Ekstremalne zdarzenia latem – najpiękniejsza pora roku niebezpieczna dla aut i kierowców
Latem pojawiają się różne ekstremalne zjawiska, które mogą spowodować uszkodzenia aut. Na co warto zwrócić szczególną uwagę i jak się zabezpieczyć przed takimi zdarzeniami?
Lato zachęca do wyjazdów samochodem, jednocześnie to okres, w którym (zgodnie ze statystykami Policji) dochodzi do największej liczby wypadków. W lipcu i sierpniu jest ich prawie dwa razy tyle, co w grudniu i styczniu.
Problemy wynikające z silnego promieniowania słonecznego. Co mogą powodować?
– Bardzo silne nagrzewanie wnętrza auta, nawet do 70 st. C. Przed każdą podróżą należy otworzyć wszystkie drzwi w aucie i poczekać kilka minut. Temperatura w kabinie wyrówna się z temperaturą na zewnątrz. Nie powinno się wsiadać do tak mocno rozgrzanego auta i uruchamiać klimatyzacji.
– Uszkodzenia tapicerki skórzanej. Tapicerka wysycha, a potem traci miękkość i zaczyna pękać. Nie można zapomnieć o pielęgnacji tapicerki za pomocą specjalnych środków, nadających jej połysk i elastyczność.
– Rozładowywanie się akumulatora samochodowego. Jeśli auto jest wystawione na działanie ostrych promieni słonecznych, to temperatura pod maską może sięgnąć 70 st. Celsjusza. To zabójcze dla akumulatora, w którym znacząco przyspieszy naturalny proces samorozładowania. Jak się przed tym zabezpieczyć? Unikać wystawiania auta na pełne słońce. W razie potrzeby doładować akumulator do pełna za pomocą prostownika albo ładowarki akumulatorowej.
– Przyspieszone zużycie wycieraczek samochodowych. Dlaczego? Po prostu guma, z której wykonane są ich pióra, wysycha i twardnieje, przez co wycieraczki zaczynają hałasować i się kruszyć.
– Przyspieszone wysychanie uszczelek. Powód taki sam, jak w przypadku wycieraczek. Uszczelki smaruje się smarem silikonowym nie tylko przed zimą, ale także przed latem, żeby nie wysychały, nie kruszyły się i nie pękały.
– Blaknięcie i łuszczenie się lakieru samochodowego. Lakier bardzo mocno się nagrzewa i może dojść do pękania i blaknięcia zewnętrznej powłoki lakierniczej (tzw. klaru – lakieru bezbarwnego), który zapewnia połysk lakieru bazowego i jego zewnętrzną powłokę.
– Nagrzewanie się i blaknięcie elementów wewnętrznych z tworzywa sztucznego. W przeszłości bywały takie auta, w których bardzo mocne promienie słoneczne potrafiły wręcz nadtopić tworzywo elementów deski rozdzielczej.
– Blaknięcie tapicerki materiałowej. Na skutek silnych promieni słonecznych traci ona kolor i szarzeje.
W każdym powyższym przypadku warto także chronić auto przed nagrzewaniem, jeśli jest to możliwe. Jak to zrobić?
– Nie wystawiać auta na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Najlepiej parkować w garażu murowanym albo podziemnym, bo te z metalu też się nagrzewają.
– Mogłoby się wydawać, że parkowanie pod drzewami to bezpieczne rozwiązanie i dobra ochrona przed upałem. Tak jednak nie jest. Dlaczego? O tym dalej.
– Można stosować osłony termiczne na szyby, albo pokrowiec oddychający na całe auto.
– Można parkować pod wiatą, która zapewni ochronę przed słońcem, deszczem, kurzem i gradem.
Ptasie odchody i owady
W trakcie lata samochód może być ustawicznie bombardowany przez ptasie odchody. Dlatego trzeba uważać, jeśli parkuje się pod drzewami. Nie wolno dopuścić do tego, żeby ptasie odchody zaschły. Trzeba je usuwać jak najszybciej, bo niszczą lakier.
Kolejna bardzo ważna sprawa: usuwanie ptasich odchodów z szyby. Jeśli nieco przyschną i użyjesz do tego wycieraczek – zniszczysz ich pióra.
O karoserię auta rozbijać będą się też tysiące owadów. Mogą zostawić po sobie plamki. Resztki owadów też trzeba usuwać (specjalnym płynem, albo podczas mycia) bo również niszczą lakier.
Ekstremalna pogoda
W trakcie polskiego lata można spotkać szereg ekstremalnych zjawisk: silne burze, opady gradu i błyskawiczne powodzie. Jak tego unikać? Najlepiej planować podróże z wyprzedzeniem, sprawdzając prognozy pogody. Przez gradem auto może uchronić wiata, garaż, parking podziemny albo trójwarstwowy pokrowiec.
Błyskawiczne powodzie zdarzają się najczęściej w dolnych częściach miast. Ich powodem są wyjątkowo silne opady deszczu. Trzeba unikać parkowania na nisko położonych ulicach. Błyskawiczna powódź zdarzyła się w Brzezinach w 2015 roku, kiedy to na skutek ulewy zalało niemal całe miasteczko.
Po silnych burzach na ulicach zostają wielkie rozlewiska. Kierowcy często jadą przez nie, zapominając, że prowadzą samochód, a nie łódź. Wjazd w taką głęboką wodę może spowodować mnóstwo problemów, od szoku termicznego katalizatora i filtra cząstek stałych, po zalanie elementów elektrycznych, aż po całkowite zniszczenie silnika, jeśli ten zassie brudną wodę. W niektórych autach chwyt powietrza znajduje się nisko.
Szok termiczny i przeziębienie
Przeziębić się latem, kiedy jest pięknie i ciepło można w bardzo łatwy sposób. W trakcie gorących dni kierowcy i pasażerowie często korzystają z klimatyzacji. O czym wart pamiętać? Różnica temperatur pomiędzy temperaturą powietrza a temperaturą we wnętrzu samochodu nie może przekraczać 8 st. C. Jeśli jest większa, dojdzie do szoku termicznego i przeziębienie gotowe.
Można też nabawić się innych problemów zdrowotnych, które przypominają przeziębienie albo alergię. Ich źródłem jest zanieczyszczona klimatyzacja, a dokładnie jej parownik. Jeśli klimatyzacja nie była dezynfekowana w ciągu ostatnich dwóch lat, można spodziewać się bakterii, wirusów i grzybów, namnażających się na parowniku. Z niego, poprzez nawiewy, wraz ze strumieniem powietrza, trafiają one do wnętrza kabiny.
Michał Lisiak