Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743498764930 3.0.14

Historia Peugeotów na służbie w Pałacu Elizejskim

Ciekawostki
Redakcja
10 Sie '22
Historia Peugeotów na służbie w Pałacu ElizejskimŹródło: Peugeot

Głowa każdego państwa, jako osoba reprezentująca dany kraj na arenie międzynarodowej, musi mieć do tego właściwe atrybuty. Symbolem takim może być np. limuzyna prezydencka. Marka Peugeot ma bogatą historię w dostarczaniu reprezentacyjnych samochodów do Pałacu Elizejskiego.

Peugeot 5008 Emmanuela Macrona

Obecny prezydent Republiki Francuskiej Emmanuel Macron na uroczystość zaprzysiężenia na urząd 14 lipca 2017 roku został przywieziony Peugeotem 5008. To o tyle ciekawe, że model ten jest dużym, rodzinnym SUV-em, a nie limuzyną. Prezydencki egzemplarz został jednak przerobiony przez firmę Centigon, która opancerzyła auto. Zakres przeróbek aut do przewozu VIP-ów jest niemal zawsze tajemnicą. W przypadku prezydenckiego Peugeota 5008 wiadomo niewiele ponadto, że ma z tyłu 2 fotele zamiast trzyosobowej kanapy i specjalną konsolę na środku, a także kierunkowskazy przednie na grillu i emblemat prezydenta Republiki Francuskiej na nadwoziu. Tyle o obecnej limuzynie prezydenta Francji. Ale zacznijmy od początku.

Przeróbki Peugeota 5008 wykonała frma CentigonŹrodło: Peugeot
Przeróbki Peugeota 5008 wykonała frma Centigon

Peugeot Type 156 Alexandre'a Milleranda

Wspólna historia Peugeota i Republiki Francuskiej ma swoje korzenie w latach 20. XX wieku. Alexandre Millerand, który 23 września 1920 r. został wybrany na trzeciego Prezydenta Republiki, wożony był Peugeotem Type 156 z 1921 r. Model ten był pierwszym autem produkowanym w zakładzie w Sochaux i w tamtych latach był najlepiej wyposażonym modelem Peugeota, z imponującym jak na tamte czasy sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 5954 cm3 i mocy 25 KM.

Prezydent d'Estaing zyczył sobie, żeby jego limuzyny miały kolor zielonego mchuŹrodło: Peugeot
Prezydent d'Estaing zyczył sobie, żeby jego limuzyny miały kolor zielonego mchu

Peugeot 604 Valéry'ego Giscarda d'Estainga

W dniu 19 maja 1974 na prezydenta Francuzi wybrali wielbiciela jazdy, miłośnika samochodów oraz fana marki Peugeot. Prezydent Valéry Giscard d'Estaing wprowadził do Pałacu Elizejskiego w 1975 roku nowy flagowy model marki, czyli Peugeota 604. Co ciekawe, nowy prezydent Francji zażyczył sobie, żeby jego limuzyna nie była w kolorze czarnym, a w barwie „zielonego mchu”. Podczas 7 letniej kadencji prezydenta d'Estaing'a do służby w Pałacu Elizejskim trafiły cztery Peugeoty 604. Trzy z tych egzemplarzy były modelami produkcyjnymi, topowo wyposażonymi wersjami SL, napędzanymi silnikiem V6 o pojemności 2,6 l i mocy 136 KM, które francuski prezydent lubił prowadzić osobiście. Na prezydencką służbę dostarczony został także Peugeot 604 zarezerwowana na oficjalne uroczystości. Limuzyna ta została zbudowana wspólnie z producentem karoserii Heuliez. Rozstaw osi został zwiększony o 62 centymetry, co pozwoliło na zamontowanie luksusowych siedzeń z tyłu, zaś dach pokryto czarnym matowym materiałem. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że Valéry Giscard d'Estaing nie zaakceptował projektu Peugeota 604 w wersji „landaulet”, czyli z otwierana częścią dachu nad tylnymi siedzeniami. 

Zabytkowe limuzyny prezydenckie można obejrzeć w Muzeum PeugeotaŹrodło: Peugeot
Zabytkowe limuzyny prezydenckie można obejrzeć w Muzeum Peugeota

Opancerzony Peugeot 605 François Mitterranda

W 1991 na służbę w Pałacu Elizejskim trafił Peugeot wydłużony i opancerzony przez firmę Labbe. Ta ostatnia później została przekształcona w firmę Centigon i zbudowała Peugeota 5008 dla Emmanuela Macrona. Prezydencka limuzyna została wyposażona w silnik V6 o mocy 170 KM. Opancerzenie wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości, a szyby z kompozytu składającego się ze szkła kuloodpornego oraz poliwęglanu. Waga auta, to 2500 kg, czyli o 1 tonę więcej niż standardowa wersja modelu 605 z silnikiem V6. Egzemplarz ten był głównie wykorzystywany przez głowy państw goszczone we Francji.

Peugeoty prezydenta Chiraca

W czasie swojej dwunastoletniej obecności w Pałacu Elizejskim prezydent Jacques Chirac korzystał głównie z Peugeotów 607. Jednak modelem, który zrobił bez największe wrażenie na Francuzach wówczas był Peugeot 205 SR z 1984 roku, którym jeździła żona prezydent..

Źrodło: Peugeot

Peugeot 607 Paladine Nicholasa Sarkozy'ego

Peugeot 607 Paladine, choć prawdopodobnie był najbardziej spektakularnym samochodem Prezydenta Piątej Republiki, jego kariera w Pałacu Elizejskim nie potrwała zbyt długo. W 2007 roku dla prezydenta Nicholasa Sarkozy'ego szukano samochodu, który podczas przejazdu w dniu jego zaprzysiężenia. Wymyślono, że może to być samochód koncepcyjny, jaki zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Genewie w 2000 roku. Nietuzinkowy model 607, wyprodukowany dla Peugeota przez producenta karoserii Heuliez miał nadwozie typu „landaulet” o długości 5 metrów, z odsuwanym szklanym dachem nad tylnymi siedzeniami. Firma Hermes wykonała luksusowe wykończenie wnętrza samochodu. Zamontowano w nim wa elektrycznie regulowane fotele dla wysokich rangą pasażerów oraz składane siedzenie tyłem do kierunku jazdy. Historia tego auta jest o tyle ciekawa, że instalacja mechanizmu odsuwanego dachu zmusiła producenta zmniejszenia zbiornika paliwa do zaledwie 6 litrów. Nie stanowiło to problemu dla auta koncepcyjnego, jednak stało się nie lada wyzwaniem w przypadku regularnego użytkowania. Zważywszy na masę samochodu i duży apetyt silnika V6 zdecydowano, że Peugeot 607 Paladine przestał być wykorzystywany

Podziel się ze znajomymi