podobną kwotę można kupić np. nowego Leona IV generacji z silnikiem 1,5 TSI 150 KM, w bogatej wersji Excellence. Hyundai i30 jest kompaktem przeciętnym, a jego ceny na tle rywali nie są zbyt konkurencyjne. Atutem jest natomiast pięcioletnia gwarancja podstawowa i na lakier i 144 miesiące na perforację nadwozia. 

zdjęcia: Krzysztof Panek

Podziel się ze znajomymi