Volkswagen ID.3 zaprezentowany w Polsce
Średnia ocena6.5
6.5Śr. ocena
Elektryczny ID.3 to pierwszy model skonstruowany na modułowej platformie MEB Volkswagena. Umieszczony z tyłu silnik w wersji dostępnej w chwili rozpoczęcia sprzedaży ma moc 204 KM. W 2021 w ofercie pojawi się słabsza wersja o mocy 146 KM.
Model ID.3 rozpoczyna wielki rozdział w historii Volkswagena. Modułowa platforma MEB, na której zbudowano to elektryczne auto, tworzy techniczną podstawę wielkiej ofensywy Volkswagena w dziedzinie elektrycznych aut i umożliwia skonstruowanie na niej kolejnych modeli tego rodzaju. Platforma MEB pozwala wykorzystać wszystkie zalety elektrycznego napędu u2013 dzięki niej ID.3 wyróżnia się obszernym wnętrzem, dobrymi właściwościami jezdnymi oraz zasięgiem wynoszącym blisko 549 km (według WLTP). Podczas dalekich podróży zaletą okaże się z kolei możliwość szybkiego naładowania akumulatora.
STYL
Nowoczesny, a nawet nieco futurystyczny design, to pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, gdy patrzymy na Volkswagena ID.3. Sylwetka auta jest opływowa, linie nadwozia miękkie, a cała sylwetka kompaktowa i zwarta. Pojazd ma dobre proporcje, a w jego stylistyce nie zastosowano żadnych zbędnych upiększeń. Jednobryłowe nadwozie symbolizować ma, że ID.3 zbudowano „wokół pasażerów”, że to właśnie oni są w jego wnętrzu najważniejsi. Zwisy nadwozia są krótkie, a kabina długa, ponieważ osie auta zostały od siebie mocno oddalone u2013 ich rozstaw wynosi 2765 mm, czyli jest niemal tak duży jak rozstaw osi Passata. Pod kabiną, w podłodze umieszczono płaski akumulator o dużej pojemności. Inne komponenty również zajmują niewiele miejsca: silnik znajduje się przy tylnej osi, a chłodnicę i elementy układu klimatyzacji zamontowano z przodu.
Z przodu, pośrodku, zamiast tradycyjnego „grilla” znajduje się logo marki. Powietrze chłodzące urządzenia składające się na układ napędowy przedostaje się przez specjalny otwór w zderzaku osłonięty kratką z sześciokątnym wzorem, tzw. plastrem miodu. Najbardziej wyrazistym elementem przodu nadwozia są duże reflektory przypominające ludzkie oczy. Seryjnie montuje się reflektory LED, w ramach pakietu Design są dostępne natomiast IQ. Light z matrycowymi reflektorami LED generującymi sterowane inteligentnie światło drogowe. Poruszane elektrycznie moduły tych reflektorów wyglądają jak źrenice, przez znajdujące się w ich obudowie otwory przypominające kształtem plaster miodu emitowane jest światło do jazdy dziennej, jego źródłem są też świetlne obramowania reflektorów. Jeśli regulowane światła drogowe są włączone, świeci się również diodowa listwa z przodu nadwozia. Jeszcze przed uruchomieniem silnika moduły reflektorów zaczynają pełnić funkcje komunikacyjne u2013 obracają się i otwierają jak oczy, witając w ten sposób kierowcę.
Zastosowane w ID.3 koła są duże, a szeroki słupek dachowy C to klasyczna cecha stylistyczna modeli Volkswagena. Karoseria poniżej linii okien została lekko zaokrąglona, z kolei przeszklona część nadwozia kończy się z tyłu dużym spojlerem. Czarny dach, którego stylistyczną kontynuację stanowi również czarna powierzchnia na masce tuż poniżej przedniej szyby oraz ciemne listwy przy progach sprawiają, że ID.3 widziany z boku wydaje się niższy. Czerń dominuje również na pokrywie bagażnika, znajdująca się na niej szyba jest wąska, co sprawia, że z tyłu ID.3 wydaje się szerszy. Tył auta tworzy przemyślaną plastycznie całość, a dyfuzor u dołu stanowi jego zgrabne zakończenie. W lampach z tyłu także znajdują się diody LED. W ramach opcji dostępna jest druga wersja kierunkowskazów u2013 ich światła rozbłyskują od środka lamp ku ich krawędziom. Światło hamowania ma (standardowo) rzucający się w oczy kształt litery „X”.
Do sprzedaży w Europie ID.3 wchodzi z sześcioma kolorami nadwozia do wyboru. Ich nazwy to Biały Glacier metalik, Turkus Makena metalik , Szary Manganese metalik, Szary Moonstone, Srebrny Scale metalik i Niebieski Stonewashed metalik. W modelu podstawowym kolorystyczną przeciwwagę dla nich stanowią czarne: dach, listwy przy progach i elementy zderzaków. Volkswagen oferuje do wyboru dwa stylistyczne pakiety wystroju nadwozia, co oznacza, że dach może mieć połysk srebra lub miedzi. Inne elementy tych pakietów to nakładki na progi, elementy zderzaków w kolorze Grey tech metallic i folia ze wzorem „honeycomb” na słupkach dachowych C.
NAPĘD
Volkswagen ID.3 pojawia się na europejskich rynkach w wersjach Pro Performance i Pro S. Różnią się one pojemnością akumulatorów. W ID.3 Pro Performance zastosowano akumulator o pojemności użytkowej wynoszącej 58 kWh, co po naładowaniu do pełna pozwala na pokonanie do 426 km (wg WLTP). Elektryczny silnik osiąga moc 204 KM i moment obrotowy 310 Nm. Samochód przyspiesza do 100 km/h w czasie 7,3 sekundy, a jego średnie zużycie energii wynosi 15,4 do 16,8 kWh na 100 km (wg WLTP). W niedługim czasie na rynku pojawi się druga wersja ID. Pro z silnikiem o mocy 146 KM. ID.3 Pro S ma akumulator gromadzący energię o wartości 77 kWh, maksymalny zasięg tego modelu wynosi 549 km (wg WLTP) u2013 wystarczająco dużo nawet na urlopowe podróże. Silnik tej wersji ID.3 również osiąga moc 204 KM i moment obrotowy wynoszący 310 Nm. Przyspieszenie do prędkości 100 km/h zajmuje autu 7,9 sekundy. Według cyklu WLTP ID.3 Pro S potrzebuje przeciętnie od 15,9 do 16,5 kWh na 100 km.
Elektryczną jednostkę napędową umieszczono w ID.3 ponad tylną osią w pobliżu środka kół, przekazuje ona moment napędowy do 1-stopniowej przekładni z mechanizmem różnicowym. Silnik pracuje tak cicho, że na zewnątrz niemal go nie słychać. Dlatego dopóki samochód nie rozpędzi się do 30 km/h syntetyczny dźwięk elektrycznego silnika wydobywa się z głośnika, ostrzegając przechodniów o nadjeżdżającym pojeździe. Silnik ID.3 jest nieduży i stosunkowo lekki u2013 waży mniej niż 90 kg, łącznie ze skrzynią biegów i oprzyrządowaniem elektronicznym, z którymi tworzy jeden blok. Elektroniczny moduł zamienia prąd stały z akumulatora w przemienny wykorzystywany przez silnik, podczas rekuperacji sytuacja jest odwrotna. O tym, czy auto ma odzyskiwać energię decyduje sam kierowca zwalniając prawy pedał i wybierając odpowiednią pozycję dźwigni. Jeśli wybierze położenie D (Drive), samochód najczęściej będzie poruszał się w tzw. trybie żeglowania u2013 silnik, do którego nie dopływa energia elektryczna będzie pracował na wolnych obrotach. Dźwignia w pozycji B (Brake) oznacza, że elektryczny silnik występuje w roli generatora i przekazuje energię do akumulatora. Dzieje się tak również w czasie hamowania u2013 od opóźnienia wynoszącego około 0,3g, a więc w najczęściej spotykanych sytuacjach, elektryczny silnik samodzielnie wykonuje ten manewr. Dopiero powyżej tej wartości do działania dodatkowo przystępują hydrauliczne hamulce przy kołach, samo przejście z jednego systemu na drugi jest niemal niezauważalne.
Napęd na tylne koła i konstrukcja modeli ID.3 stwarzają warunki do dynamicznej jazdy u2013 akumulator o dużej pojemności znajduje się między osiami w najniższym miejscu samochodu, a rozłożenie masy u2013 w każdej wersji ID.3 u2013 oscyluje wokół optymalnej wartości 50:50 procent. W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, w tylnym złożoną konstrukcję pięciowahaczową. Chociaż ID.3 ma duże koła, które siłą rzeczy zajmują sporo miejsca w nadkolach, jego średnica zawracania wynosi tylko 10,2 metra.
ŁADOWANIE
Wraz z debiutem ID.3 Volkswagen wprowadza na rynek pod nazwą We Charge szeroki pakiet usług umożliwiających wygodne ładowanie akumulatorów elektrycznych aut. Pakiet ten zawiera rozwiązania dopasowane do każdej sytuacji u2013 gdy samochód jest zasilany z domowej instalacji, z publicznie dostępnej ładowarki w mieście lub podczas dalekiej podróży. Wygodny dostęp do systemu ładowania zapewnia aplikacja We Connect. Korzystając z usług oferowanych przez Volkswagena właściciele ID.3 mogą zasilić swój samochód z domowego gniazdka prądem pochodzącym z odnawialnych źródeł (certyfikowany prąd od Polenergii). Najlepiej używać w tym celu nowego wallboxa ID. Charger oferowanego przez Volkswagena. Jest on dostępny w trzech wersjach, moc każdej z nich wynosi do 11 kW. Wallbox umożliwia naładowanie do pełna pustego akumulatora w czasie od 6 do 7,5 godziny (zależnie od modelu). Podstawowa odmiana ładowarki ID. Charger kosztuje dzisiaj 1729 zł, modele ID. Charger Connect i ID. Charger Pro mogą być sterowane przy pomocy smartfona poprzez aplikację We Connect.
Ładując akumulator modelu ID.3 na publicznej stacji należy skorzystać z seryjnego przewodu typu Mode 3. We Charge zapewnia w tym wypadku dostęp do jednej z największych sieci w Europie, obejmującej ponad 150.000 publicznych punktów ładowania. Można z nich korzystać posługując się kartą We Charge. Klienci mogą wybierać spośród trzech taryf, zależnie od intensywności z jaką eksploatują samochód. ID.3 jest wyposażany fabrycznie w gniazdo CCS (Combined Charging System) umożliwiające zasilanie akumulatorów również prądem stałym (DC). W wypadku ID.3 Pro Performance moc ładowania prądem DC może wynosić do 100 kW. W ID.3 Pro S jest to 125 kW u2013 w ciągu pół godziny poziom naładowania akumulatora można zwiększyć z 5 do 80 procent, co wystarczy do przejechania 350 km. Poprzez firmę IONITY Volkswagen uczestniczy w budowie europejskiej sieci stacji szybkiego ładowania u2013 ma ich być docelowo 400, a usytuowane będą wzdłuż autostrad. Osoby korzystające z usług We Charge mogą na stacjach IONITY ładować akumulatory energią elektryczną w cenie 1,39 zł za 1 kWh.
Koncern Volkswagen wraz ze swoimi partnerami zamierza do 2025 roku zainstalować w Europie łącznie 35 tys. punktów ładowania akumulatorów, wiele z nich jest ogólnodostępnych. Do tego należy doliczyć przenośne tzw. szybkie ładowarki oferowane przez Volkswagen Group Components. Można je ustawić wszędzie tam, gdzie w danej chwili jest taka potrzeba, np. podczas dużych imprez masowych. Po przyłączeniu do sieci niskiego napięcia stają się one stałymi punktami, a dzięki technologii szybkiego ładowania prądem o mocy do 150 kW można z nich zasilać jednocześnie dwa elektryczne samochody.
TECHNOLOGIA
Na desce rozdzielczej Volkswagena ID.3 nie ma klasycznych przycisków i włączników, dzięki czemu wydaje się ona stylistycznie czysta i nowoczesna. Przed kierowcą znajduje się niewielki ekran o przekątnej 5,3 cala, jego funkcjami steruje się przy pomocy dotykowego pola znajdującego się na seryjnej, wielofunkcyjnej kierownicy. Najważniejsze informacje zawarto pod trzema polami, są wśród nich dane o stopniu naładowania akumulatora i o zasięgu. Duży przełącznik po prawej stronie ekranu służy do sterowania trybami jazdy oraz uruchamia blokadę parkowania. Pole po lewej stronie kierownicy zawiera włączniki świateł, w wypadku reflektorów jest dostępna funkcja automatycznego włączania. Pośrodku tablicy rozdzielczej znajduje się zwrócony nieznacznie ku kierowcy dotykowy ekran systemu multimedialnego u2013 jego przekątna wynosi 10 cali, jest więc duży jak tablet. Za jego pośrednictwem kierowca uruchamia i zarządza wszelkimi funkcjami z zakresu komunikacji telefonicznej, nawigacji, rozrywki, systemów asystujących i ustawień auta; ekran startowy kierowca może skonfigurować zgodnie z własnymi preferencjami. Pod ekranem znajdują się pola służące do regulacji głośności i temperatury.
Elektrycznego Volkswagena wyposażono seryjnie w system naturalnej obsługi głosowej „Cześć ID.” Auto reaguje na polecenia głosowe wydawane przez kierowcę i pasażera zawierające frazy i pojęcia z codziennego języka. Nowością w ID.3 jest opcjonalny wyświetlacz przezierny (element pakietu Infotainment). Może on wyświetlać najważniejsze informacje na przedniej szybie samochodu, w tym strzałki nawigacji wskazujące kierunek jazdy. Kierowca widzi je tak, jakby zostały umieszczone w odległości od trzech do 10 metrów przed samochodem wpisując się w elementy rzeczywistej przestrzeni przed autem. Jeśli aktywny tempomat ACC regulujący odstęp od poprzedzającego samochodu lub system Travel Assist (opcja) są włączone, od pewnej określonej prędkości pojazd jadący przez ID.3 zostaje przedstawiony graficznie na wyświetlaczu w postaci świecącej linii.
Pakiet Infotainment i Infotainment Plus
Jeżeli klient zamówi pakiet Infotainment zamiast seryjnego radia otrzyma system multimedialny Discover Pro. Można go obsługiwać przy pomocy komend głosowych lub dotykowo, zawarty w nim system nawigacji posługuje się trójwymiarowymi planami dużej liczby miast. Drugim elementem pakietu Infotainment jest interfejs telefonu Comfort. Łączy on smartfona z anteną samochodową oraz umożliwia indukcyjne ładowanie, o ile smartfon dysponuje taką funkcją. Protokół Voice-over-LTE umożliwia szybkie nawiązanie połączenia i zapewnia jego wysoką jakość. Pakiet Infotainment Plus oprócz wyświetlacza przeziernego w technologii rzeczywistości rozszerzonej zawiera sprzęt audio z dwoma dodatkowymi głośnikami.
System nawigacyjny Discover Pro współpracuje z seryjną Online Connectivity Unit (OCU) ze zintegrowaną elektroniczną kartą SIM (eSIM). Służy ona zapewnieniu łączności, w tym także do szybkiego transferu danych z prędkością LTE. Jednostka OCU umożliwia korzystanie w ID.3 z usług skupionych w We Connect Start. Kierowca musi uruchomić ją wcześniej online za pomocą swojej karty Volkswagen ID, potem może korzystać z usług przez trzy lata. Najważniejsze z nich to funkcje nawigacyjne i wszelkie inne z nimi związane. Dzięki informacjom online kierowca jest na bieżąco informowany o sytuacji drogowej na wybranej trasie przejazdu i o ewentualnych utrudnieniach w ruchu. Dzięki możliwości aktualizacji map online stale mogą być dostępne nowe rodzaje informacji. Usługa „stacje ładowania” zapewnia bieżący dostęp do danych na temat znajdujących się w pobliżu punktów ładowania akumulatorów. Zawiera informacje na temat mocy ładowarek i cen energii elektrycznej dostępnej na stacjach, wskazuje też, czy w danym czasie punkt ładowania jest dostępny, czy zajęty przez inne auto. Jeśli kierowca zdecyduje się skorzystać z jednej ze wskazanych stacji, może wpisać ją jako cel nawigacji.
Ładowanie akumulatora przez smartfon
Do usług dostępnych w ramach We Connect Start, z których można korzystać mając na pokładzie seryjne radio Ready 2 Discover, należą możliwość zdalnego ładowania akumulatora i klimatyzacji wnętrza. Właściciele ID.3 mogą korzystać z tych funkcji za pomocą smartfona i bezpłatnej aplikacji We Connect ID. Na smartfonie ukazują się ponadto informacje o stanie naładowania akumulatora i zasięgu auta.
Wszechstronna łączność ID.3 z otoczeniem jest możliwa dzięki nowej platformie elektronicznej opracowanej przez Volkswagena. Komunikacja odbywa się w sposób przypominający stacjonarny serwer u2013 nie ma tu odrębnych sterowników do obsługi pojedynczych funkcji, urządzenie zaprojektowano jako wszechstronną platformę usług znacznie upraszczającą wymianę danych między działającymi w oparciu o nią systemami. Ta elastyczność ułatwia włączanie do systemu nowych pakietów danych. Najwyższym priorytetem jest bezpieczeństwo informacji, w tym także zabezpieczenie przed atakami z zewnątrz, dlatego nowe pakiety danych są poddawane skomplikowanym procesom autoryzacji. Do działania podstawowych funkcji niezbędnych podczas jazdy, jak praca układu napędowego czy hamulców, nadal wykorzystuje się odrębne komputery sterowniki.
Nowa platforma elektroniczna zawiera również nowy rodzaj hardwareu2019u, którego trzon tworzą dwa centralne komputery o wysokiej mocy obliczeniowej oznaczone skrótem ICAS (In Car Application Server). Spełniają one wiele zadań, które w innych modelach Volkswagena są wykonywane przez odrębne urządzenia sterujące. Pierwszy z dwóch komputerów ICAS łączy w sobie wiele odrębnych maszyn liczących. Steruje on niektórymi systemami asystującymi oraz funkcjami z dziedziny komfortu u2013 od otwierania drzwi, poprzez ustawianie fotela do sterowania światłem. Drugi centralny komputer zawiaduje systemem multimedialnym i wskaźnikami. Wykorzystuje modułową platformę multimedialną trzeciej generacji (MIB 3), działającą w licznych modelach Volkswagena.
Systemy asystujące montowane w ID.3 noszą wspólną nazwę IQ. Drive. Sprawiają one, że jazda jest przyjemniejsza i bardziej bezpieczna, a także pomagają uniknąć wypadku lub zmniejszyć jego skutki. W autach dysponujących najbogatszym wyposażeniem otoczenie monitorują umieszczone z przodu radar i kamera, dwa radary z tyłu, a także osiem czujników ultradźwiękowych.
FUNKCJONALNOŚĆ
Kabinę ID.3 zaprojektowano niczym open space, jest więc bardzo przestronna. Kierowca i pasażer siedzą dość wysoko, miejsca w aucie zajmuje się łatwo i wygodnie, a wyższa pozycja siedzeń sprawia, że widoczność ze środka jest bardzo dobra. Z tyłu miejsca jest tak dużo, jak w tradycyjnym samochodzie klasy średniej. Pojemność bagażnika wynosi standardowo 385 litrów, a po złożeniu dzielonego oparcia kanapy rośnie do 1.267 litrów (mierzone po dach). ID.3 Pro S jest homologowany dla czterech osób, wszystkie pozostałe wersje u2013 dla pięciu. Kabinę utrzymano w prostej stylistyce koncentrując się na tym, co najważniejsze. Tablica rozdzielcza składa się z kilku poziomów obniżających się stopniowo ku wnętrzu. W przeciwieństwie do rozwiązań stosowanych w tradycyjnych autach nie łączy się ona ze środkową konsolą u2013 konsola jest odrębnym elementem znajdującym się między przednimi fotelami. W ramach pakietu Design Plus dostępny jest panoramiczny dach o długości 130 cm i szerokości 111 cm, który sprawia, że do wnętrza ID.3 wpada mnóstwo światła. Elektrycznie regulowana osłona dachu zapobiega zbyt dużemu nagrzewaniu się kabiny.
We wnętrzu każdej wersji ID.3 dominuje kolor czarny. Fotele są dwukolorowe u2013 siedziska i główna część oparć kontrastują z resztą elementów fotela. Kolory siedzeń noszą nazwy Platinum Grey (opcja) i Dusty Grey Dark. W wypadku wnętrz Style i Style Plus do wyboru jest wiele kolorów. Dusty Grey Dark stwarza miłą atmosferę gościnnego pokoju, podłokietniki na drzwiach i górna część tablicy rozdzielczej w kolorze Safrano Orange zaznaczają mocniejsze akcenty. Obudowa ekranów, kierownica wraz z kolumną oraz skupiska elementów sterujących na drzwiach utrzymano w kolorze Electric White u2013 nadaje on wnętrzu ID.3 sterylny, niemal futurystyczny charakter.
WYPOSAŻENIE
W chwili rynkowego debiutu Volkswagen oferuje ID.3 Pro Performance i ID.3 Pro S w zdefiniowanych fabrycznie konfiguracjach. Zawierają one wyposażenie cieszące się wśród nabywców największą popularnością. Dzięki temu rozwiązaniu oferta staje się bardziej przejrzysta, a fabryka w Zwickau może szybciej zmontować zamówiony. ID.3 Pro Performance z akumulatorem o pojemności 58 kWh w chwili wprowadzenia na rynek będzie oferowany w pięciu fabrycznie skonfigurowanych wersjach. Podstawowa nosi nazwę ID.3 Life i zawiera pakiety Komfort i Infotainment. ID.3 Business ma dodatkowo pakiet stylistyczny Wnętrze, pakiet Design oraz pakiet Assistance. ID.3 Family jest bogatszy o pakiet Design Plus. ID.3 Style ma pakiet Komfort, Infotainment i Design Plus. Kolejny model u2013 ID.3 Pro Performance u2013 będzie miał wyposażenie podstawowe. Volkswagen ID.3 Pro S wyposażony w akumulator o pojemności 77 kWh w chwili wprowadzenia na rynek pojawi się w bogatej odmianie ID.3 Tour. Zawiera ona cztery pakiety w wersjach Plus: Komfort, Wnętrze, Infotainment i Systemy Asystujące, dochodzi do nich jeszcze pakiet Design (nie w wersji Plus). Drugi model ma wyposażenie podstawowe, wzbogacone o pakiet Wnętrze, jak w wypadku każdego ID.3 Pro S.
Już w podstawowej wersji ID.3 wyróżnia się bogatym wyposażeniem z dziedziny komfortu. Obok elementów wymienionych wyżej w jego skład wchodzą stylowe oświetlenie wnętrza w 10 kolorach do wyboru oraz tempomat. Seryjna klimatyzacja Air Care Climatronic jest połączona z systemem elektrycznego ogrzewania postojowego, które kierowca może uruchomić, jeśli samochód nie jest ładowany. Bezpieczeństwo bierne zwiększają system awaryjnego powiadamiania o wypadku oraz centralna poduszka powietrzna u2013 nowość w palecie modeli Volkswagena. Podczas uderzenia w bok auta poduszka ta zapobiega uderzeniu o siebie głów kierowcy i pasażera. Seryjne wyposażenie zawiera również radio Ready 2 Discover z funkcją DAB+ i z dwoma portami USB-C na konsoli środkowej. Funkcja App Connect umożliwia streaming za pośrednictwem smartfona. Nabywcy ID.3 mogą sparować swoje telefony z systemem multimedialnym w aucie poprzez aplikacje Apple Car Play dla iOS lub Android Auto dla Android i Mirror Link.
ID. Light, to seryjny element wyposażenia. Jest to wąski pas diod znajdujący się we wnętrzu auta pod przednią szybą zapewniający kierowcy wsparcie podczas jazdy. Po zajęciu miejsca w środku światło sygnalizuje, że samochód jest gotowy do jazdy. Jeśli ID.3 ma, zgodnie ze wskazówkami nawigacji, skręcić, światło „wędruje” odpowiednio w lewą lub w prawą stronę linii tworzonej przez diody. Jeżeli kierowca miałby w krytycznej sytuacji gwałtownie zahamować, ID. Light rozbłyśnie intensywnie czerwonym światłem. Podczas ładowania akumulatora od lewej ku prawej stronie linii diod przesuwa się zielone światło informując o stopniu naładowania akumulatora.
Centralna konsola w modelu z pakietem Komfort jest wyposażona w oświetlaną półkę na telefon komórkowy, pokrywę w formie rolety i dwa porty USB z tyłu. Fotel kierowcy i pasażera, a także kierownica są podgrzewane. Podgrzewanie mają również dysze spryskiwaczy szyb. Pakiet zawiera ponadto czujnik deszczu oraz system oświetlenia otoczenia pojazdu, który wyświetla na nawierzchni wzór plastra miodu. W skład pakietu Komfort Plus oprócz wymienionych wyżej elementów wchodzą klimatyzacja Air Care Climatronic z dwustrefową regulacją. Z kolei w bagażniku znajduje się ruchoma podłoga, którą można zainstalować na wysokości krawędzi bagażnika, by stworzyć pod nią schowek na przewód ładowania i inne drobne przedmioty.
Każdy oferowana wersja ID.3 (poza tymi z wyłącznie wyposażeniem standardowym), które w chwili rozpoczęcia sprzedaży pojawią się ze skonfigurowanym fabrycznie wyposażeniem, może być w ramach opcji wyposażony w pompę ciepła. Jest ona niezwykle efektywna, przez co bardzo przyczynia się do zwiększenia zasięgu elektrycznego ID.3. Innym opcjonalnym elementem jest system umożliwiający montaż bagażnika na rowery.
KOSZTY
Ceny Volkswagena ID.3 na starcie sprzedaży w Polsce, zaczynają się od 155 890 zł. Za tę kwotę można nabyć ID.3 w wersji Pro Performance. W specyfikacji Pro Performance Life auto kosztuje 164 490 zł, Pro Performance Business 178 190 zł, Pro Performance Style 178 990 zł, Pro Performance Family 182 890 zł, zaś Pro S 179 990 zł. Topowa odmiana Pro S Tour wyceniona została na 214 490 zł. Wszystkie wymienione odmiany ID.3, to auto z napędem 204 konnym. Na słabsze odmiany poczekamy do 2021 roku.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe