Honda Jazz – fajna jest
Średnia ocena8.3
8.3Śr. ocena
W dobie mody na crossovery i SUV-y, auta z praktycznym nadwoziem typu MPV (Multi Purpose Vehicle) straciły na popularności. Honda jednak nie poddaje się, oferujac model Jazz IV generacji.
Podczas, gdy wielu producentów rezygnuje z produkcji minivanów, Honda wbrew trendom wprowadziła na rynek w 2020 roku kolejną generację swojego popularnego i udanego modelu Jazz. A żeby auto odpowiadało współczesnym trendom stylistycznym, w topowej wersji Jazz otrzymał kilka plastikowych nakładek niczym SUV oraz przydomek Crosstar.
Honda Jazz – funkcjonalność
Honda Jazz jest niewielkim autem miejskim. Jej zewnętrzne wymiary wynoszą: 4044 mm długości, 1814 mm szerokości, 1537 mm wysokości i rozstaw osi 2517 mm. Jazz Crosstar jest o 46 mm dłuższy, głównie dzięki nakładkom z tworzywa sztucznego na zderzakach. Stylizowana na crossovera odmiana ma także o 16 mm większy prześwit (152 mm) i jest wyższa o 30 mm. Pojemność bagażnika w obu wersjach jest taka sama i pomieści 304 litry bagażu. Przy tak niewielkich wymiarach zewnętrznych Honda Jazz oferuje zadziwiająco sporo przestrzeni w kabinie, w której wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby.
Honda Jazz – silnik, moc, hybrydowy napęd
Japoński minivan, a raczej mikrovan oferowany jest wyłącznie z napędem hybrydowym noszącym oznaczeni i-MMD Hybrid. Napęd Hondy Jazz składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1.5 litra i mocy 97 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 109 KM. Moc hybrydowego napędu wynosi 109 KM. Jazz dostępny jest wyłącznie ze skrzynią bezstopniową e-CVT oraz z napędem na przednią oś.
Hybrydowy napęd Hondy Jazz działa inaczej, niż u pozostałych producentów. Tutaj auto cały czas jest napędzane przez silnik elektryczny, zaś silnik benzynowy działa jako generator prądu i wspomaga jednostkę elektryczną, gdy kierowca postanowi ostrzej przyspieszyć. Co godne pochwały, to fakt że skrzynia bezstopniowa nie wyje jak u niektórych producentów hybryd, a dzięki czterocylindrowemu silnikowi benzynowemu napęd pracuje stosunkowo cicho i jest dość żwawy. Prędkość maksymalna wynosi 173 km/h, zaś sprint do setki zajmuje 9,9 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 4,8 l/100 km.
Honda Jazz – cena
Chętni na Hondę Jazz muszą dysponować kwotą minimum 95 200 zł, co pozwoli na zakup auta w bazowej specyfikacji Comfort. Odmiana Elegance kosztuje 100 200 zł, zaś Executive 107 200 zł. Testowana przez nas topowa wersja Crosstar z wyposażeniem topowej odmiany Executive, to wydatek rzędu 114 700 zł.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Honda Jazz – konkurenci i pozycja rynkowa
Trudno dziś wskazać bezpośrednich konkurentów Hondy Jazz, gdyż jak wspomnieliśmy, wielu producentów zrezygnowało z produkcji minivanów, a ich miejsce w ofercie zajęły crossovery i SUV-y. Długością, szerokością oraz rozstawem osi Honda Jazz jest zbliżona do aut segmentu B, czyli małych. Jest od nich jednak wyższa i dużo praktyczniejsza z uwagi na kształt nadwozia i maksymalne wykorzystanie przestrzeni w stosunkowo niewielkim nadwoziu.
Honda Jazz będzie idealnym wyborem dla osoby oczekującej praktycznośc iwiększej, niż ta oferowana przez auta segmentu B, osoby, która niekoniecznie chce jeździć małym crossoverem typu Hyundai Kona, czy Renault Captur.
Honda Jazz – podsumowanie
Okazuje się, że rynek dość ciepło przyjął Hondę Jazz VI generacji. Według danych IBRM Samar w 2020 roku udział modelu Jazz w całej sprzedaży Hondy w Polsce wyniósł 5,14 proc., zaś w 2021 roku od stycznia do listopada udział ten wzrósł do 17,53 proc., a Jazz stał się częściej wybierany od Hondy HR-V, czyli niewielkiego crossovera. Przypadek Hondy Jazz wskazuje, że minivany jednak mają sens, a brak konkurencji toruje popularnemu Jazzowi drogę do sukcesu. I nic dziwnego, bo Honda Jazz, to naprawdę sympatyczne i uniwersalne autko, a z napędem hybrydowym także bardzo oszczędne.
Konfigurator Hondy Jazz znajdziesz w AutoKatalog.pl.
konsultacja: Dariusz Balcerzyk, zdjęcia: Krzysztof Panek