Peugeot 508 SW PHEV: efektowny i efektywny
Średnia ocena6.3
6.3Śr. ocena
Flagowy model Peugeota zaprezentowany został podczas salonu samochodowego w Genewie w 2018 roku. W Polsce auto oferowane jest od 2019 roku. Na praktyczną odmianę kombi trzeba było poczekać kilka miesięcy.
Peugeot 508 pierwszej generacji, pojawił się w sprzedaży w 2011 roku, jako następca modelu 407 oraz większego 607. Pierwsza 508-ka bazowała na tej samej płycie podłogowej, co Citroen C5 i korzystała z tych samych rozwiązań technicznych. Interesująca była uterenowiona, hybrydowa odmiana kombi RXH, z napędem na cztery koła.
Druga generacja modelu, mimo debiutu w 2018 roku, do sprzedaży w Polsce weszła wiosną 2019 roku, zaś na wersję kombi oznaczoną SW, trzeba było poczekać do lata ub.r. Jesienią 2019 roku do oferty Peugeota weszła 508-ka w hybrydowej odmianie plug-in (PHEV), czyli ładowana z gniazdka. Koncern PSA długo kazał czekać na nową 508-kę, jednak warto było, gdyż auto jest piękne i dopracowane. Nie należy przy tym do tanich pojazdów i celuje ambitnie, gdyż w segment premium.
Styl
Stylistyka to mocna strona Peugeota 508 i przyznają to nawet najwięksi malkontenci. Na uwagę zwracają nowoczesne reflektory przednie, połączone z pionowymi, wąskimi i długimi kloszami kierunkowskazów przednich, przypominającymi ostre kły, co wygląda ultranowocześnie i nadaje autu dynamiczny wygląd. Celem producenta było zerwanie ze stereotypem segmentu, czyli czterodrzwiowym sedanem. To już jednak nic nowego, gdyż w takich wersjach oferowane są: Opel Insignia II czy Skoda Superb. Nie mniej atrakcyjnie prezentuje się kombi, noszące oznaczenie SW. Widać w nim jednocześnie i elegancję i sportowy styl, co razem bardzo dobrze się komponuje.
Sylwetka auta, gdy patrzymy na nie z boku, jest bardzo dynamiczna i nowoczesna. Interesująco prezentują się wąskie, poziome światła tylne, w których umieszczono elementy świetlne w postaci ukośnych linii led. Peugeot 508 to bardzo ładny i nowoczesny samochód, który wzbudza zainteresowanie wszędzie tam, gdzie się pojawi. I trudno się dziwić, gdyż Francuzi wykonali kawał dobrej roboty, łącząc elegancję i sportowy styl plus futurystyczną stylistykę.
Napęd
Peugeot 508 oferowany jest z silnikiem benzynowym PureTech o pojemności 1,6 litra, w dwóch wariantach mocy: 180 i 225 KM. Diesle, z którymi występuje największy osobowy Peugeot, to 1,5 BlueHDI 130 KM oraz 2,0 BlueHDI 163 KM i 177 KM. Najmocniejszy silnik wysokoprężny dostępny jest jedynie w topowej odmianie GT Line. Na uwagę zasługuje hybrydowa odmiana typu plug-in, składająca się z silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM oraz 110 konnego silnika elektrycznego. Peugeot 508 PHEV dysponuje łączną mocą 225 KM.
Funkcjonalność
Wymiary Peugeota 508 SW PHEV wynoszą 4778 mm, 1859 mm szerokości i 1420 mm wysokości. Standardowa pojemność bagażnika wynosi 530 litrów. Jest to bardzo dobry wynik, zaś z aut konkurencyjnych jedynie Opel Insignia Sports Tourer ma większy bagażnik (560 litrów). Nieco miejsca zajmuje sama ładowarka sieciowa do baterii, ale w normalnych warunkach właściciel pojazdu może ją przecież trzymać we własnym garażu bez konieczności wożenia.
Peugeot 508 ma obszerne przednie fotele z certyfikatem jakości AGR, który jest przyznawany za ergonomię i zakres regulacji. Można więc wybrać elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele z pamięcią ustawień i wielopunktowym masażem, a także z ośmioma poduszkami pneumatycznymi. Zastosowanie tego rodzaju foteli, to bez wątpienia konsekwencja zakupu niemieckiej marki Opel przez francuski koncern PSA. Bogatsze odmiany Opli mają bowiem ww. fotele od dawna.
Technologia
Model 508 SW jest wyposażony w rozliczne technologie pokładowe i systemy wspomagania najnowszej generacji. Zwiększać mają one poziom bezpieczeństwa podczas manewrowania i umożliwiają szybszą ocenę sytuacji oraz reagowanie z większym wyprzedzeniem na to, co dzieje się na drodze. Kamera na podczerwień systemu Night Vision umożliwia wykrywanie pieszych lub zwierząt podczas jazdy w nocy lub przy ograniczonej widoczności. Obraz, któremu towarzyszy sygnał ostrzegawczy jest wyświetlany w polu widzenia kierowcy, na cyfrowym zestawie zegarów i wskaźników.
Na 10 calowym, dotykowym ekranie samochodu można wyświetlać swoje ulubione aplikacje, korzystając z funkcji Mirror Screen, a za pomocą ładowarki pod środkową konsolą doładować smartfona. Nawigacja 3D online z funkcją poleceń głosowych ułatwia podróżowanie, dzięki korzystaniu z usług TomTom i wyświetlaniu w czasie rzeczywistym wszelkich istotnych informacji na trasie. Za pośrednictwem Peugeot i-Cockpit Amplify, można spersonalizować oświetlenie ambientowe i dostosować tryb jazdy i ustawienia aktywnego zawieszenia do własnych potrzeb czy upodobań. Charakterystyczny i-cockpit Amplify Peugeota, to oprócz sześciokątnej kierownicy, także zegary umieszczone nad kierownicą, naprzeciwko wzroku kierowcy, co sprawia, że wyświetlacz head-up jest tutaj po prostu zbędny.
W pakiecie Safety dostępne są systemy wspomagania prowadzenia, w tym automatyczne hamowanie Active Safety Brake z funkcją ostrzegania o przekroczeniu bezpiecznej odległości – Distance Alert, system aktywnego monitorowania pasa ruchu, ostrzegający również przed niekontrolowanym zjazdem na pobocze oraz funkcja rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości. Pakiet Safety Plus oferuje dodatkowo aktywny system monitorowania martwego pola, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczne przełączanie świateł drogowych oraz funkcję rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych, które mają pozwalać na przewidywanie rozwoju sytuacji na drodze.
Z kolei Pakiet Drive Assist Plus umożliwia jazdę 508-ką w trybie półautonomicznym. Wbudowany w przedni zderzak radar i kamera w górnej części przedniej szyby współpracują automatycznie z adaptacyjnym tempomatem z funkcją Stop&Go. Funkcja dostosowuje prędkość samochodu do prędkości auta jadącego z przodu tak, aby zachować stałą odległość. Dodatkowo dostępny jest system utrzymywania środka pasa ruchu, który sprawdza, czy samochód jedzie pasem ruchu wybranym przez kierowcę. Technologia Full Park Assist pozwala natomiast na w pełni automatyczne wykonywanie manewrów parkowania równoległego i prostopadłego.
Jazda
508-ka SW w specyfikacji wyposażenia GT, silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM, a także silnikiem elektrycznym o mocy 110 KM (łączna moc układu to 225 KM) wyposażona jest w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów e-EAT i według danych katalogowych przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,2 sekundy, przy czym średnio spalać ma 1,3 l/100 km. Jeżeli jednak nie korzystamy z auta tylko w celu dojazdu do pracy w mieście i nie ładujemy codziennie baterii z gniazdka to tą ostatnią liczbę, jak w każdym PHEV-ie, możemy zestawić tylko z bajkami Andersena.
Normalne użytkowanie mieszane miasto/trasa zapewnia, według naszego testu, spalanie 6,7 l/100 km, co samo w sobie nie jest złym wynikiem, ale pokazuje jak bardzo wprowadzani są w błąd przyszli użytkownicy tego typu pojazdów. Sama jazda daje bardzo pozytywne odczucia – auto zachowuje się przewidywalnie i jest bardzo komfortowe, ale są to głównie odczucia kierowcy, który ma dodatkową stabilizację podczas trzymania kierownicy. Pasażerowie narzekać mogą na kołysanie w zakrętach i nierównościach. Coś co w założeniu ma poprawiać komfort wydaje się, że nie do końca zdaje egzamin w wersji która posiada dodatkowy ciężar baterii. Warto bowiem wspomnieć, że wersja PHEV jest cięższa od standardowej aż o około 300 kg. To znacząca wartość wpływająca na zachowanie się zawieszenia – nie jest to aż tak odczuwalne podczas jazdy miejskiej, ale kręte mazurskie drogi wykazały mankamenty w tej materii.
Czas ładowania ze zwykłego domowego gniazdka 230V wynosi równo 7 godzin, co przy pojemności baterii na poziomie 11,6 kWh pozwala na swobodne przejechanie w trybie elektrycznym nawet powyżej 40 kilometrów (przy sprzyjających warunkach pogodowych). Auto w trybie elektrycznym porusza się nie tylko cicho ale i żwawo, zdecydowanie lepiej niż podczas jazdy wyłącznie na silniku benzynowym, gdy czasami ma się wrażenie, że pojemność 1.6 litra jest nieco za mała jak na masę pojazdu. Przy spokojnej jeździe współpraca z automatyczną skrzynią biegów jest wzorowa, nie odczuwa się żadnych szarpnięć a przyspieszanie następuje płynnie.
Koszty
Francuski producent chce pozycjonować model 508 w segmencie premium. Niestety ceny auta są w związku z tym wysokie, a model ten jest droższy np. od swojej niemieckiej konkurencji w segmencie. Bazowa odmiana Active z silnikiem benzynowym 1,6 180 KM i automatyczną skrzynią 8 EAT, wyceniona została na 138 100 zł. Mocna i dobrze wyposażona, usportowiona wersja GT z 225 konnym benzyniakiem, to już jednak wydatek minimum 184 500 zł. Testowana przez nas 508-ka SW w specyfikacji wyposażenia GT, silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i mocy 180 KM, a także silnikiem elektrycznym o mocy 110 KM (łączna moc układu to 225 KM) to koszt 205 700 zł. Lista opcji podstawowych jest dość mocno rozbudowana więc nie ma konieczności znacznego uszczuplania swojego budżetu na zakup czegokolwiek z listy dodatkowej.
Podsumowanie
Całościowo ocena Peugeota 508 SW w hybrydowej wersji Plug-In jest na plus. Auto dostarczyło dużo pozytywnych emocji, a także zapewniło komfortową jazdę z całkiem pokaźną porcją bagażu. Można spodziewać się, że dotychczasowy wynik pierwszych 8 miesięcy 2020 roku, który dał aż 79 sztuk rejestracji modelu 508 w wersji PHEV do końca roku zwiększy się grubo powyżej 100 sztuk. A już teraz zelektryfikowana odmiana stanowi blisko 11 proc. całkowitej liczby rejestracji modelu 508.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Rynkowi konkurenci Peugeota 508 SW, to tacy gracze segmentu D, jak: Volkswagen Passat Variant, Opel Insignia Sports Tourer, Ford Mondeo kombi, Renault Talisman Grandtour, Skoda Superb kombi czy Mazda 6 kombi. Jednak nie wszystkie z wymienionych modeli oferowane są z napędem hybrydowym. Skoro Peugeot mierzy w grupę aut premium, to rywalami 508 teoretycznie są także BMW serii 3, Mercedes klasy C oraz Audi A4. Czy jednak na pewno francuska nowość może się równać z tą ostatnią trójką? Naszym zdaniem Peugeot 508 SW PHEV to dopracowane i atrakcyjne auto, które będzie cieszyło oko ale nie tylko... Opisywane auto świetnie sprawdzi się w rodzinie, zaś napęd typu plug-in pozwoli ekonomicznie użytkować je na krótkich odcinkach, np. na dojazdy do pracy.