Peugeot 5008 GT Pack: wzbudza umiarkowany entuzjazm
O ile pierwszy Peugeot 5008 był kompaktowym minivanem, tak w drugiej odsłonie model stał się dużym, flagowym SUV-em marki z lwem na masce.
Pierwsza generacja 5008 została pokazana we wrześniu 2009 roku podczas salonu we Frankfurcie. Auto było kompaktowym minivanem, wizualnie spokrewnionym z crossoverem 3008, a konstrukcyjnie z Citroenem Grand C4 Picasso. W 2013 roku auto przeszło facelifting upodabniający je do reszty gamy (nowy grill, logo umieszczone na masce, inny kształt reflektorów). 5008 pierwszej generacji okazał się jedynym kompaktowym minivanem w historii francuskiej marki, trafił bowiem w końcowy okres koniunktury na samochody tego typu.
Od 2009 roku na rynku zaszła duża zmiana w postaci pojawienia się bogatej oferty SUV-ów. W ciągu zaledwie kilku lat stały się one trzecim (za hatchbackami i sedanami klasy B i C) najlepiej sprzedającym się rodzajem nadwozia na kontynencie europejskim. Ten spektakularny sukces odniosły głównie kosztem tradycyjnych nadwozi i jednobryłowych vanów. W tej sytuacji nowy 5008 musiał być SUV-em. Druga generacja francuskiego modelu zachowała nazwę poprzednika, ale jest to już całkiem inne auto.
Styl
Auto robi wrażenie dzięki wyrazistej, smukłej sylwetce. Widoczne w dzień i w nocy tylne lampy LED z motywem trzech pazurów są zintegrowane z czarnym, lakierowanym panelem na pokrywie bagażnika. Pionowy grill z motywem szachownicy i chromowanym wykończeniem to kolejny akcent, który współtworzy koci wygląd pojazdu. Na przełomie 2020 i 2021 roku auto przeszło facelifting, głównie przedniej części nadwozia, co upodobniło twarz 5008 do pozostałych modeli Peugeota.
Funkcjonalność
Druga generacja 5008 zbudowana została na tej samej platformie, co kompaktowy SUV 3008. Według producenta auta mają ponad 70 proc. wspólnych elementów, ale 5008 ma większy o 16,5 cm rozstaw osi. Pod względem wysokości i długości auto również urosło i jego długość całkowita (4,64 m) jest większa o 19 cm niż w Peugeocie 3008 i o 11 cm niż w poprzedniej generacji 5008. Choć zewnętrzne wymiary są nadal jednymi z mniejszych wśród dużych samochodów segmentu C, to 5008 dostępny jest w wariancie 5 i 7 osobowym. Wymiary modelu wynoszą: 4641 mm długości, 1844 mm szerokości, 1646 mm wysokości, 2640 mm rozstaw osi. Auto ma spory prześwit wynoszący 236 mm.
Wnętrze zwraca uwagę nowoczesną stylistyką oraz sporą pojemnością. Kabina jest obszerna, zwłaszcza jeśli chodzi o pasażerów w drugim rzędzie, gdzie miejsce na nogi zwiększa się o 60 mm. Trzeci rząd foteli jest składany i chowany w podłodze bagażnika. Pomysłowy system dwóch uchylnych paneli tworzy idealnie płaską podłogę, a w przypadku rozłożenia foteli przylega do ich oparć. System bezdotykowego otwierania klapy bagażnika sprawia, że można dostać się do niego przesuwając stopę pod tylnym zderzakiem. Próg bagażnika o pojemności aż do 780 l poprowadzono nisko, a możliwość składania oparcia fotela pasażera pozwala przewozić przedmioty o długości nawet do 3,20 m.
Technologia
Kierowca 5008 ma przed sobą wszystko, czego potrzebuje: kompaktową kierownicę (producent zapewnia, że najmniejszą na rynku), ekran dotykowy o przekątnej 8 cali umieszczony jak tablet na desce rozdzielczej oraz cyfrowy panel wirtualnych zegarów o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,3 cala. Pośrodku deski rozdzielczej znajdują się przyciski zapewniające bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem i bezpieczeństwem: radia, klimatyzacji, nawigacji, ustawień pojazdu, telefonu, mobilnych aplikacji i świateł awaryjnych.
Cyfrowy zestaw wskaźników i-Cockpit w polu widzenia kierowcy oraz ekran dotykowy umożliwiają dostęp do spersonalizowanej informacji. Dzięki funkcji Mirror Screen można korzystać z ulubionych aplikacji i jednocześnie bezprzewodowo doładować baterię telefonu umieszczając go na konsoli centralnej. Funkcja Mirror Screen jest kompatybilna z protokołami MirrorLink (smartfony z systemem Android), Android Auto i Apple CarplayTM (od modelu iPhone 5 wzwyż). Jedno wciśnięcie przycisku w kierownicy umożliwia korzystanie z systemu poleceń głosowych za pośrednictwem smartfona (S-Voice Android i Siri Apple). Kierowca zyskuje dzięki niemu możliwość korzystania z szeregu funkcji bez odrywania wzroku od drogi: nawiązywania rozmów telefonicznych, wybierania utworów muzycznych, odczytu i pisania sms-ów, wytyczania tras.
Usługi TomTom pozwalają śledzić sytuację na drodze w czasie rzeczywistym i uzyskać natychmiastowy dostęp do licznych informacji, np.: lokalnej prognozy pogody. W opcji jest abonament na funkcję wyświetlania stref niebezpiecznych. System nawigacji 3D online z rozpoznawaniem głosu wykrywa lokalizację stacjonarnych lub mobilnych radarów kontroli prędkości, stref odcinkowego pomiaru prędkości, kamer weryfikujących przejechanie na czerwonym świetle oraz miejsc częstych wypadków.
Napęd
W Polsce gama silników benzynowych obejmuje dwie jednostki napędowe: 1.2 PureTech 130 KM oraz 1.6 PureTech 180 KM z automatyczną przekładnią. Dostępne są również dwa silniki wysokoprężne: 1.6 BlueHDi 130 KM oraz 2.0 l BlueHDi 177 KM. Wszystkie jednostki za wyjątkiem najmocniejszego silnika benzynowego 180 KM oferowane są w połączeniu z manualną skrzynią sześciobiegową bądź z przekładnią automatyczną. Minusem dla wielu potencjalnych nabywców Peugeota 5008 może być fakt, że napędu na cztery koła, jaki oferuje wielu konkurentów, tutaj nie kupimy nawet za dopłatą. A tej wielkości SUV ze sporym prześwitem aż się prosi o 4x4.
Jazda
Mieliśmy okazję testować Peugeota 5008 w topowej specyfikacji wyposażenia GT Pack, z silnikiem 1.6 PureTech 180 KM. Jednostka ta rozpędza auto od 0 do 100 km/h w 8,3 s. Według danych NEDC spala średnio 7,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Nasze doświadczenia w mieście wskazywały ok.10 l/100 km, zaś poza miastem średnio 6,7 l/100 km. Prędkość maksymalna testowanego modelu wynosi 222 km/h. Jak przystało na francuskie auto, w dodatku flagowego SUV-a marki, Peugeotem 5008 jeździ się przyjemnie, a 180 konna jednostka dobrze daje sobie radę z ważącym nieco ponad 1,5 tony autem. Mimo bogatego wyposażenia w topowej odmianie GT Pack, trzeba jednak przyznać, że to nie jest poziom wykończenia premium, zaś cena bliska 190 tys. zł już zahacza o wyższy segment.
Przekładnia automatyczna EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6-Speed) wyposażona w technologię „Quickshift” pozwala na znacznie szybszą i płynniejszą zmianę biegów. System steruje skrzynią za pośrednictwem elektrycznych impulsów. Wybierając ustawienie Sport, kierowca może cieszyć się bardziej bezpośrednimi reakcjami i lepszymi osiągami. Jak na SUV-a przystało, Peugeot 5008 został wyposażony w system o rodowodzie terenowym − Hill Assist Descent Control (HADC), element pakietu Advanced Grip Control. Układ ten automatycznie reguluje prędkość na stromych zjazdach, utrzymując stabilność jazdy.
Koszty
W najtańszej wersji Access, z silnikiem benzynowym 1,2 PureTech 130 KM i manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, francuski SUV kosztuje 126 200 zł. Odmiana Allure z silnikiem jak wyżej i automatem 8EAT wyceniona została na 148 200 zł. Chętni na słabszego, 130 konnego diesla BlueHDI w dobrze wyposażonej wersji Road Trip dysponować muszą kwotą 157 100 zł za auto ze skrzynią ręczną i 165 600 zł. Testowana przez nas topowa odmiana GT Pack ze 180 konnym silnikiem benzynowym 1.6 PureTech 180 KM i automatem, wyceniona została na 185 800 zł. Najdroższa jest topowa wersja GT Pack z dwulitrowym dieslem BlueHDI o mocy 177 KM, która kosztuje 197 tys. zł.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Podsumowanie
W segmencie SUV-ów klasy średniej, z możliwością przewozu siedmiu pasażerów, jest dość ciasno. Peugeot 5008 musi mierzyć się na rynku z takimi rywalami, jak m.in. Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Renault Koleos, Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander, Honda CR-V, Toyota RAV4, Skoda Kodiaq, Seat Tarraco oraz Volkswagen Tiguan Allspace.
5008 w całej sprzedaży marki zajmuje dopiero szóstą lokatę, za modelami kolejno: 208, 308, 3008, 2008 i Rifter. Wynika to pewnie z faktu mniejszego zainteresowania klientów siedmioosobowymi SUV-ami na korzyść kompaktowych. Według danych IBRM Samar w 2019 roku udział modelu 5008 w sprzedaży Peugeota w Polsce wyniósł 7,67 proc., zaś w 2020 nieco wzrósł do poziomu 9,94 proc. Przyczyną słabej sprzedaży może być też dość wysoka cena na tle aut konkurencyjnych. Dla przykładu Skoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 190 KM AWD w topowej wersji Laurin & Klement jest od topowego Peugeota 5008 nieco tańsza. A poziom wykończenia 5008 GT Pack nie jest zły, ale też i nie jest lepszy niż w mniejszych modelach 2008 i 3008. Dyskusyjna jest też uroda modelu, który z uwagi na specyficzne proporcje nie każdemu przypadnie do gustu.