Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Peugeot 3008 jako hybryda

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
12 Maj '21
Peugeot 3008 jako hybrydaŹródło: Autokatalog

Kompaktowy SUV spod znaku lwa to jeden z ciekawszych modeli francuskiej marki. Na uwagę zasługuje odmiana Hybrid4, czyli 300-konna wersja plug-in.

Model 3008 zadebiutował w 2009 roku jako kompaktowy SUV zaliczany do segmentu I, który zahaczał nieco także o grupę kompaktowych minivanów. Druga generacja modelu, obecna na rynku od 2017 roku, uzupełnia gamę SUV-ów Peugeota, między mniejszym 2008 i większym 5008.

Źrodło: Autokatalog

Obecna, druga generacja, technicznie spokrewniona jest z Oplem Grandland X. Oba auta korzystają z hybrydowego napędu typu PHEV, noszącego oznaczenie Hybrid w 225-konnej wersji lub Hybrid4 o mocy 300 KM. Auto zostało w 2017 roku wyróżnione przez jurorów konkursu COTY (Car of the Year) i otrzymało tytuł Samochodu Roku 2017. Prezentujemy Peugeota 3008 w najmocniejszej, ładowanej z gniazdka, 300-konnej odmianie hybrydowej.

Styl

Peugeot 3008 pierwszej generacji wyglądał poprawnie, choć nieco nijako i był czymś pomiędzy minivanem a SUV-em. Absolutnie nie można tego powiedzieć o aktualnej 3008-ce. Auto wydaje się być powiększoną kopią mniejszego crossovera francuskiej marki, modelu 2008, a jednocześnie prezentuje się bardziej zgrabnie i harmonijnie niż większy SUV, model 5008.

Źrodło: Autokatalog

Uwagę zwracają: spory grill, ultranowoczesne, ukośne reflektory z charakterystycznym wcięciem. Atrakcyjnie wyglądają także tylne światła, połączone czarną blendą. Nowoczesna sylwetka pozytywnie wyróżnia się na tle konkurentów. Nie da się Peugeota 3008 II pomylić z crossoverem innej marki. Choć uroda to oczywiście rzecz gustu, naszym zdaniem opisywany model prezentuje się bardziej atrakcyjnie od niemieckiego bliźniaka z błyskawicą na grillu.

Napęd

Układ napędowy Peugeota 3008 Hybrid4 składa się z czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego oraz układu dwóch silników elektrycznych. Jednostka benzynowa ma pojemność 1,6 litra i bezpośredni wtrysk paliwa, rozwija moc 200 KM i ma homologację WLTP. Została specjalnie dostosowana do pracy w układzie hybrydowym. Auto ma napęd na wszystkie koła i akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,2 kWh. Wspomniany układ dwóch silników elektrycznych składa się z przedniej jednostki o mocy 110 KM oraz tylnej, rozwijającej moc 113 KM. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Druga jednostka elektryczna, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.

Peugeot 3008 GT Hybrid4Źrodło: IBRM Samar

SUV z lwem na masce oferuje cztery tryby jazdy - w pełni elektryczny, hybrydowy, napęd na wszystkie koła i sportowy. W trybie hybrydowym samochód automatycznie dobiera najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny. Funkcja „e-Save” zachowuje energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze wysokonapięciowym do późniejszego wykorzystania - na przykład w strefie, w której dopuszczony jest wyłącznie ruch pojazdów elektrycznych. Tryb sportowy umożliwia bardziej dynamiczną jazdę dzięki połączeniu mocy silnika spalinowego i silników elektrycznych. Tryb AWD pozwala uzyskać lepszą przyczepność na wszystkich rodzajach nawierzchni.

Czas ładowania auta zależy od rodzaju użytej ładowarki. Oprócz kabla dostarczanego wraz z pojazdem i służącego do ładowania akumulatorów z domowego gniazdka, Peugeot oferuje także kable do szybkiego ładowania na publicznych stacjach oraz ładowarki naścienne Wallbox. Ładowanie akumulatora do pełna za pomocą Wallboxa o mocy 7,4 kW trwa około dwóch godzin.

Peugeot 3008 GT Hybrid4Źrodło: IBRM Samar

Funkcjonalność

Średni SUV Peugeota jest umiarkowanie przestronnym, ale bardzo komfortowym autem. Jego wymiary zewnętrzne to: 4447 mm długości, 1841 mm szerokości oraz 1624 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2675 mm. Standardowa pojemność bagażnika w wersji hybrydowej wynosi 395 litrów (520 litrów w wersji spalinowej), zaś po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa powiększa się do 1357 litrów. To trochę mało. Peugeot 3008 Hybrid4 jest pod względem wymiarów przeciętny w swojej klasie.

Źrodło: Autokatalog

Technologia

Model 3008, podobnie jak jego mniejszy brat 2008, ma na konsoli centralnej charakterystyczne, spotykane jedynie w Peugeotach, przyciski, przypominające klawiaturę fortepianu. Ich obsługa początkowo może sprawiać trudności, ale… trzeba się przyzwyczaić. i-Cockpit 3D, czyli elektroniczny zestaw wyświetlaczy podstawowych parametrów pojazdu, to jedna z ciekawszych rzeczy w nowych modelach Peugeota, w tym także w 3008. Jest to rodzaj wirtualnych zegarów o przekątnej - w tym przypadku - 12,3 cala. Bardzo efektowne, czytelne, niestety, w tańszych odmianach nie są dostępne.

Na środku konsoli centralnej znajduje się ekran o przekątnej 8 cali. Jego obsługa nie jest tak intuicyjna, jak np. w autach niemieckich, a podstawowe czynności typu zmiana temperatury w panelu klimatyzacji czy prędkości dmuchawy nawiewu mogą początkowo sprawiać problemy. Trzeba jednak przyznać, że kompaktowy SUV francuskiego producenta to auto nowoczesne, a nawet nieco futurystyczne, co wielu osobom może przypaść do gustu. Nam się podobało.

Źrodło: Autokatalog

Jazda

W normalnych warunkach Peugeot 3008 Hybrid4 jedzie tylko na przednich silnikach, a kierowca ma możliwość wyboru trybu: Hybrid, Electric i Sport. Jest także przełożenie 4x4 załączające napęd na tylną oś. O ile przednie koła mogą być napędzane albo przez obie jednostki znajdujące się z przodu tj. benzynową i elektryczną, albo tylko przez elektryczną, o tyle tylne koła - wyłącznie przez silnik elektryczny. Uruchamia się go włączając tryb 4x4.

Trzeba przyznać, że 3008-ka w topowej odmianie GT, z 300 konnym napędem PHEV, to całkiem fajne auto i jazda nim stanowi dużą przyjemność. Francuski SUV jest dość lekki i zwrotny, nowocześnie zaprojektowany i wykończony materiałami dobrej jakości. Egzemplarz testowany przez nas, w najmocniejszej wersji Hybrid4 przyspieszał bardzo żwawo. Sprint do setki, według danych producenta, zajmuje 5,9 sekundy. Dane WLTP mówią, że Peugeot 3008 Hybrid4 zużywa średnio 1,3 l benzyny na 100 km w trybie hybrydowym. Po rozładowaniu baterii, która pozwala przejechać na prądzie ok.59 km, auto zamienia się w zwykłego, spalinowego SUV-a, który przy swej mocy 200 KM potrafi spalić ok.8-9 l/100 km.

Źrodło: Autokatalog

Koszty

W podstawowej wersji wyposażenia Active, z silnikiem benzynowym 1,2 PureTech 130 KM i manualną skrzynią sześciobiegową, ceny 3008-ki zaczynają się od 116 500 zł, zaś z dieslem 1,5 BlueHDi 130 KM od 128 500 zł. Testowane przez nas auto z najmocniejszym układem napędowym Hybrid4, w topowej wersji wyposażenia GT, wycenione zostało wraz ze wszystkimi dodatkami na 199 300 zł. Cena, jak na auto niezaliczające się do segmentu premium, mimo świetnego wyposażenia i nowoczesnego designu, naszym zdaniem jest dość wysoka.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Podsumowanie

Segment I, czyli klasa kompaktowych SUV-ów, jest mocno obsadzony. Najwięksi rywale Peugeota 3008, to m.in. Citroen C5 Aircross, Opel Grandland X, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Seat Ateca, Skoda Karoq czy Jeep Compass. Większość nie jest jednak dostępna z napędem hybrydowym, zwłaszcza tak mocnym.

Mimo wielu zalet, jak możliwość ładowania z gniazdka, wysoki komfort prowadzenia i bardzo dobre wyposażenie, cena bliska 200 tys. zł za kompaktowego SUV-a nie jest mała. Z drugiej strony, konkurencyjne modele z napędem spalinowym potrafią kosztować jeszcze więcej.

Podziel się ze znajomymi