Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Przegląd auta przed wyjazdem na wakacje – co można sprawdzić samodzielnie?

Porady
Redakcja
21 Cze '22 (aktualizacja 18 Lip '22)
Przegląd auta przed wyjazdem na wakacje – co można sprawdzić samodzielnie?Źródło: Skoda

Wyjazd własnym samochodem na wakacje to najwygodniejsze rozwiązanie. Aby jednak była to miła i niestresująca podróż, auto powinno być sprawne. Jak przygotować samochód do wakacyjnego wyjazdu, co można sprawdzić samodzielnie przed podróżą?

Przed wakacjami i ich trakcie nie brakuje różnej maści akcji typu „przegląd wakacyjny” czy „sprawdzimy Twoje auto przed wyjazdem wakacyjnym” itd. Gdyby przeciętny kierowca miał z nich korzystać, musiałby jeździć na przegląd kilka razy w roku. Bo oprócz obowiązkowego przeglądu technicznego w Stacji Kontroli Pojazdów, mamy nieobowiązkowy przegląd po zimie, przegląd wiosenny, przegląd przed wyjazdem na wakacje, przegląd jesienny, przegląd zimowy… A za każdym razem trzeba płacić. I to niemało.

Opcja ratunkowa „na czarną godzinę”

Co może Cię uspokoić przed wyjazdem na wakacje? Świadomość, że w razie problemów ktoś wyciągnie do Ciebie pomocną, profesjonalną dłoń, bez potrzeby płacenia kilkuset złotych. Sprawdź zatem czy Twoje OC (albo dodatkowo AC, jeśli jest wykupione) zawiera opcję bezpłatnego holowania w razie awarii. Już w wielu najtańszych OC można znaleźć opcję holowania do 200 kilometrów w razie awarii. A nieco lepszych – nawet do 500 kilometrów.

Sprawdź, jaką opcję zawiera Twoje OC. Jeśli nie zawiera żadnej, zadzwoń do ubezpieczyciela i zapytaj, czy można taki pakiet dokupić.

Źrodło: Subaru

W razie awarii po prostu dzwonisz na infolinię ubezpieczyciela, wzywasz pomoc i wracasz do domu na lawecie razem z rodziną. Podróż w kabinie lawety nie będzie porównywalna z jazdą komfortową limuzyną, ale w tej sytuacji to najlepsze rozwiązanie.

Jeśli awaria przydarzy Ci się w drodze do kurortu, laweta zawiezie Cię do niego, a tam znajdziesz warsztat i zlecisz naprawę. Jeśli przydarzy się w drodze powrotnej, laweta zawiezie Cię do domu, a tam na spokojnie skierujesz auto do „swojego” warsztatu.

Nie licz na to, że w razie awarii łatwo znajdziesz mechanika, który nareperuje auto od ręki. Za „express” trzeba sporo zapłacić. Poza tym mechanik będzie musiał sprowadzić części do auta od dystrybutora. A to może potrwać do 2 dni.

Mając opcję darmowego holowania, czujesz się zdecydowanie lepiej. Holowanie do 500 km daje pewność podczas podróży na terenie całego kraju. Jeśli wybierasz się za granicę, zapytaj ubezpieczyciela, czy można wykupić pakiet holowania na kraje europejskie.

Jak samodzielnie sprawdzić samochód przed wyjazdem na wakacje?

Sprawdź poziom płynów eksploatacyjnych pod maską auta:

• poziom oleju silnikowego, wykorzystując bagnet (nawet wtedy, gdy masz elektroniczny pomiar poziomu oleju, wyświetlany na desce rozdzielczej). Jeśli oleju nie ubywa, olej jest wymieniany regularnie, nie śmierdzi spalinami i nie jest przesadnie czarny – jest dobrze.

• poziom płynu do wspomagania kierownicy, jeśli twoje auto ma wspomaganie hydrauliczne/elektrohydrauliczne. Jeśli nie ubywa płynu i był on wymieniony w ciągu ostatnich 3 – 4 lat, to jest dobrze.

• poziom płynu chłodniczego. Jeśli płynu do chłodnicy nie ubywa i nie jest on zanieczyszczony olejem – jest dobrze.

• Dolej płyn do spryskiwaczy.

• Obejrzyj dokładnie silnik i skrzynię biegów. Sprawdź, czy nie ma wycieków pod silnikiem i pod skrzynią biegów. Weź chusteczkę higieniczną i przejedź pod pokrywą zaworów, sprawdź, czy olej nigdzie nie wycieka. Nie? Jest OK.

Źrodło: Subaru

Przechodzimy do bardziej skomplikowanych spraw. Sprawdź poprawność pracy silnika i skrzyni biegów oraz układu napędowego. Zwróć uwagę na to, czy silnik uruchamia się bez trudu. Obserwuj wskazania obrotomierza. Obroty po pewnym czasie (po rozgrzaniu silnika) powinny nieco spaść. Jednak w żadnym wypadku nie powinny falować, albo zmniejszać się tak, że silnik zaczyna przygasać.

Uruchom silnik, pozostaw auto na zaciągniętym hamulcu, otwórz maskę. Wsłuchaj się w pracę silnika. Nic nie stuka, nie tłucze, nie grzechocze? Jeśli nie - jest OK. Sprawdź czy wszystkie biegi wchodzą bez problemu. Ze skrzyni biegów nie słychać żadnych szumów w trakcie jazdy? Nic nie zgrzyta? Jest OK.

Sprawdź poprawność pracy sprzęgła. Podjedź pod jakąś dość stromą górę. Sprawdź, czy samochód daje radę, czy nagle traci mnóstwo mocy. Sprawdź, czy możesz bez problemu ruszyć pod górę. Nie czuć żadnej niemiłej woni, dochodzącej ze stroni silnika (przypominającej spalony asfalt? Jest OK.

Sprawdź poprawność pracy hamulców.

• Zahamuj kilka razy, sprawdzając, czy auto ma właściwą siłę hamowania. Czy z hamulców nie wydobywa się żaden niepożądany odgłos, podczas hamowania? Nic nie piszczy? Nie czuć bicia na kole kierownicy? Auto nie ściąga? To dobrze. Sprawdź poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku.

Sprawdź piasty kół. Czy w trakcie jazdy nie dochodzi żaden hałas ze strony kół, przypominający buczenie albo wycie? To dobrze, jest OK.

Sprawdź poprawność pracy układu czyszczenia szyb. Włącz przednie i tylne wycieraczki, spryskaj szybę. Zmieniaj intensywność ich pracy. Sprawdź, czy wycieraczki nie podskakują i nie pozostawiają smug.

Sprawdź poprawność pracy oświetlenia zewnętrznego. Włączaj po kolei wszystkie światła zewnętrzne w aucie (drogowe czyli tzw. długie, krótkie czyli tzw. mijania, cofania, stop, kierunkowskazy, przeciwmgielnie) i sprawdź, czy działają we właściwy sposób. W autach z reflektorami ksenon sprawdź poprawność działania układu oczyszczania kloszy (wycieraczki i spryskiwacze).

Sprawdź poprawność pracy układu kierowniczego, czy nie ma luzów na kierownicy. Skontroluj, czy samochód reaguje szybko na ruchy kierownicą. A także to, czy możesz nią obracać (w trakcie jazdy, nie na postoju) bez problemu (czy działa wspomaganie). Wszelakie podejrzane odgłosy spod maski (wycie / hałas podczas obracania kierownicą) to sygnał ostrzegawczy.

Sprawdź poprawność pracy układu zawieszenia samochodowego. Wyjedź na drogę z gorszą, szutrową nawierzchnią, przejedź też po progach zwalniających, wsłuchaj się w pracę zawieszenia, czy nic nie stuka i nie skrzypi. Sprawdź czy samochód nie buja na nierównościach i czy nie jest podatny na porywy wiatru. Skontroluj jakość prowadzenia i to czy pojazd nie zbacza z toru jazdy (nie ściąga go) po puszczeniu kierownicy, podczas jazdy po prostej drodze (oczywiście, pustej, z dala od ruchu drogowego).

Skontroluj właściwe ciśnienie w oponach. Użyj do tego ciśnieniomierza, albo ciśnieniomierza w pompce, nawet wtedy, gdy Twoje auto ma system TPMS pośredni (czyli korzystający z czujników prędkości obrotowej ABS). Jeśli auto ma system TPMS bezpośredni – sprawdź tylko odczyt na ekranie komputera pokładowego. Sprawdź ciśnienie w kole zapasowym. Jeśli go nie masz, to sprawdź, czy masz koło dojazdowe (i w jakim stanie), kompresor/pompkę, albo zestaw do uzupełniania powietrza w razie przebicia (stosowany w niektórych autach zamiast koła zapasowego).

Sprawdź na desce rozdzielczej, czy nie wyświetlają się kontrolki ostrzegawcze i komunikaty na ekranie komputera pokładowego. Kontrolki ostrzegawcze mają kolor żółty (pomarańczowy) i czerwony. Jeśli takowe pojawiają się na Twojej desce rozdzielczej – sprawdź ich znaczenie. Warto też udać się do mechanika w celu przeprowadzenia diagnozy. Kontrolki oleju, temperatury płynu chłodzącego, aktywnych systemów bezpieczeństwa, układu hamulcowego kwalifikują auto do natychmiastowego skierowania do warsztatu. Warto też sprawdzić, jaką tajemnicę kryje zapalona kontrolka check engine. W niektórych autach komunikaty ostrzegawcze wyświetlają się dodatkowo na ekranie komputera pokładowego.

Sprawdź poprawność pracy elektrycznie sterowanych szyb. Sprawdź, czy przesuwają się bez problemów, czy domykają się do końca i czy nie hałasują podczas poruszania się. Dlaczego to ważne? W trakcie podróży pasażerowie, zwłaszcza dzieci, mogą co kilka minut otwierać i zamykać szyby. Trudno zostawić na parkingu auto bez sprawnych, domkniętych szyb.

Weź we sobą w podróż komplet bezpieczników samochodowych (kosztuje 2 – 3 złote, plus chwytak za złotówkę do ich wyjmowania i wkładania). Sprawdź w instrukcji auta, gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami. Jedna jest zazwyczaj pod maską, druga pod deską rozdzielczą. Na obudowie skrzynek bezpieczników są informacje, za jaką funkcję odpowiadają poszczególne bezpieczniki. Weź także ze sobą zapasowe żarówki, chyba, że Twoje auto ma reflektory ksenon, albo LED. Sprawdź, czy nawigacja GPS działa bez zarzutu. Może potrzebuje aktualizacji? Nawigacja GPS to nieoceniona pomoc w trakcie podróży.

Źrodło: Subaru

I to wszystko. Spokojnej podróży i udanych wakacji.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi