Fiat Tipo SW Cross 1.6 Multijet - ostatni Mohikanin
Średnia ocena6.3
6.3Śr. ocena
Kompaktowe Tipo to nie najmłodszy już model Fiata, obecny w ofercie od siedmiu lat. W uterenowionej wersji kombi i z silnikiem diesla to także gatunek na wymarciu, mimo wielu zalet.
Tipo, następca kompaktowego Fiata Bravo, zadebiutowało w 2015 roku. Nazwa nie jest nowa, gdyż Fiat oferował już kompaktowe Tipo w latach 1988-1995 oraz bazujący na nim model Tempra sedan i kombi. Współczesne Tipo oferowane jest w trzech wariantach nadwozia: jako pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Jedną z ciekawszych odmian jest Tipo Cross stylizowane na crossovera, z większym o 4 mm prześwitem. W 2021 roku ten wytwarzany w Turcji model Fiata przeszedł facelifting i otrzymał nowe logo marki.
Fiat Tipo SW Cross – silniki, moc
Włoski kompakt oferowany jest z silnikiem benzynowym 1.0 T3 Turbo rozwijającym moc 100 KM, jako miękka hybryda 1.5 130 KM oraz z wysokoprężnym silnikiem 1.6 MultiJet 130 KM.
Fiat Tipo SW Cross – wymiary, funkcjonalność
Wymiary zewnętrzne Fiata Tipo SW Cross wynoszą: 4583 mm długości, 1818 mm szerokości i 1548 mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2638 mm, standardowa pojemność bagażnika to 550 litrów, zaś po złożeniu tylnej kanapy 1650 litrów. Wersja Cross ma o trzy centymetry zwiększony prześwit, który mierzy 17 cm.
Fiat Tipo SW Cross – cena
Ceny Fiata Tipo SW zaczynają się od 94 500 zł za auto w bazowej specyfikacji, z najmniejszym benzynowym silnikiem 1.0 T3 100 KM. Atrakcyjna wizualnie wersja Cross kosztuje odpowiednio: 105 500 zł (benzyna 1.0 T3 Turbo 100 KM), 129 tys. zł (1.5 Hybrid 130 KM) oraz 117 500 zł za wariant z silnikiem diesla 1.6 MultiJet 130 KM.
Fiat Tipo SW Cross – wrażenia z jazdy
Odmiana SW Cross, czyli wizualnie uterenowione kombi prezentuje się naprawdę efektownie. To zasługa stylizacji zderzaków, nakładek na nadkola i progi oraz zwiększonego nieco prześwitu. Całości efektu dopełniają atrakcyjne, aluminiowe felgi oraz relingu dachowe i lusterka w kolorze srebrnym. Wewnątrz czuć, że auto lata świetności ma już za sobą że dzieli je przepaść technologiczna nawet od innych kompaktów Grupy Stellantis. Także tworzywa sztuczne odbiegają jakością od współczesnych kompaktów, choć trzeba przyznać, że wnętrze jest porządnie spasowane i nic nie trzeszczy, a auto jest dobrze wyciszone.

Konfiguruj
Konfiguracja
Gotowe
Sprawdź możliwość zmiany barwy nadwozia w powyższej galerii 360 stopni, klikając ikonę kolory.
Tipo SW Cross z silnikiem diesla 1.6 MultiJet 130 KM radzi sobie nieźle, choć do tej jednostki lepiej by pasowała automatyczna skrzynia biegów. W testowanym egzemplarzu była skrzynia manualna sześciobiegowa i w mieście trzeba się nią sporo namachać. Na plus należy zaliczyć zużycie paliwa, które w naszym teście średnio wynosiło ok. 6,3 l/100 km w cyklu mieszanym. Od 0 do Tipo przyspiesza w 10,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 199 km/h.
Fiat Tipo SW Cross – podsumowanie
Przez lata siłą Fiata Tipo była cena, stosunkowo niska zwłaszcza w porównaniu z innymi współczesnymi kompaktami, które kosztują od ok. 100 tys. zł wzwyż. Jeszcze niedawno Fiata Tipo 1.4 16V z przyzwoitym wyposażeniem można było kupić za niespełna 60 tys. zł. Obecna cena wersji Cross od 105 do 129 tys. zł sprawia, że auto zrównuje się pod tym względem z wieloma nowocześniejszymi rywalami, co siłą rzeczy sprawia, że zakup leciwego technologicznie auta przestaje być opłacalny.
Opisywany model miał swój złoty okres, gdy w wersji sedan kosztował ok. 45 tys. zł i był jednym z najtańszych nowych aut na rynku. To dlatego tak dużo tych aut trafiło do firm taksówkowych. Tipo SW Cross z silnikiem diesla jest na to zwyczajnie za drogie. W ogóle kompaktowe kombi z dieslem to w dobie hybryd i elektryków gatunek na wymarciu. Rywalami Fiata Tipo SW Cross są odmiany kombi takich modeli, jak m.in. Toyota Corolla, Skoda Octavia, SEAT Leon, Volkswagen Golf, Peugeot 308, Opel Astra, Ford Focus, Hyundai i30, czy Kia Ceed.
Konfigurator Fiata Tipo znajdziesz w AutoKatalog.pl.
zdjęcia: Krzysztof Panek