Dacia Sandero i Sandero Stepway III – nieco droższa, wciąż atrakcyjna
Rumuńska marka zaprezentowała trzecią generację swojego bestselleru sprzedażowego, jakim jest model Sandero. Ceny popularnego auta zaliczanego do segmentu B, zaczynają się w Polsce od 40 900 zł. Auto jest już dostępne w salonach, a my mieliśmy okazję sprawdzić co potrafi.
Trzecia generacja Sandero i Sandero Stepway, a także nowy Logan zdecydowanie zyskały na stylistyce. Wyraźnie zaznaczone nadkola nadają Sandero wyrazistego charakteru i współtworzą wrażenie solidności. Ogólne proporcje nadwozia nie zmieniły się - ma ono stosunkowo niewielkie rozmiary zewnętrzne, ale więcej miejsca w środku.
Atrakcyjnie prezentujące się, uterenowione Sandero Stepway można natychmiast rozpoznać z przodu po masce - bardziej wypukłej, z mocniejszymi przetłoczeniami. Wersja ta ma typowe cechy crossovera: większy prześwit, relingi dachowe z logo modelu, szerokie nakładki na nadkola i wzmocnienia w dolnej części drzwi wyróżniające się inną fakturą. Do tego dochodzą chromowane logo Stepway pod osłoną chłodnicy i wyraziste listwy nad światłami przeciwmgłowymi. Dodatkowo nowe Sandero Stepway zostało w standardzie wyposażone w relingi dachowe, które można szybko zmienić w mocowanie pod bagażnik dachowy.
Charakterystycznym wyróżnikiem trzeciej generacji Sandero jest to, że z przodu i z tyłu pojawia się nowy układ świateł w kształcie podwójnej litery Y, który będzie od teraz wyróżnikiem samochodów Dacii. Reflektory LED z funkcją automatycznego włączania świateł w standardzie we wszystkich poziomach wyposażenia zapewniają lepszą widoczność w nocy.
Sandero III zbudowano na modułowej platformie CMF, z której korzysta m.in. Renault Clio i Nissan Micra.
Duże zmiany we wnętrzu
Deska rozdzielcza Sandero została zaprojektowana bardziej ergonomicznie niż było to w przypadku poprzedniczki; użyto materiałów lepszej jakości, dzięki czemu wnętrze auta stało się przyjemne i bardziej nowoczesne. Miejsce kierowcy jest wygodne, fotele są regulowane w wielu kierunkach, kierownicę można ustawić w dwóch płaszczyznach.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sandero i Sandero Stepway mają obecnie bardziej pojemny bagażnik o pojemności 328 litrów oraz liczne, praktyczne schowki. Do obsługi radia, telefonu i nawigacji bezpośrednio ze smartfona Dacia oferuje system Media Control. Specjalny uchwyt w górnej części tablicy rozdzielczej pozwala na bezpieczne umieszczenie smartfonu. Informacje z systemów Media Display i Media Nav wyświetlane są na specjalnym, 8-calowym ekranie na środkowej konsoli.
Skromna oferta silnikowa
Gama jednostek napędowych nowego Sandero obejmuje wyłącznie jednostki benzynowe. Producent nie planuje stosowania w tym modelu silników wysokoprężnych. W przyszłości ma się natomiast pojawić bezemisyjne auto o nazwie Spring, które tak naprawdę będzie elektryczną wersją Sandero.
W ofercie Dacii znajdują się trzy silniki. Podstawowy to wolnossąca, trzycylindrowa jednostka SCe 65 o pojemności 1 litra, mocy 65 KM i momencie obrotowym 90 Nm. Zespolona z 5-stopniową skrzynią manualną, pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 16,7 s. To jednocześnie jedyny silnik, z którym nie jest oferowana odmiana Sandero Stepway.
Silniki z turbodoładowaniem również mają pojemność 1 litra i trzy cylindry. TCe 90 ma moc 90 KM i 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ten wariant współpracuje z 6-stopniową skrzynią manualną lub manualem lub bezstopniową automatyczną CVT. Na szczycie gamy znajduje się jednostka TCe 100 z fabryczną instalacją LPG, o mocy 100 KM oraz 170 Nm momentu obrotowego.
Do testu udostępniono nam Sandero ze 100-konnym silnikiem TCe z instalacją LPG oraz Sandero Stepway z 90-konną jednostką TCe. Auto z instalacją gazową powinno według producenta zadowolić się 6,6 litra LPG na 100 km. Nasz krótki test dowiódł, że Sandero potrzebuje ok. 8,8 litra gazu na przejechanie 100 km, co w dalszym ciągu jest dobrym wynikiem. Dwa zbiorniki na paliwo, 50-litrowy na benzynę plus 40-litrowy na autogaz, sprawiają, że zasięg auta bez tankowania robi się naprawdę duży, o 300-400 km większy niż wyłącznie na benzynie.
Sandero Stepway z silnikiem TCe 90 i manualną, sześciobiegową skrzynią, zużywa według producenta średnio 4,9 litra benzyny na 100 km. Nasz test wskazał na wartości rzędu 5,5 l/100 km, co również należy uznać za dobry wynik.
Większe bezpieczeństwo
Projektanci Dacii zrobili wiele, by auto zapewniało bezpieczeństwo większe niż dotychczas. Jego konstrukcja została wzmocniona względem poprzedniej generacji, w standardzie jest obecnie sześć poduszek powietrznych. Na pokładzie Sandero jest szereg systemów wspomagania kierowcy, w tym system samoczynnego hamowania awaryjnego AEB (Advanced Emergency Braking System) i funkcja połączeń alarmowych eCall.
Stepway do miasta i do lasu
Sandero w odmianie Stepway ma wiele zalet. Podwyższony prześwit docenią zwłaszcza mieszkańcy mniejszych miejscowości oraz wsi, gdzie podróże nierzadko odbywają się po nieremontowanych od lat drogach lub wręcz bezdrożami. Tam mały samochód z blisko 20-cm prześwitem sprawdzi się doskonale. Przyda się także w mieście, gdzie nie brakuje dziurawych ulic, wysokich krawężników, czy licznych progów zwalniających. Z takimi przeszkodami auto radzi sobie doskonale.
Stepway prowadzi się dosyć pewnie i precyzyjnie, a dzięki podniesionemu nadwoziowi widoczność jest lepsza niż w standardowej odmianie. Osoby preferujące aktywny styl życia docenią funkcjonalne i estetyczne relingi, do których można łatwo przymocować bagażnik dachowy lub bagażnik na rowery.
Ceny od 40.900 zł
Ceny nowego Sandero zaczynają się od 40.900 zł za bazową wersję wyposażenia Access, z wolnossącym silnikiem 1.0 SCe 65 KM. Średnia specyfikacja Essential z tym silnikiem kosztuje 45.900 zł, zaś najbogatsza Comfort - 48.900 zł.
Za model z turbodoładowanym silnikiem TCe 90 trzeba zapłacić odpowiednio: za Essential - 49.900 zł, za Stepway Essential - 53 400 zł, za Comfort - 52 900 zł oraz za Stepway Comfort - 56.900 zł. Fani automatów mają wybór pomiędzy wersją Sandero Comfort, która kosztuje w 58.900 zł, a Stepway Comfort za dodatkowe 4.000 zł.
Najmocniejsza, 100-konna odmiana z silnikiem zasilanym gazem LPG wyceniona została na 50.900 zł w wersji Essential oraz na 53.900 zł za pakiet wyposażenia Comfort. W przypadku Sandero Stepway ceny wynoszą odpowiednio 54.400 oraz 57 900 zł.
Trzeba przyznać, że projektanci i inżynierowie Dacii wykonali kawał dobrej roboty. Sandero trzeciej generacji może się podobać, a stylistyką przekona do siebie nawet osoby dotychczas sceptycznie nastawione do aut tej rumuńskiej marki uznawanej za budżetową. Wprawdzie we wnętrzu dominują twarde plastiki, jednak do ich jakości oraz spasowania nie można mieć zastrzeżeń. Całość sprawia przyzwoite wrażenie.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Czy jednak nowe Sandero, to nadal tanie auto? Co prawda jest droższe o ok. 8.000 zł od modelu poprzedniej generacji, zostało jednak lepiej wykonane, ma bogatsze wyposażenie i bardzo ciekawe rozwiązania, których wcześniej brakowało. W ofercie konkurentów próżno szukać w cenie 56.900 zł tak dobrze wyekwipowany model segmentu B, w dodatku z fabryczną instalacją LPG. Naszym zdaniem Dacia Sandero III jest skazana na sukces i w pełni na niego zasługuje. Chapeau bas!