Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Skoda Octavia iV: oszczędna hybryda

Testy i prezentacje
Zdjęcie autora - Piotr MieszkowskiPiotr Mieszkowski
9 Wrz '21
Skoda Octavia iV: oszczędna hybrydaŹródło: Autokatalog

Czwarta generacja czeskiego bestselleru, to jednocześnie pierwsza Octavia z napędem hybrydowym. Napęd typu plug-in świetnie pasuje do tego kompaktu.

Historia marki Skoda sięga XIX wieku, kiedy to Vaclav Laurin i Vaclav Klement rozpoczęli produkcję rowerów, a następnie motocykli. Na początku XX wieku pokazano pierwszy samochód o nazwie Voiturette napędzany silnikiem o mocy 7 KM. Po pożarze w fabryce, na przełomie lat 1924 i 1925 zapadła decyzja o połączeniu z gigantem inżynieryjnym z Pilzna o nazwie Skoda. Drugi kluczowy moment w historii nastąpił 16 kwietnia 1991 roku, kiedy doszło do przejęcia czeskiej marki przez Grupę Volkswagena.

Octavia nr 4 jest w porównaniu do poprzedniczki większa. Przy długości 4689 mm liftback jest o 19 mm, a kombi o 22 mm dłuższe niż model trzeciej generacji. Szerokość pojazdu zwiększyła się o 15 mm. W wersji kombi pojemność bagażnika wzrosła o 30 l do 640 l. Liftback ma bagażnik o pojemności 600 litrów, czyli o 10 litrów więcej niż Octavia III. Model w standardzie wyposażony jest w światła mijania, drogowe i światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Światła tylne, światła stop oraz światła przeciwmgłowe również wykonane są w technologii LED.

Źrodło: Autokatalog

W sprzedaży jest już IV generacja Octavii, która premierę miała w 2019 roku. Obecnie auto oferowane jest w dwóch wersjach nadwoziowych: liftback i kombi. Nie zapomniano również o usportowionych odmianach RS i uterenowionym Scout. Do testów otrzymaliśmy auto w klasycznej wersji liftback z napędem hybrydowym typu PHEV.

Styl

Octavia najnowszej generacji jest atrakcyjnym, choć dość prosto nakreślonym samochodem. Wyróżnia się nowym przednim zderzakiem oraz węższymi niż wcześniej, ostro zarysowanymi reflektorami. Przeprojektowane, płytkie relingi dachowe podkreślają wydłużoną sylwetkę wersji kombi, zaś liftback przywodzi na myśl auta typu coupe.

Źrodło: Autokatalog

Model w standardzie wyposażony jest w światła mijania, drogowe i do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Także światła tylne, stop oraz przeciwmgłowe są w pełni LED-owe. Choć w przeszłości różnie z tym bywało, dziś śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że Octavia, to obecnie jeden z najładniejszych, jeśli nie najładniejszy model Skody.

Napęd

W katalogu Skody Octavii numer IV znajdziemy silniki benzynowe, diesle, a także dwie hybrydy typu plug-in oraz tzw. miękkie hybrydy (mHev). Gama jednostek benzynowych obejmuje: 1.0 TSI 110 KM, 1.5 TSI 150 KM, 2.0 TSI 190 KM oraz 2.0 TSI 245 KM. Diesle TDI SCR oferowane w Octavii mają pojemność dwóch litrów i moce: 115 KM, 150 KM oraz 200 KM. Układ miękkiej hybrydy stosowany jest w połączeniu z silnikami benzynowymi 1.0 115 KM i 1.5 TSI 150 KM i auta takie noszą dodatkowe oznaczenie e-Tec.

Źrodło: Autokatalog

Hybryda typu plug-in, jaką mieliśmy okazję testować, ma silnik benzynowy 1.4 TSI 150 KM, który działa w połączeniu ze 110 konnym silnikiem elektrycznym. Octavia iV oferowana jest w wersji 204 oraz 245 KM.

Funkcjonalność

W przeprojektowanym wnętrzu znajdziemy nową dwuramienną kierownicę z opcjonalnym podgrzewaniem. W wersji wielofunkcyjnej na kierownicy znajdują się nowe przyciski i pokrętła umożliwiające obsługę 14 funkcji bez zdejmowania rąk z kierownicy. Zmieniona deska rozdzielcza ma budowę modułową i rozplanowana jest na kilku poziomach. Na środku umieszczono duży, wolnostojący wyświetlacz.

Źrodło: Autokatalog

Konsola środkowa jest elegancka, minimalistyczna i ozdobiona chromowanymi detalami, podobnie jak nowe panele drzwiowe i klamki. Nowe, miękkie w dotyku materiały nadają wnętrzu luksusowy wygląd. Nowe odświetlenie LED pośrednio podświetla drzwi przednie, deskę rozdzielczą i przestrzeń na nogi. Kierowca może wybierać spośród aż 30 kolorów RGB, a nawet przypisać jeden kolor do deski rozdzielczej i drzwi przednich, a drugi do przestrzeni na nogi; może również wybierać spośród skoordynowanych programów podświetlenia.

Źrodło: Autokatalog

Technologia

Octavia oferuje cztery najnowsze systemy multimedialne (Infotainment) do wyboru, z ekranami od 8,25 do 10 cali. Niektóre z nich można obsługiwać gestami lub głosowo za pomocą asystenta cyfrowego Skoda Laura. Topowy system multimedialny Columbus może wyświetlać mapy nawigacji w innym powiększeniu niż 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników (który również został ulepszony i jest teraz łatwiejszy w obsłudze). Nową funkcją steruje się za pomocą innowacyjnego suwaka dotykowego u dołu wyświetlacza, służącego także do regulacji głośności.

Źrodło: Autokatalog

Skoda Octavia jest zawsze online dzięki wbudowanej karcie eSIM umożliwiającej stały dostęp do najnowszych mobilnych usług online Skoda Connect. Usługi te obejmują numer alarmowy eCall, obowiązkowy w Unii Europejskiej, kompleksowy dostęp zdalny do pojazdu oraz aplikacje multimedialne wspierane przez dane w trybie online. Samochód może być wyposażony w pięć złączy USB-C: dwa w konsoli centralnej z przodu do ładowania lub podłączania mediów lub pamięci USB oraz kolejne trzy, z których jedno może opcjonalnie znajdować się w konsoli górnej nad lusterkiem wstecznym z przeznaczeniem tylko do ładowania. Smartfony można też ładować indukcyjnie za pomocą opcjonalnego wyposażenia Phone Box. I wreszcie, za jakość dźwięku odpowiada opcjonalny system nagłaśniający Canton.

Źrodło: Autokatalog

Jazda

Pod maską testowanego egzemplarza pracowała słabsza, 204 konna wersja hybrydy typu plug-in, czyli ładowanej z gniazdka. To napęd dobrze znany z hybrydowego Golfa GTE. Prędkość maksymalna Octavii iV to 220 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 7,7 sekundy (wersja 245 KM – 7,3 s.0-100 km/h i prędkość maks. 225 km/h). To parametry zbliżone do mocnej, benzynowej odmiany RS, która przyspiesza do setki w 6,8 sekundy, zaś jej V-max wynosi 250 km/h. Według WLTP średnie zużycie paliwa wynosi 1,0 l/100 km. Nasze doświadczenia przy jeździe po mieście z rozładowaną baterią wskazują na średnie zużycie ok. 5,9 l/100 km. Trzeba przyznać, że to świetne wyniki jak na kompaktowe auto o mocy ponad 200 koni.

Źrodło: Autokatalog

W prowadzeniu auta można od razu odczuć niemieckie geny. Podczas jazdy Octavia trzyma się drogi jak przyklejona. Zawieszenie jest sztywne, lecz komfortowe, a układ kierowniczy bardzo dobrze przekazuje informacje z przednich kół. Szybkie zmiany kierunku jazdy nie robią na aucie żadnego wrażenia, a kierowca cały czas ma pełną kontrolę i frajdę z jazdy.

Konfiguruj
Play

Konfiguracja

Gotowe

Koszty

Octavia jest w oferowana w sześciu wersjach wyposażenia: Active, Ambition, Style, Scout, Sportline i RS. Do testów otrzymaliśmy auto w dość bogato wyposażonej odmianie Style. Ceny zaczynają się od 86 100 zł, a testowany egzemplarz wyceniono na ponad 145 tys. W standardowym wyposażeniu tej wersji znajdziemy m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację dwustrefową, tempomat, czujniki parkowania z tyłu i z przodu czy systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego.

Bezpośrednimi rywalami dla Skody Octavii liftback są m.in.: Ford Focus sedan, Renault Megane GranCoupe, Opel Astra sedan oraz Toyota Corolla z nadwoziem typu klasyczna limuzyna.

Podsumowanie

Będąca na polskim rynku od 2020 roku Octavia czwartej generacji bije rekordy sprzedaży. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w 2019 roku udział modelu w całej sprzedaży marki wyniósł 29,69 proc., zaś w 2020 r. wzrósł do 33,34 proc. Octavia to także najchętniej kupowane auto w Polsce oraz lokomotywa sprzedażowa marki, której ustępuje tylko sprzedaż niezwykle popularnych modeli Fabia i Superb.

Źrodło: Autokatalog

Czym czeski kompakt do siebie przekonuje? Z całą pewnością na pierwszym miejscu można wymienić przestrzeń w kabinie – zarówno na przednich i tylnych fotelach, jak i w bagażniku. Dodatkowo, szeroki wybór jednostek napędowych i możliwości doboru wyposażenia pozwala na spełnienie konkretnych oczekiwań potencjalnego klienta. Skoda Octavia, to także jeden z ulubionych samochodów przez klientów flotowych i biznesowych.

Podziel się ze znajomymi