Do działania Auto Katalogu wymagane jest włączenie obsługi JavaScriptu

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana. Proszę skorzystać z innej przeglądarki.

1743462610619 3.0.14

Sprawdzamy, jak zaoszczędzić na serwisowaniu auta i obniżyć koszty napraw samochodu

Porady
Redakcja
7 Gru '22 (aktualizacja 8 Gru '22)
Sprawdzamy, jak zaoszczędzić na serwisowaniu auta i obniżyć koszty napraw samochoduŹródło: Wikimedia Commons

Utrzymanie samochodu jest drogie: kierowca ponosi koszty paliwa, serwisowania oraz napraw pojazdu. Co zrobić, aby obniżyć koszty serwisowania i napraw samochodu?

Rzeczy, które można zrobić samodzielnie

Przeciętny kierowca może sam wymienić wycieraczki w samochodzie, źródła światła w lampach i reflektorach (za wyjątkiem reflektorów wykonanych w technologii LED), akumulator (za wyjątkiem aut z systemem zarządzania energią), podnośniki tylnej klapy. Z pewnością znajdzie się jeszcze wiele innych rzeczy, które kierowca może zrobić sam, bez potrzeby odwiedzania warsztatu samochodowego.

Gdzie naprawiać i serwisować samochód, żeby było taniej?

Najwyższe ceny za usługi mają Autoryzowane Stacje Obsługi, znajdujące się przy salonach samochodowych. Dzięki europejskim przepisom GVO, nawet auto na gwarancji nie musi być serwisowane w ASO. Można je serwisować w warsztacie niezależnym, mającym odpowiedni sprzęt. Na rynku działa mnóstwo dobrych warsztatów niezależnych, w których usługi są o wiele tańsze, niż w ASO.

Źrodło: Photo by Etienne Girardet on Unsplash

W małych miejscowościach ceny są zazwyczaj niższe, niż w wielkich miastach. Nic w tym dziwnego, mechanik działający na terenie dużego miasta musi ponosić wyższe koszty. Jeśli chcemy zaoszczędzić, opłaca się poszukać warsztatów poza miastem.

Samodzielny zakup części do samochodu

W Autoryzowanych Stacjach Obsługi mechanicy korzystają z części OEM, czyli takich samych, jakie zostały użyte na pierwszy montaż. Są one badzo dobrej jakości, jednak bardzo drogie.

Źrodło: Photo by Florian Olivo on Unsplash

W warsztatach niezależnych, klienci często zlecają mechanikom naprawę i zakup części zamiennych oraz płynów eksploatacyjnych. Mechanik może wybrać w takim wypadku najdroższy podzespół i nałożyć jeszcze marżę na zakupioną część.

Jeśli klient chce zaoszczędzić, może samodzielnie wybierać tańsze części - markowe zamienniki średniej jakości. Są o wiele tańsze od części OEM, a reprezentują niemal taki sam poziom.

Czy samodzielny zakup części, np. w sklepach internetowych, jest trudny? Nie. Wiele sklepów ma katalogi elektroniczne, dzięki którym sprzedawcy sa w stanie idealnie dobrać części do pojazdów (po tak zwanych referencjach). Są też sklepy (internetowe i stacjonarne), gdzie części można dobierać po numerze VIN.

Tańsze płyny eksploatacyjne

Producent samochodu może zalecać stosowanie płynów eksploatacyjnych, z jego własnym logo, sprzedawanych w sklepach przy sieciach dealerskich i w niektórych sklepach motoryzacyjnych. Takie płyny są w stu procentach zgodne z zaleceniami producenta auta. Ale równocześnie, są bardzo drogie.

Źrodło: Photo by Jonah Brown on Unsplash

Czy trzeba stosować płyny z oryginalnym logo producenta i jego numerem? Nie.

Jako przykład weźmy olej silnikowy. Można kupić mnóstwo olejów silnikowych (w tym polskich), które mają identyczną specyfikację, jak oleje zalecane przez producenta auta. Dodatkowo, spełniają też wymagania danego producenta. Informacje o tym znajdują się na opakowaniach olejów. Wiele internetowych sklepów motoryzacyjnych ma listę zamienników dla oryginalnych olejów silnikowych, zalecanych przez producenta auta. Sprzedawcy w stacjonarnych sklepach motoryzacyjnych także pomogą dobrać zamiennik oleju, który może być nawet o połowę tańszy od oleju z logo producenta auta. Tak samo może być z zamiennikiem płynu chłodniczego, płynu przekładniowego do skrzyni biegów, nie wspominając o standardowym płynie do spryskiwaczy.

Tańsze zamienniki części eksploatacyjnych

Są części, których nie powinno się zastępować zamiennikami, na przykład świece zapłonowe. Producent auta może dokładnie określić typ i ich producenta, podobnie jak w przypadku świec żarowych w dieslach.

Ale już w przypadku innych elementów eksploatacyjnych, jak filtry, tarcze hamulcowe, klocki hamulcowe, części zawieszenia, sprzęgła, dwumasowe koła zamachowe, cewki zapłonowe czy eksploatacyjne części układu kierowniczego – można stosować zamienniki wysokiej lub średniej jakości zamiast części OEM.

Niektóre firmy, produkujące oryginalne części OEM, prowadzą równocześnie regenerację części używanych. Przywracają je do stanu fabrycznego. Przykładem mogą być zaciski hamulcowe. Takie części są o wiele tańsze, niż nowe.

Regeneracja podzespołów w profesjonalnych warsztatach

Wiele bardzo drogich podzespołów, które uległy awarii, można skutecznie zregenerować w wyspecjalizowanych warsztatach. Zapchany filtr cząstek stałych można „wyprać” w specjalnej maszynie, gdzie przywraca mu się pełną sprawność po wielogodzinnej kąpieli w wodzie, z dodatkiem środka czyszczącego. Uszkodzoną turbosprężarkę można zregenerować, podobnie jak uszkodzone wtryskiwacze wtrysku bezpośredniego. Naprawić można szalenie drogie reflektory wykonane w technologii LED, w których specjaliści wymieniają uszkodzone diody.

To wszystko pozwala na bardzo, bardzo duże oszczędności.

Części z demontażu? Czasami się to opłaca

Wielu części z demontażu nie wolno stosować. Zabrania tego prawo. Na szrotach i w internecie można jednak znaleźć ciekawe oferty sprzedaży części z demontażu, które mogą pozwolić zaoszczędzić bardzo dużo pieniędzy na naprawie auta. Przykład? Używany reflektor, do tańszej naprawy po kolicji, używane drzwi, tylną klapę, audio z innego auta, czy przełącznik zespolony pod kierownicą za kilkadziesiąt złotych zamiast nowego za kilkaset.

Warto pamiętać, żeby zawsze najpierw sprawdzić koszt nowych części. A dopiero potem sprawdzać ceny używanych.

Tańsze opony

Opony sezonowe można wymienić na całoroczne. Uda się zaoszczędzić sporo na kosztach wymiany (choć nie można zapomnieć, że wielosezonowe trzeba także serwisować). Opony premium można wymienić na znacznie tańsze opony średniej klasy albo budżetowe. Wszystko zależy od auta, jego mocy, temperamentu oraz rejonu, gdzie samochód jest eksploatowany.

Źrodło: Markus Spiske on Unsplash

Regulacja geometrii kół pozwala na przedłużenie życia opon, zapobiegając ich nierównomiernemu zużyciu. Tak samo, jak rotowanie kół, zwłaszcza w przypadku opon całorocznych.

Samodzielna kosmetyka samochodu

Miło jest pojechać do samochodowego spa i obserwować efekty pracy specjalistów, siedząc w wygodnym fotelu. Jeśli jednak chcemy oszczędzać, większość rzeczy możemy wykonać samodzielnie. Każdy może umyć auto, nawoskować je i posprzątać jego wnętrze.

Źrodło: Photo by Brad Starkey on Unsplash

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników, problemem nie będzie nawet samodzielne położenie ceramiki.

Środki chemiczne pozwalają unikać awarii

Źrodło: Kate Ibragimova on Unsplash

Przykład? Regularne stosowanie środka do czyszczenia układu wtryskowego powinno znacząco przedłużyć działanie wtryskiwaczy; stosowanie płukanek podczas wymian oleju powinno usuwać skutecznie z silnika nagar i zanieczyszczenia niskotemperaturowe; stosowanie środków antykorozyjnych powinno zabezpieczyć auto przed koniecznością późniejszych napraw. Tak samo woskowanie i stosowanie profesjonalnych metod ochrony lakieru.

Warto eksploatować auto tak, żeby się nie psuło

Fan ostrej jazdy nie powinien się dziwić, że w jego aucie w przyspieszonym tempie zużywa się dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło i inne elementy. Ktoś, kto często jeździ w mieście, nie powinien się dziwić, że w jego samochodzie, w przyspieszonym tempie zapycha się filtr cząstek stałych. Ktoś, kto ostro rusza autem, w którym silnik nie zdołał osiągnąć temperatury roboczej, nie powinien się dziwić, że jego turbosprężarka zużywa się w przyspieszonym tempie. Przykłady można mnożyć.

Jest wiele sposobów na obniżenie kosztów serwisowania auta. Ktoś złośliwy powiedziałby: najlepiej nie jeździć! Ale my nie jesteśmy złośliwi i na dodatek wiemy, że auto, które nie jeździ, także się zużywa. Lepiej zatem jeździć i… oszczędzać.

Michał Lisiak

Podziel się ze znajomymi