Volkswagen Golf w odmianie Variant
Ósma generacja Golfa, ojca chrzestnego wszystkich modeli kompaktowych, zadebiutowała jesienią 2019 roku. Po ponad roku do wersji hatchback dołączyła praktyczna odmiana Variant, czy jak kto woli kombi.
Golf pojawił się na rynku w 1974 roku jako następca legendarnego garbusa. W ciągu niemal 45 lat na rynek trafiło już siedem generacji hitu Volkswagena, zaś w 2019 roku na rynki weszła ósma. Tak bogatą historią i wieloletnią obecnością na rynku może się poszczycić niewiele modeli. Golf to najlepiej sprzedający się przedstawiciel niemieckiej marki w Europie i jeden z najbardziej znanych na świecie. Jego nazwa nie pochodzi wbrew pozorom od dyscypliny sportowej, a od Golfsztromu, czyli prądu morskiego, a historia modelu sięga 1967 roku. Prace nad projektem podjęło studio Ital Design pod przewodnictwem mistrza Giorgetto Giugiaro. Produkcja ruszyła w marcu 1974 roku w fabryce w Wolfsburgu. Pierwsza generacja Golfa wytwarzana była w Niemczech w latach 1974 – 1983, ale - co ciekawe - w RPA, pod nazwą CitiGolf, auto produkowano aż do 2009 roku.
W roku 2019 niemiecki producent zaprezentował obecną, ósmą generację modelu. Premiera odbyła się niemal w tym samym momencie, co debiut innego, ważnego dla Volkswagena modelu - elektrycznego ID.3. Czy ten ostatni odbierze klientów swojemu starszemu bratu i nastąpi kanibalizacja sprzedaży Golfa? Mimo szybkiego rozwoju elektromobilności, mody na ekologię, mimo że Golf ósmej generacji nie będzie oferowany w wersji elektrycznej (gdyż to napęd zarezerwowany dla modelu ID.3) - najnowszy Golf ma jednak olbrzymie szanse na rynkowy sukces, choćby dzięki odmianom hybrydowym. Wersja kombi, czyli Variant, który pojawiła się niedawno w ofercie marki, pod względem praktyczności należy do ścisłej czołówki segmentu.
Golf Variant – wymiary
Wymiary Golfa Varianta wynoszą: 4633 mm długości, 1789 mm szerokości, 1498 mm wysokości, zaś rozstaw osi mierzy 2669 mm. Od wersji hatchback Golf Variant jest dłuższy o 349 mm. O ile jednak od przodu do tylnych drzwi, to jest to samo auto, prawdziwa rewolucja dzieje się z tyłu, za sprawą ogromnego bagażnika, który standardowo pomieści aż 611 litrów bagażu. Czy to dużo w segmencie kompaktowych kombi? Sprawdziliśmy.
Największe bagażniki w segmencie
Okazuje się, że największy bagażnik wśród kompaktowych aut z nadwoziem kombi ma Skoda Octavia IV (660 litrów). Na drugim miejscu uplasowała się Kia Ceed z wynikiem 623 litrów. Bagażnik Seata Leona IV ma pojemność 620 litrów, zaś opisywany przez nas Golf Variant z wynikiem 611 litrów zajął dopiero piątą lokatę, przegrywając ze swymi kuzynami z Grupy Volkswagena oraz koreańskim kombi. Pierwszą piątkę zamyka Ford Focus (608 l.). Kolejne miejsca zajęły odpowiednio: Hyundai i30 (602 l.), Toyota Corolla (581 l.), Peugeot 308 SW (556 l.), Fiat Tipo (550 l.), Opel Astra (540 l.) i wielki przegrany tej konkurencji Renault Megane Grandtour (521 l.)
Dostępne silniki
Gama jednostek napędowych Volkswagena Golfa Variant jest bardzo bogata i obejmuje wersje benzynowe, miękkie hybrydy z benzynowym silnikiem, hybrydy typu plug-in oraz jednostki wysokoprężne. Najmniejszy silnik ma pojemność 1.0 l. i występuje w wersjach o mocy: 90 i 110 KM (benzyna) oraz 1.0 eTSI 110 KM (mhev). Mocniejszy - benzynowy 1.5 l. - dostępny jest w wariantach od 130 do 150 KM, także jako miękka hybryda lub benzynowy. Amatorzy diesli mają wyboru jednostkę 2.0 TDI, która może mieć moc: 115, 150 oraz 200 KM. Interesująca jest hybryda typu plug-in, składająca się z silnika benzynowego 1.4 l. i jednostki elektrycznej, których łączna moc wynosi 204 Km, a w mocniejszym wariancie nawet 245 KM.
Golf Variant - ceny
Ceny Golfa Varianta zaczynają się od 67 690 zł za bazową odmianę z najsłabszym, 90-konnym silnikiem benzynowym 1.0 TSI i manualną skrzynią biegów lub 71 090 zł za odmianę 110 konną. Golf Variant 1.0 eTSI 110 KM, czyli mhev, kosztuje już blisko 20 tys. zł więcej, bo 89 690 zł. 130 konna odmiana 1.5 TSI wyceniona została na 84 390 zł, zaś 1.5 eTSI 130 KM 94 190 zł. Ceny 150 konnego Golfa kombi 1.5 TSI zaczynają się od 97 990 zł, zaś 115 konnego diesla wyceniono na 112 490 zł. Hybryda PHEV czyli plug-in w słabszej wersji 204 KM kosztuje od 143 090 zł, zaś mocniejsza odmiana 245 konna od 162 790 zł.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Według danych IBRM Samar w 2019 roku w Polsce zarejestrowano 5894 sztuki Volkswagena Golfa Varianta, zaś w 2020 roku sporo mniej, gdyż 3501 sztuk. Udział Golfa kombi w sprzedaży marki w 2019 roku wyniósł 10,95 proc., zaś w 2020 roku 9,41 proc. Spadek popularności tej odmiany popularnego kompaktu spowodowany jest oczekiwaniem części klientów na nowy model VIII generacji, który pojawił się w sprzedaży ponad rok później niż wersja hatchback. Inną przyczyną słabszej sprzedaży Varianta jest także pandemia koronawirusa, której negatywne skutki wpłynęły także na sprzedaż samochodów. Golf Variant ma też bardzo silną konkurencję wewnątrz Grupy Volkswagena w postaci Skody Octavii i Seata Leona w wersjach kombi.
Szczegółowe informacje dotyczące cen oraz wersji wyposażenia znaleźć można w naszym Autokatalogu.